Annons

framkallningsdosa

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Jag behöver framkalla en svarvit film, och tänkte försöka mig på att göra det själv. Jag är ungefär införstådd med hur det ska gå till efter att ha läst lite böcker och artiklar, men blev konfunderad när jag började titta på dosor. Här hittade jag till exempel en på Tradera:

http://images.tradera.com/476/13785476_1.jpg

Är detta alla delar som ska vara med? Jag tänkte försöka köpa begangat så att jag får ner priset...

och så var det dagens dummaste fråga: Hur får man in vätskorna i dosan när den är ljustät?
 

RolandM

Aktiv medlem
Den ser komplett ut.

Vätskorna hälls in genom att ta av det gula locket när locket är monterat. Det finns en ljussluss inuti. Samm aväg tar du ut vätskorna.

Finns en dosa att köpa på Clas Ohlson, där du även kan hitta vätskor och papper.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Claes Ohlson har dosor för 129 kr om du har en sån butik inom räckhåll. Inga värstingdosor, men de fungerar.

Dagsljusdosor är konstruerade så de har en ljustät sluss du häller vätskor genom. När den är ihopsatt (i mörker) kan du alltså öppna det yttersta locket i dagsljus.

Dosan på bilden ser komplett ut.
 

egaeci

Aktiv medlem
tack för tipsen! 129kr var överkomligt, jag hade bara hittat i fotobutiker innan för mer än dubbla priset.

och tack för förklaringen om ljusslussen :)
 

egaeci

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Jag har nog en Patersondosa du kan få köpa om du är intresserad.
//Anders
aha, petersondosa har jag hört många prata om. vad är det för särskilt med dem, och vad vill du ha för den?
 

chajo

Aktiv medlem
jimh skrev:
Claes Ohlson har dosor för 129 kr om du har en sån butik inom räckhåll. Inga värstingdosor, men de fungerar.

Dagsljusdosor är konstruerade så de har en ljustät sluss du häller vätskor genom. När den är ihopsatt (i mörker) kan du alltså öppna det yttersta locket i dagsljus.

Dosan på bilden ser komplett ut.
Men det är väl inte det som är dagsljusdosor? Jag har en dosa hemma som ej kräver mörker. Man drar ut en bit på filmen och sen stoppar man i den i dosan och sen är det antal knöliga steg att gå igenom. Den kräver alltså INGET mörker under något steg. Fast den kanske går under nån annan benämning? Tyvärr minns jag inte namn och märke, men den är väl sen 60-talet kan jag tro.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, en sån dosa har man ju varit sugen på. Du har säkert rätt om namnet.
 

steve

Medlem
Är den inte rätt kvadratisk lite långsmal isåfall är det en Agfa dosa det är ett strips med en klamma att fästa i filmen som läggs i en kammare och sen drar in filmen i dosan.
 

Linmajon

Aktiv medlem
chajo skrev:
Men det är väl inte det som är dagsljusdosor? Jag har en dosa hemma som ej kräver mörker. Man drar ut en bit på filmen och sen stoppar man i den i dosan och sen är det antal knöliga steg att gå igenom. Den kräver alltså INGET mörker under något steg. Fast den kanske går under nån annan benämning? Tyvärr minns jag inte namn och märke, men den är väl sen 60-talet kan jag tro.
Va?? Det har jag aldrig hört talas om. Finns det nån info på nätet om dem? Går de att köpa nya?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
De finns nog inte nya. Tror de förekom under både Leitz och Agfas varumärken och kallades Rondinax.
 

aolsson

Aktiv medlem
Jobo hade tills nyligen en dosa som hette 2400.

Denna kan man ladda helt i dagsljus. Man sätter kasetten i centrum (startsladden ute) stänger locket och vrider fram och tillbaka på ett intrikat sätt.

Ser dessa då och då på ebay. Dessa är ju mycket nyare än Rondinax och borde vara tillförlitligare.
 

chajo

Aktiv medlem
Jobo 2400

Den kostade 115 kr då den köptes. Jag tror den är från 60-talet ungefär. Det skulle innebära att med dagens penningvärde fick man ge ca 600 spänn för en dylik.
 

Bilagor

ANNONS