Annons

Ett experiment...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard83

Medlem
Vilken av föjande 2 bilder tilltalar er mer än den andra? Varför tror ni?

Ska bli jätteintressant att se hur folk svarar!!

:)


bild 1.
 

Bilagor

Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Sanningen är att båda känns "rätt".
Kanske kan jag läsa både svenska och kinesiska så det beror på det isf?;) (eller så är det för att jag iaf på riktigt är både vänster och högerhänt och kanske använder hjärnhalvorna "udda" med det..)

Men 2:an är den jag antar "skulle" kännas mest tilltalande.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Utan tvekan #2.
Jag vet inte varför, men jag lägger hellre mina motiv på vänsterkant än högerkant, det kan jag ofta se när jag kollar igenom en större mängd av mina bilder.

Är högerhänt, och kan ej läsa några språk där man läser från höger till vänster. ;)

/Henri
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Båda tilltalar olika på olika sätt, varken bra eller dåligt i mina ögon.

Eftersom ingen ram syns så blir det ju ingen komposition mer än de svarta fältens former och position, jag saknar iaf ett format att förhålla mig till.

Vår västerländska läsriktning är från vänster till höger så den övre fungerar nog generellt som mer harmonisk och balanserad. Den undre ev mer stressad i sin karaktär.

++många tankar till,,

MVH Niclas,
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
1.
"Trög uppförsbacke, motvind, negativ känsla"

2.
"Snabbt utför, medvind, positiv känsla"

Så ser jag på de bilderna. Båda tilltalar mig. Beror på vad jag vill förmedla.

Kanske för att vi läser från vänster till höger? Skulle vara kul om någon arabisktalande hade annorlunda syn.
 

Rikard83

Medlem
Hjälp vad snabba ni alla var! :D

Har funderat en del på varför jag själv nästan alltid "på känsla" lägger motivet i högerkant som på bild 1. Satt och bläddarde igenom mina album och såg tydligt den röda tråden...

Var sugen på att få veta hur ni tänker!

Själv är jag högerhänt.
 

eos30

Aktiv medlem
Båda, troligtvis för att jag använder båda ögonen när jag fotar (växlar mellan höger och vänster). Tror att bild 1 tilltalar högerdominanta obh bild 2 vänsterdominanta (ögon alltså). Men jag kan vara helt ute och cykla ;)
 

lottawe

Aktiv medlem
Rikard83 skrev:

Har funderat en del på varför jag själv nästan alltid "på känsla" lägger motivet i högerkant som på bild 1. Satt och bläddarde igenom mina album och såg tydligt den röda tråden...
Jag hade lika många av varje variant vid en koll nu:) men olika typer av bilder då.


Rikard83 skrev:
Var sugen på att få veta hur ni tänker!
Det handlar väl om balans och vart i bilden "luften" behövs för känslan om man går över till att applicera de svarta strecken på foto eller målning då och lämnar figurerna här..
Är verkligen någon av varianterna den som "ska" tilltala mest kompositionsmässigt i bildskapande så får inte jag ihop det.

Att jag antog tvåan här när det bara handlade om streck var ett antagande med läsriktningen som grund men i fotografiernas komposition är det inte samma sak.
 

polarhund

Aktiv medlem
PatrikAdolfsson skrev:
1.
"Trög uppförsbacke, motvind, negativ känsla"

2.
"Snabbt utför, medvind, positiv känsla"

Så ser jag på de bilderna. Båda tilltalar mig. Beror på vad jag vill förmedla.

Kanske för att vi läser från vänster till höger? Skulle vara kul om någon arabisktalande hade annorlunda syn.
Lustigt, själv så känner jag att 1. är den som känns som du beskrivit 2. och vice versa. Måhända att jag associerar 2an till alla dessa koordinatsystem man ritat i plugget. Den första känslan jag fick när jag såg 2an var i varje fall "o djävlar jag måste komma ihåg omtentan i Mekanik MN2". Fast med stor sannolikhet så är det väl bara jag...

/Jesper
 

thefinger

Aktiv medlem
Eftersom jag läser bildedn från vänster så leder mig linjen till något annat.
Bild 1 är min favorit.
 

mipert

Aktiv medlem
Bild 2.

Jag läser ju från vänster så strecket föreställer mig.

I 1:an tittar jag på någon annan (strecket) som står en bit bort.
 
ANNONS