Annons

skylight

Produkter
(logga in för att koppla)

strofse

Aktiv medlem
Filtret reducerar väl den lite blå tonen som man kan få vid utomhusfotografering, och så gör den bilden lite varmare.. tror jag i alla fall. Har för mig att jag läst det någonstans.

/Anders
 

lucas

Medlem
Då är det kanske inte alltid man vill ha det på, förmodar jag. Om man t ex vill ha en "kall" bild.

Likväl verkar det som att det är väldigt bra att ha ett skylightfilter.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Hittade en beskrivning på www.cyberphoto.se

"UV eller Skylightfilter. Skillnaden är att Skylightfiltret är svagt, svagt färgat för att ge en varmare färgton. I praktiken är det ingen större skillnad. Det viktigaste med något av dessa filter är att du har ett på din optik!
Det finns två mycket viktiga anledningar varför du behöver ett sådant filter på din optik.

1. Det tar bort UV(UltraViolett)-strålning. Du får bättre, verkligare färger på dina bilder, mindre blåstick.
2. Det skyddar din optik från repor. Får du en repa, byt filter för några kronor istället för optik för tusentals kronor En billig försäkring. Det tar upp stötar. Lättare att hålla rent en plan glasyta än en kupad lins. Förhindrar slitage på yttre linselementet.
Det enda du måste ha när du köper systemkamera!"
 

Helena

Aktiv medlem
Om du tittar ut över ett långt långt fält och tycker att det ser klart ut så uppfattar inte alltid din film det samma... Den tycker att den ska registrera ett litet UV dis längst bort... Detta motverkar UV och skylight filter...
Vill du ha kall ton så kan du bara slänga på ett kalltonsfilter :)
 

mikeon

Aktiv medlem
UV och Skylight filter onödiga

Jag har i många år använt Skylight-filter på alla mina objektiv för att skydda dem mot repor och dylikt. Efter att ha läst ett antal böcker, bl.a. Terje Hellesö och John Shaw har jag svängt över till deras uppfattning:

- Effekten av filtrerna är överdriven
Dagens objektiv tar själva bort det mesta av
strålningen

- Den optiska kvaliten försämras
Ett dyrt objektiv med hög kvalitet blir sämre.
Du kunde köpt ett billigt objektiv istället.
Dessutom kan motljusbilder försämras betydligt,
bl.a. med störande reflexer

- Det blåa ljuset
Det ljuset tillhör det nordiska klimatet. Använd det i
stället i dina bilder.

- Skydd för obektivet
Använd objektivlocket så mycket som möjligt
istället.

Jag har i alla fall inte ångrat mig. Nu ligger alla
mina skylight-filter i en gammal låda och skräpar.

MVH/
Mikael
 

Helena

Aktiv medlem
Jag tar ibland av filtret när jag fotograferar... men tar nog hellre att man kanske skulle kunna se en pytte pytte liten skillnad när man trar upp bilder som är 2 meter stora än att behöva skada kinsen om man har otur...
 

Miramax

Aktiv medlem
UV-filtret tar bort UV-blåpålångtavstånd i bilden.
I svartvitt så blir det inte så blått Nordiskt; det blir grått Nordiskt.
Dessutom så ser filmen mer UV-blått än våra ögon.
Sky-lightfiltret tar bort avståndsdiset i bilden som tex med tele resulterar i försämrad skärpa.
Filtren måste alltid kombineras med ett bra motljusskydd. En del filter är dåliga och försämrar skärpan.B&W, Heliopan och Rodenstock är bra.
Jag använder alltid filtren som skydd när jag gör reportage bland massa folk och i regnigt väder, då det i båda fallen kräver extra skydd av linsytan. Annars på mina vidvinkliga objektiv använder jag inte filtren.
AO
 
ANNONS