Annons

Kemi för Fuji Acros?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ja, vilken kemi rekommenderar ni till denna film? Brukar vanligtvis köra med Agfa APX 100 och Rodinal, men vill nu testa något riktigt finkornigt. Har fått tips om att Acros filmen har mycket snyggt och fint korn och vill då ha en framkallare som gör denna rättvis.

Vad tror ni om Fx-39 som säljs på Photax? På beskrivningen verkar det vara lite det jag söker.
 

dofmeister

Aktiv medlem
XTOL.

Kombinationen XTOL och Acros har fungerat fint för mig i ett tidigare liv (pre Digitalis). Men favoriten är trots allt APX100 och XTOL.
 

mange78

Aktiv medlem
Problemet är att jag fotar svart-vitt med kraftig oregelbundenhet och då fungerar det inte så bra med förrådslösning. Utnyttjar med all säkerhet inte allt innan tiden på framkallaren har gått ut. Verkar krångligt med 2-komponent också ?!

Fler tips kanske :)?
 

Gio Fornell

Avslutat medlemskap
ACROS 100 -Ilford DD-X

Jag använder Ilford DD-X med mycket gott resultat till ACROS 100. Jag exponerar efter ISO 100 och använder följande tider vid 1:4 och 20 C:

6.15 för motiv med hög kontrast
7.30 för motiv med normal kontrast
9.00 för motiv med låg kontrast

DD-X är tyvärr ganska dyr.
 

mange78

Aktiv medlem
Re: ACROS 100 -Ilford DD-X

Gio Fornell skrev:
Jag använder Ilford DD-X med mycket gott resultat till ACROS 100. Jag exponerar efter ISO 100 och använder följande tider vid 1:4 och 20 C:

6.15 för motiv med hög kontrast
7.30 för motiv med normal kontrast
9.00 för motiv med låg kontrast

DD-X är tyvärr ganska dyr.
Hmm, längre tider för låg kontrast?! Det var ju lite orginellt... Det fungerar alltså precis tvärtemot vanliga framkallare alltså?

Oj, ja den var dyr också... Inget för en student tror jag :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: ACROS 100 -Ilford DD-X

mange78 skrev:
Hmm, längre tider för låg kontrast?! Det var ju lite orginellt...
Motiv med låg kontrast. Alltså framkallning till hög kontrast. Precis som det funkar med alla filmer.
 

mange78

Aktiv medlem
Ingen som testat Patersons framkallare alltså? Jag får nog ta och göra det tror jag, är lite nyfiken på dom. Ligger bra till i pris också.
 

mange78

Aktiv medlem
Inte helt lätt och hitta tider och lämplig framkallare till denna film. Har kollat runt lite på nätet. Microdol och X-Tol verkar dock fungera. Men de ska ju användas i koncentrerad form, blir ju svindyrt!

Är det vanligt att inte blanda ut framkallare?
 

alf109

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Ja, vilken kemi rekommenderar ni till denna film? Brukar vanligtvis köra med Agfa APX 100 och Rodinal, men vill nu testa något riktigt finkornigt. Har fått tips om att Acros filmen har mycket snyggt och fint korn och vill då ha en framkallare som gör denna rättvis.

Vad tror ni om Fx-39 som säljs på Photax? På beskrivningen verkar det vara lite det jag söker.
Har kört både med D76 1+1 och TMAX helt enligt filmförpackningen med bra ressultat, kan lova att ingen ser någon skillnad på neggen. Så om du är inkörd på någon framkallare som finns med på filmförpackningen kan du lugnt köra vidare med den.
/Affe
 

alf109

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Inte helt lätt och hitta tider och lämplig framkallare till denna film. Har kollat runt lite på nätet. Microdol och X-Tol verkar dock fungera. Men de ska ju användas i koncentrerad form, blir ju svindyrt!

Är det vanligt att inte blanda ut framkallare?
På filmförpackningen finns tider för Microfine, Fujidol E, D-76, HC-110, T-MAX, ID-11 m.fl så att hitta en framkallare kan inte vara något problem :)
Man får utmärkt ressultat med vanlig D-76 1+1, så det finns ingen anledning att köpa på sig en massa dyra specialframkallare.
/Affe
 

mange78

Aktiv medlem
alf109 skrev:
På filmförpackningen finns tider för Microfine, Fujidol E, D-76, HC-110, T-MAX, ID-11 m.fl så att hitta en framkallare kan inte vara något problem :)
Man får utmärkt ressultat med vanlig D-76 1+1, så det finns ingen anledning att köpa på sig en massa dyra specialframkallare.
/Affe
Jo, D-76 verkar väl fungera. Men, är det inte så att man måste blanda till den till en hel mängd förrådslösning och använda detta inom en viss tid? Problemet är att jag fotar väldigt oregelbundet med svart-vit film.
 

Magnus W

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Nja, kollar man lite mer noga så är det inte många som är uttestade med 100 ASA och för vanlig 135 film. Typ 3-4 stycken. Varav det bara är T-Max jag testat tidigare.
Hmmm. Jag får det till lite fler än 3-4 stycken:

Amaloco AM20, Amaloco AM50, Amaloco AM74, D-76, Econodev 2, Econotol 2, Fuji Microfine, Fujidol E, HC-110, ID-11, Ilfotec DD, Ilfotec DD-X, Microdol-X, Microphen, Perceptol, Super Fujidol-L, TMax Dev, TMax RS, Ultrafin Plus, Xtol.

Dessutom verkar det vara så att tiderna inte skiljer alls mellan 135 och 120 format i de fall där båda är intestade. Det verkar med andra ord vara riskfritt att göra antagandet att emulsionen är identisk i de olika filmformaten. så då tillkommer ett par stycken, nämligen F76+ och Rodinal. Testa på bara :)

P.S. Vad menas med stock, gällande blandningen?
Förrådslösning. T.ex. D76 direkt när du har blandat till den från pulver så har du förrådslösning. Det man använder i framkallningsdosan är (oftast) brukslösningen. Exempel: HC110 späder du i en första omgång till en förrådslörning, och därefter vid framkallningen späder du till en brukslösning. En del framkallare späds bara en gång, efterson de leveraras i form av förrådslösning, t.ex. Rodinal.

-- MW
 

mange78

Aktiv medlem
Magnus W skrev:
Hmmm. Jag får det till lite fler än 3-4 stycken:

Amaloco AM20, Amaloco AM50, Amaloco AM74, D-76, Econodev 2, Econotol 2, Fuji Microfine, Fujidol E, HC-110, ID-11, Ilfotec DD, Ilfotec DD-X, Microdol-X, Microphen, Perceptol, Super Fujidol-L, TMax Dev, TMax RS, Ultrafin Plus, Xtol.
Jo, det är i och för sig riktigt. Men flertalet hittar jag inte på den svenska marknaden. T-Max vätskan har jag ingen bra erfarenhet av, tycker det är svårt att få till kontrasten med den vätskan.

Sen kvarstår problemet med pulverbaserade framkallare, som bygger på att framkallar svart-vitt relativt frekvent, eftersom det är en förrådslösning som blandas till. Vill helst undkomma detta. Kanske skulle testa HC-110 och se hur det blir.

Finns det ingen förklaring på vad som menas med anmärkningarna kring blandning på digitaltruth? Vad står bokstäverna för exempelvis? B,E osv.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
mange78 skrev:

Finns det ingen förklaring på vad som menas med anmärkningarna kring blandning på digitaltruth? Vad står bokstäverna för exempelvis? B,E osv.
Det är Kodaks beteckningar på HC-110-spädningarna. Kolla i databladet.

B är 1+7 och E 1+11 alltså.
 
ANNONS