Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tivoli-action

Produkter
(logga in för att koppla)

tfs_johan

Medlem
Jag skulle gärna vilja ha tips på hur man kan få tivolibilder livfulla och fartfylla och att man får det där pirret i magen när man ser på bilderna.

Givetvis vill man ha med den skräckblandade förtjusningen i blickar. Det handlar mest om tajming.

Men hur ska man bäst komponera bilden? Hur får man bäst ljus i bilderna? Det har ju en förmåga att bli rätt mycket motljus då man ofta tar bilder underifrån.

Bifogar några bilder jag tagit. Är halvnöjd med några. Mindre nöjd med andra.

// Johan

ps.. Bilderna finns i ett av mina album i bättre upplösning och utan så hård komprimering.
 

Bilagor

tfs_johan

Medlem
Här är en som jag är mindre nöjd med. Dels ljuset och att den är aningens oskarp. Sedan är jag lite tveksam till beskärningen.

Tips?
 

Bilagor

Greve Nickon

Aktiv medlem
Den första bilden tycker jag du lyckats bra.
Har du provat med långslutartid och blixt på andra ridån? Det brukar funka i det flesta lägen där man vill ha fart och rörelse.

Greven
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
I vanliga fall när mna använder blixt så slår blixten precis i början när slutaren öppnas. Om man ställer in så att den ska slå på andra ridån så slår den precis innan slutaren stängs och fryser rörelserna men man får "ljusspår" efter ljuskälor som har rört sig. Det krävs dock att man har lång skutartid, gärna ett par sekunder, för att det ska synas ordentligt.
Om du går in i min portfolio och går in i albumet som heter bröllop och scrollar ner längst ner så kan du se exempel hur en brudvals kan se ut med blixt på andra ridån.

Greven
 
ANNONS