Annons

Passpartout

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena

Aktiv medlem
Använd en metalllinjal och en sån där vanlig skärare som man kan skruva isär och vända på bladet i... Vet inte vad dom heter...
Skalpeller tycker jag är fär vingliga...

Sedan så är det bara att skära på (helst på en skärmatta eller gammalt bord)
 

littos

Aktiv medlem
Håller med Helena!

Jag använder ett Logan Team System #424 kit (kolla på http://www.artproducts.com/logan/kit.htm), som jag hittade på en "konstbutik" i Göteborg vid namn In-Ex. Kostade runt 400 pix, men är värd varje krona. Lättanvänd, om man bara kommer ihåg att skära fråm rätt sida, så att ,man inte får 45° "från fel sida"...

Skäraren ser ut som en "släde" som glider längs en metalllinjal. Kniven sitter i själva släden och hålls i 45° vinlel utan att man behöver vara speciellt stadig på handen, villket är bra för mig som har anklagats för att vara "grovmotorisk".

/Anders
 

acke

Avslutat medlemskap
Min passepartout-leverantör

Jag försökte oxå en gång i tiden att skära passepartouter "på fri hand" som ni beskriver ovan. Har skippat detta eftersom resultatet sällan blir tillräckligt bra. En tafflig p-p kan ju faktiskt fördärva en bra bild, eller hur? Dessutom är kartongen dyr, så det svider att slinta med kniven (bildligt, och ibland oxå bokstavligt :eek: ).

Numera lämnar jag bort p-p-skärjobbet. Min "hovleverantör" är Kerstin Ericsson i Linköping. Hon har lång erfarenhet av passepartoutskärning åt konstföreningar och fotoklubbar och håller klart lägre priser än "dyra ramaffären i sta'n".

Skicka gärna e-post till kerstin.ericsson@ebox.tninet.se och fråga om hon kan skära p-p åt er. Hälsa från Acke...

Genom att lämna bort skärjobbet får jag dessutom mer tid över till roligare saker. Fotografering t.ex.!:)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Re: Min passepartout-leverantör

ackelid skrev:
Jag försökte oxå en gång i tiden att skära passepartouter "på fri hand" som ni beskriver ovan. Har skippat detta eftersom resultatet sällan blir tillräckligt bra. En tafflig p-p kan ju faktiskt fördärva en bra bild, eller hur? Dessutom är kartongen dyr, så det svider att slinta med kniven (bildligt, och ibland oxå bokstavligt :eek: ).

Numera lämnar jag bort p-p-skärjobbet. Min "hovleverantör" är Kerstin Ericsson i Linköping. Hon har lång erfarenhet av passepartoutskärning åt konstföreningar och fotoklubbar och håller klart lägre priser än "dyra ramaffären i sta'n".

Skicka gärna e-post till kerstin.ericsson@ebox.tninet.se och fråga om hon kan skära p-p åt er. Hälsa från Acke...

Genom att lämna bort skärjobbet får jag dessutom mer tid över till roligare saker. Fotografering t.ex.!:)
Tja jag har också samma erfarenhet av handskurna passpartouer. :(
Och tack för tipset ska kolla med Kerstin :)
 

Helena

Aktiv medlem
Kan inte rå för att jag är så jävla duktig med mina händer :p
Tycker synd om dig acke som inte lyckades så bra... det är ganska lugnande att stå och skära tycker jag...

Själv så skär jag mig inte i fingrarna... råkar bara ut för andra olyckor...
 

littos

Aktiv medlem
Jag tycker ändå att min Logan skärare är bra. Man lägger bara linjalen ner, hakar på släden, som löper i ett spår, och skär. Buslätt! Papp i stora sjok är inte så dyrt, så skäraren betalar sig rätt snart. Sen kan man ju lägga pengarna på mer film och papper...

/Anders
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag vet inte vad ni tycker är dyrt. Jag har fått ge bortemot 200 spänn för ett 70x100-ark syrafri p-p-kartong av god kvalité (typ Bainbridge eller liknande). Det tycker jag är dyrt för en bit kartong...:mad:
 

littos

Aktiv medlem
Jo, det är ju en peng, förstås. Frågan är bara hur många pasapartouter du kan skära ur en sån kartong och hur mycket samma pasapartouter skulle kosta om någon annan skar ut dem ur samma material. Dessutom är det ytterligare ett argument mot att handskära på frihand. En miss blir lätt rätt dyr...

/Anders, med en inte så billig hobby...:D
 

Helena

Aktiv medlem
Fujiflex papper kostar väl 25 kr per ark men det hindrar väl inte folk med motiveringen "en miss blir så dyr?"

Hur svårt är det att mäta upp runt 4 kanter... lägga ut linjalen och skära?
Bara man har en bra linjal med gummi under och ett nytt blad så finns det ingen anledning att det ska bli fel...
 

littos

Aktiv medlem
"bra linjal med gummi under och ett nytt blad " -

Japp, helt rätt, men om jag måste handhålla kniven när jag skär finns det desvärre ingen anlednig att tro att det blir en passpartout som jag vill hänga på väggen...:( (grovmotoris, som sagt...)

Det finns tillräckligt med katastrofpotential då man mäter upp kanterna och "hålet" för att jag skall slösa på papper, men det beror kanske på att det brukar bli nattjobb med att få bilder bakom glas och ram...

Tror kanske att vi inte kommer så mycket längre med den här disskusionen...

/Anders
 

Helena

Aktiv medlem
oh jo det kan vi för nu nämnde du glas :)

Jag kan hantera ett fotografi bakom ram... men glas tar juh liksom bort hela den vackra ytan!
SNyggast är en bild monterad på aluminium!

Tidigare så värmemonterade jag med adhesiv... men nu så kör jag vakum istället... mycket bättre...
Ramen får jag ändå på mina bilder för jag gör nästan alltid svart ram runt dom...
 

littos

Aktiv medlem
Ajajajajaj. En inflammerad tå?:D Jag har för mig att jag har sett att du inte gillar glas någon annan stans...

Jag är iofs ingen inbiten glasälskare, men eftersom jag ser hur skitigt allt blir i stan (Göteborg) efter ett tag undrar jag om inte bilderna tar mindre stryk bakom gals i alla fall.

Jag har väldigt dålig koll på hur man beter sig då man montetat bilder annat än mellan en passpartout och en "baksidespapp". Hur beter man sig t.ex för att montera på aluminium. Blir det bra? Varför inte på ngt annat material? Vacuum / Värme?
Nyfiken? -> alltid!...:confused:

(Är inte aluminium dyrt?):p

/Anders
 

acke

Avslutat medlemskap
Helena skrev:
Hur svårt är det att mäta upp runt 4 kanter... lägga ut linjalen och skära?
Bara man har en bra linjal med gummi under och ett nytt blad så finns det ingen anledning att det ska bli fel...
Det är bara att gratulera dig Helena till din talang med kniv och linjal!:)

Tyvärr tror jag inte att alla har den talangen. Har sett massor av skruttiga p-p i mina dagar, sneda och vinda med "överskurna" hörn, osv. En del fotografer tycks inte fatta att en anskrämlig p-p stjäl mycket uppmärksamhet från bilden! En kedja är inte starkare än sin svagaste länk, som bekant.

Sen handlar det förstås om tid och intresse oxå. Det finns intressantare saker att pyssla med än p-p-skärning, tycker jag. Man behöver inte göra allt själv, eller hur? Tråkiga saker kan andra få göra:D. Jag laddar inte mina filmer själv och jag bereder inte framkallaren från råkemikalierna heller.

Men håller i kameran och mäter ljuset gör jag själv, för det är ju kul!:)
 

OLO

Medlem
Själv har jag inga problem att skära passepartout, beror nog mest på att min farsa äger ett glasmästeri, har tillgång till en super bra skärare, rakt och fint varje gång, kan säga att Nielsen har gjort fina utställningsramar också med 30mm passepartout, har själv några sådana, verkligen värt om man ska ställa ut. kontakta mig om ni vill veta vad dom heter.
 
ANNONS