Annons

Beskärning/delförstorning av bilder. Fusk eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Funderar lite på det här med beskärning/delförstorning av bilder.

Hur ansers det i fotokretsar att "förfina" bilden inne i mörkrummet, dvs förstora upp vissa delar, och ta bort andra inte så "lyckade delar" av bilden.

Kort sagt, tycker folk allmänt att det är fusk att göra så, att man ska kunna hantera kameran så pass bra att det inte ska behöva göras ngt efteråt, eller fixxar "alla" till det i mörkrummet?

/Tobbe
 

Helena

Aktiv medlem
Det beror på vad man arbetar med... Vill man få bra printar så utnyttjar man hela filmens kapacitet så slipper man beskära...

Är det en ögonblicksbild så är det väl helt klart att man kan bli tvungen att beskära den efteråt...
 

Helena

Aktiv medlem
Jo men ibland så får man väl ta hänsyn till att kvaliteten försämras lite om man blir tvungen till att delförstora eller inte...
 

Miramax

Aktiv medlem
Det är upprörande. Beskär verkligen fotografer verkligheten. Dvs gör ett utsnitt vid en speciell tidpunkt av motivet.Är så fallet så kan ingen vidare bearbetning av filmen i mörkrummet åteställa den sanna verklighetsavbildningen.
Jag själv försöker verkligen att låta betraktaren själv få avgöra vad som är väsentligt och sant i bilden. Jag använder supervidvinkel och fotograferar motivet i alla riktningar under slumpvis utvalda tidpunkter. För att inte betraktaren skall tro att jag manipulerat filmen så visar jag inga förstoringar utan filmen med vidhängande lupp.
AO
 

acke

Avslutat medlemskap
Huvet på spiken, Miramax!
Hoppas ditt supervidvinkel är fritt från bidfältskrökning och aberration så att inte betraktaren blir lurad!;)
 

gunte

Aktiv medlem
Intressant frågeställning men helt omotiverad..då skulle all fotografering vara förbjuden eftersom alla bilder är ett utsnitt av verkligheten...och speciellt fult måste då ett teleobjektiv vara när endast någon liten grad återges..klipp på du bara......
mvh/gunte..
 

bherg

Aktiv medlem
jag använde inget stativ...

dom har jag inte beskärt..

varför skulle jag fota på måfå bara för att jag inte beskär?
 

Mats

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är helt ok att beskära en bild.
Bland annat därför att beskära en bild kan förstärka det man vill visa, det kan vara ett motiv som skulle störts om man gick närmare för att få "rätt" utsnitt eller man har inte den utrustning som krävs för att få "rätt" utsnitt.

Mats
 

Mira

Aktiv medlem
För det första har ju Gunte rätt - alla bilder är en beskärning av verkligheten.
Sedan är det ju nästintill omöjligt att alltid få som man vill vid exponeringen då objektivet kan "luras"...
Även i mörkrummet kan det vara problem (på vår förstoringsapparat stämmer inte negativhållaren, så man får antingen vita kanter i sidled eller så måste man beskära i höjdled).

Däremot tycker jag det är fräckt att beskära+förstora så mycket att betraktaren tror att du har ett makro-objektiv... men det är ju ditt samvete som i slutändan sätter gränserna.
 
ANNONS