Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur viktigt är grafikkortet

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdie

Aktiv medlem
Ser vi bilden exakt lika eller har grafikkortet en stor betydelse ?

Ett exempel:

Någon kommenterar min bild med följande:

Du får en 2:a men om det hade varit bättre skärpa skulle du fått en 3:a

Hans dator har ett grafikkort med en upplösning på 800-600
med 256 färger.

Med andra ord ser vi bilden alla lika.



Svar önskas.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag skulle tro att det spelar en viss roll i sammanhanget, dock kunde jag inte testa eftersom Windows XP inte tillåter att ställa ner monitorn i 256 färger på Internet Explorer.

Däremot tycker jag att du ska testa själv, då 256 färger brukar bli lite skumt.

Du kanske vet hur du gör men jag visar ändå.

1. högerklicka på skrivbordet
2. Välj raden längst ner,"egenskaper" (properties)
3. Välj inställningar (Settings)
4. Nu kan du ställa in upplösning och färgkvalite på skärmen
5. Välj ändra inställningar utan att starta om datorn.
 

typhoon

Aktiv medlem
800*600 i 256 färger

Upplösningen spelar ingen roll, mer än att man kan mista helhetsintrycket om man tvingas scrolla runt en massa för att se bilden. Om programet skalar ner bilden för att kunna visas i 800*600 _kan_ det bli pixligt, men det är inte troligt.

256 färger däremot är alldeles för lite. Det duger till enkel grafik på webben såsom knappar, och illustrationer.

Man klarar sig med 16bitars färg, vilket är 65.535 färgnyanser. Men om man tittar på en jpeg-komprimerad bild med stora områden med en svag tonövergång kan man se stegen mellan de olika nyanserna. Då krävs 24bitars färg d.v.s. 16.777.216 olika färgnyanser, vilket är vad en jpg innehåller.
 

fral

Medlem
Det är faktiskt inte så otroligt att programmet "skalar ner" bilden. I Internet Explorer 6 är det standardbeteende. Om du tittar under Internet Options/Advanced så finns det ett val som heter "Enable Automatic Image Resizing" och det är ikryssat som standard. Det innebär att bilder som är för stora för att visas på skärmen skalas ner.
 

typhoon

Aktiv medlem
Jo, den funktionen känner jag till.

Det jag syftade på var att det inte är speciellt troligt att det blir pixligt vid nerskalning.
 

-Roger-

Aktiv medlem
Hmmm, med 256 färger är det ju ibland svårt att se ens vad en bild föreställer... Då kan det vara lite knivigt att ge bra kommentarer. =)

/Roger
 

Linmajon

Aktiv medlem
Grafikkortets kvalitet har stor betydelse liksom bildskärmen förstås. Jag bytte kort en gång till en mer avancerad (men billig) variant för att testa. Det gick inte alls. Båda skärpa och färger var betydligt sämre. Jag fick byta tillbaks. Samma problem när jag provade en förlängningskabel till monitorn.
Det är ju analoga signaler till skärmen, så det blir lätt kvalitetsproblem.
 

Longbow_Swe

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja påstå att det är väldigt svårt att få bilden att se likadan ut på olika datorer. Även om du har två maskiner med likadana grafikkort och skärmar så gäller det ju att dom är kalibrerade korrekt. Vissa föredrar mera kontrast på skärmen, andra ljusare bild osv. Jag märker en stor skillnad i ex photoshop vid 16 bitar vs 24 bitars grafik med mitt Nvidia Gforce kort. Japp, det går att se skillnaden med blotta ögat. Jag har även märkt skillnad i utseende på bilder som jag gjort på min maskin hemma och sedan lagt ut på min websida. På en annan dator ser dom inte ut som jag tänkt mig från början. Det finns kalibreringsprogram för skärmen att tanka hem från nätet. Kan vara värt ett försök. Slutligen, 256 gör inte ett fotografi rättvisa. Mera färg åt folket! :)
 
ANNONS