Annons

Ingen eld utan rök!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallojsan jag behöver hjälp!

Jag skulle villja fotografera en brinnande grill, inte så där lite eld utan sjukt mycket. Dels behöver jag en bild där det brinner sjukt mycket, inge blå eld utan en röd/gul "majbrasa" i grillen. Jag skulle oxå vilja få en ruta där grillen ryker maximalt mycket. Tyvärr har jag lite kort om tid på mig för dessa två rutor så jag är tacksam för svar omgående! Hur ska jag gå tillväga, har grillen och platsen resten behövs det hjälp med typ bränsle och tekniker?

P,s,Vilken färgtempratur har ovanstående eld D.s.

Pyromanen!
 

Tomasz

Aktiv medlem
Mycket tändvätska ger ju skapliga lågor, och när det är dags för röken så häller du på lite vatten så att det ångar ordentligt.
 

skrinnare

Aktiv medlem
En skvätt diesel eller ännu tyngre olja på kol eller trä ger en maffig svart rök och stora, rödgula lågor om det är det du är ute efter.
Kan vara lite svårt att tända, så du får nog initiera med vanlig tändvätska.

Ta det bara mycket försiktigt när du ska tända och ha vatten i slang tillgängligt. OBS! inget vatten på brinnande olja, bara runt ikring.
Inget att leka med på altanen, om man inte vill testa hemförsäkringen. Lågorna blir flera meter höga. Grusplan e.d. rekommenderas.

Bensin ger explosionsartade eldbollar som förvisso är effektfulla, men i princip omöjliga att tända utan att få brännskador -VARNING-.

För att slippa pinsamma situationer om ni ska elda mycket kan det vara ide att meddela räddningstjänsten innan så inte brandkåren kommer på besök mitt i alltihop.
 

dobos

Aktiv medlem
Prova disel till elden - det håller i sig lite längre än tändvätska. Till röken kan du prova blött gräs eller granris (efter att flammorna lagt sig och du har rejält med glöd)
 

dietyl

Ny medlem
För snygga eldbollar kan man hetta upp en halv deciliter matolja eller liknande. När det ryker kan det antändas genom att ha i ett par droppar vatten.

Då det ger flera meter höga lågor bör man inte vara inomhus. Och akta fingrarna, det går riktigt fort när det väl smäller.
 
ANNONS