Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka eget gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

KristoferS

Aktiv medlem
Har förlagt mitt gråkort och nu behöver jag ett. Kan man få till 18% reflektion på något enkelt sätt. Hört att handen ska fungera lika bra, stämmer det eller kan man skriva ut ett ark som är något sånär rätt?
 

mipert

Aktiv medlem
Om det är gråkortet som exponeringshjälpmedel du är ute efter är det ganska lätt att skapa ett eget.

Handflatan är ganska precis ett steg ljusare än ett Kodak gråkort.

Om du skriver ut på en skrivare kan du börja med att välja 50% grått som ton.
Sedan kan du kontrollera genom att jämföra med ett vitt skrivarpapper, det är 2 1/3 bländarsteg ljusare än ett Kodak gråkort.
 

raderad12

Aktiv medlem
Jepp, handflatan funkar fint. Du kan också själv verifiera detta en solig dag med tumregeln "sunny sixteen", dvs. att en solig dag så sätter man tiden till samma som iso-talet och bländaren på 16 för "rätt" exponering, då skall handflatan bli bra precis ett bländarsteg för ljus (stå med ryggen mot solen så att du inte har handen i direkt soljus, men inte heller djup skugga).

Vill du då fota något i skugga, mät mot handen i liknande skugga och öppna sedan upp ett helt steg. För oss ljushyade skandinaver så funkar ansiktet ungefär lika som handflatan, sydeuropeer och folk kring medelhavet som är lite mörkare i hyn kan ofta använda ansiktet som gråkort.
 

pajid

Medlem
Anledningen till att kamerans ljusmätare är "inställd" för 18% reflektion är just den att 18% ljus är ungefär vad en människa med normal hudton reflekterar, altså är det minst komplicerade att mäta mot handen eller om man fotar porträtt mot motivets ansikte.

Är det ett blekt motiv så är det bara att se till att ljusmätaren står på plus :)

Själv brukar jag ställa in på något lagom grått och sen kolla ljusmätaren mot det mörkaste och ljusaste i bilden, då får man en rätt bra uppfattning om hur resultatet kommer att bli.

pajid

edit: att skriv ut gråkort på en vanlig "hemmaskrivare" det vill säga en skrivare som inte är kalibrerad är nog inte att rekomdera om det är den helt perfekta exponeringen man är ute efter.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
pajid skrev:
edit: att skriv ut gråkort på en vanlig "hemmaskrivare" det vill säga en skrivare som inte är kalibrerad är nog inte att rekomdera om det är den helt perfekta exponeringen man är ute efter.
Bara för att vara petnoga och eländig. Ska man vara ute efter den helt perfekta exponeringen ska man nog inte mäta mot ett 18%-gråkort rakt av heller. De flesta reflekterade mätare är nämnligen inte kalibrerade efter 18% utan ca 12%.

Det finns några böcker som nämner detta, bla Cteins Post Exposure och The Hand Exposure Meter Book. Thom Hogan har en liten sida om detta med referenser och lite praktiska tips. Likaså Richard L Hess tar upp det. Jag har tyvärr inte själv läst den ANSI-standard som refereras till (ANSI PH3.49-1971), men om någon har ett ex över som ligger och skräpar eller söker efter ett nytt hem så vet ni vart ni ska skicka det :)

När jag första gången läste om detta gjorde jag några snabba tester med Kodaks gråkort, reflekterade mätare både i kamera och lös samt infallande ljusmätare och de snabba mätningarna verkade bekräfta vad som står i böckerna/på sidorna ovan.

Nu när jag varit petig och påpekat detta, tycker jag det är ett problem? Nej, det kan jag inte säga, det är så liten skillnad och jag plåtar ändå inte riktigt på det sättet. Dessutom blir mina bilder kassa ändå :-D
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Är det ett gråkort för att räta upp färgåtergivning så finns QP-card som alternativ. Där kan du även balansera lågdager, mellantoner och högdager.Alltså en bildkorrigering över hela den återgivna bilden och inte bara i mellantonerna
Använder det ofta vid medicinsk och industell fotografering där färgerna på maskinerna måste vara rätt. Finns även ett färgkort med programvara att ta ner gratis.
www.qpcard.com

Mikael
 
Senast ändrad:

pajid

Medlem
maxzomborszki skrev:
Bara för att vara petnoga och eländig. Ska man vara ute efter den helt perfekta exponeringen ska man nog inte mäta mot ett 18%-gråkort rakt av heller. De flesta reflekterade mätare är nämnligen inte kalibrerade efter 18% utan ca 12%.
Varifrån kommer detta påstående att man ska mäta mot 18% reflektion? Är det bara påhitt eller har det ändrats på senare tid?

Klart att man ska vara petig och nördig, det är ju det fotosidans forum är till för =)

pajid
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Ja du, exakt varifrån påståendet kommer kan jag nog bara gisas mig till, det är svårt att spåra missförstånd. Men att gråkortet kan vara lämpligt vid exponeringsmätning har jag inget tvivel om och för många fotografer är den lilla skillnaden inte så stor. Det är en fix referens och det är sällan dåligt.

Många fotografer jag pratat med har inte angripit fotografin genom att grundligt förstå de tekniska principerna. Och det behöver knappast vara till någon nackdel, bara bilden blir till i slutändan. Därför intresserar de sig sällan för denna typ av frågor som har ganska liten praktisk påverkan.

Om någon som inte känner till att kamerans ljusmätare är kalibrerad till 12% och det bara får bra resultat när han mäter mot ett 18% gråkort så är det troligt att han drar slutsatsen att mätaren är kalibrerad till det senare värdet och lär ut det. När en myt väl fått fotfäste är det svårt att avfärda deb, speciellt om man inte har riktigt bra argument och som det är nu finns det inte någon riktigt bra entydig förklaring till tex 12% och från tid till annan brukar folk tvista om 18% verkligen är medelreflektans... Jag nöjer mig med att gilla läget och försöka plåta på.
 
ANNONS