Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rugby

Produkter
(logga in för att koppla)

leppala

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu kanske det inte är så jättemånga som fotgraferar rugby men jag kan tänka mig att det är samma sak som att fotgrafera fotboll fast lite grötigare det är 30 man på plan samtidigt och de har en tendens att klumpa hop sig väldigt mycket.
Klämde tre rullar på en match för ett tag sen och jag konstaterade att det var inte en enda bild som var riktigt bra.
Första reflektionen jag gjorde var att man skulle ha ett ordentligt teleobjektiv jag har en 28-105 som jag använder och det räckte inte alls.

Var är det bäst att stå? jag tyckte alltid jag stog fel
Det springer alltid människr i vägen, de enda lägen man har är vid fasta situationer. och det blir lite trist efter ett tag.

Är det någon som har något tips???
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Du skulle behöva en 70-200 eller 75-300 för att komma lite närmare. Sedan är det en väska full med film . (Eller digitalkamera).
mvh
patrik
 

erhu

Aktiv medlem
jag har inte plåtat rugby själv men spelat en del. det handlar väl rätt mkt att om att kunna läsa spelet någorlunda (ffa om du saknar ett tele). med ett 28-105 hade jag satsat på att komma så nära all action som möjligt. fasta situationer är lättast att förutsäga och innehåller precis som du säger oftast en massa folk. om jag hade skulle fota en rugbymatch hade jag positionerat mig längs med sidlinjen och försökt flytta mig längs med spelet och sen hoppats på nån form av one-on-one situation med några av kedjespelarna. alternativt hade jag häckat nere vid det målområdet där jag tror det kommer hända mest.

som vanligt gäller väl annars att inte snåla på filmen och försöka lära av sina misstag...
 

mille

Aktiv medlem
Jag skulle tro att rugby är en av de bästa sporterna att fotografer, dels för att det är relativt statiskt och (om man kan spelet) relativt förutsägbart.

Jag skulle fundera på följande bilder/vinklar:
* Inkast (gärna om man kan det kastande lagets kombinationer och kan veta var bollen hamnar). Eftersom det kastande laget oftast vinner bollen kan det ju vara bra att ta sikte på den efterföljande maulen.
* Avspark. Hamnar ju ofta nära sidlinjen och kan ju vara en del schyssta krockar om inte försvarande lag hinner sätta up snabbt nog. Även vid drop-22 borde det bli bra.
* Gissa vilket lag som kommer att få försvara sig mest och ställ dig bakom deras målområde. Man kan nog till och med tjuva in en bit i målområdet på de flesta svenska rugbymatcher.
* I det öppna spelet är det klart längre brännvidder som gäller men tänk på att förr eller senare tvingas backarna ut mot kanterna så försök läsa spelet och gissa var de hamnar.
* Detaljbilder av ställklungor (nära sidlinjen) brukar kunna bli riktigt bra.
* Ju skitigare desto roligare.

Undvik detaljbilder på klungspelare, de brukar ha så fula öron och näsor. Oftast är klunghalven den som gör sig bäst på bild (så var det på min tid ;-).

/Mille
 

Xappoline

Aktiv medlem
Jag fotograferar amerikansk fotboll och det jag tagit fasta på är att ha en snabb film, tele (använder 300) och att variera positionen. Det finns inte en bra position, det finns många. Det är helheten som gör det! Man får gå runt plan och avverkar många många rullar... Sikta in dig på en person och hoppas att det är han som kommer att göra något vackert just det spelet. Om du kan spelet och vet vad du har att vänta ungefär på vilken plats, så ökar chanserna till en angenäm bild dramatiskt.
Du kan inte få med allt och det är bättre att vara väl förberedd med skärpa och motivval och få en bra bild än att hia runt med kameran och få en massa halvtaskiga bilder.
Bilder från marken (typ du ligger på sidlinjen) blir effektfulla tycker jag. Vid amerikansk fotboll kan man ibland får bra placering bakom mål och få hela rasket kommande mot sig.
Kom ihåg att inte avvika från din plats även om du håller på att få en ordentlig omgång av 130 kg spelare, utan att först trycka av!
 

leppala

Aktiv medlem
Testat detta

Hepp
Massa ba tips, och det tackar jag för.

Försökte även själv med att ta lite bilder under spelet med bollen "hängande" i luften eler precis innan en tackling gärna med spelare i luften. Men jag får inte till det med fokuseringen i dessa lägen.
tog mycket bilder vid avspark och 22 med spelare i skojjiga positioner när de fångar bollen, sånt noterar man aldrig när man ser det live.

Du kan inte få med allt och det är bättre att vara väl förberedd med skärpa och motivval och få en bra bild än att hia runt med kameran och få en massa halvtaskiga bilder.
Känner igen mig ;)

De bilder jag laddat upp än så länge
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jag har aldrig fotat rugby och kan inget om sporten.. Det använder jag till fotboll som jag tror är ganska likt. 3 hus med ett 400/2.8,
en 70(80)-200 och 28-70. Jag sitter alltid snett bakom ena målet (finns det något mortsvarande i rugby?) om det inte är fullt där. 400 film i fint väder annars 800. Tänk ut intressanta lägen som är ganska vanligt förekommande, vänta sedan in en sådan situation. Ta det bara lugnt och försök inte få med allt i en situation på bild om du förstår vad jag menar. Det hade jag problem med i början.. Tog aldrig kameran från ögat! På det viset blir man mycket trött efter ett tag!

Lycka till!
 

erhu

Aktiv medlem
hmm, nu då jag kollade dina bilder så kom jag på en sak. killarna som är offside ser rätt lama ut- jag hade försökt komponera så att de inte är med
 
ANNONS