Annons

experiment2

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag gillar inte den gröna "klumen" så därför svarar jag att jag gillar ruta B bäst. Mindre risk att bli mosad av grönt vid storm..

Antar att det var rutfärgen och inte bokstavsfärgen vi skulle svara efter?
Gillar ingen av dem sett till färg oavsett och därav mitt kanske "flamsiga" svar.
 

Damocles

Aktiv medlem
Sett den förrut. Optisk synvilla, fenomenet har med den lokala kontrasten att göra. Kommer inte ihåg om det fanns något speciellt namn för det dock.
 

Hellgren

Avslutat medlemskap
Man blir riktigt lurad utav skuggan från cylindern, själv kan jag inte se att det är samma färg, men när jag drog in det i photoshop och tittade så var det ju exat samma. Helt otroligt vad ögonen kan bli lurade!
 

Damocles

Aktiv medlem
Ögonen är fantatiska på många sätt. Jag gjorde en grej för skojs skull häromveckan. Satte mig i badrummet med stängd dörr så ljuset var en lampa i ett annat rum genom en liten springa vid taket. Efter en 5-6 minuter kunde jag ändå urskilja allting i badrummet, kameran hamnade då på 30 sekunder på ISO 3200 bländare 4 för att kunna urskilja samma sak som ögonen.
 

stoltz

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Jag gjorde en grej för skojs skull häromveckan. Satte mig i badrummet med stängd dörr så ljuset var en lampa i ett annat rum genom en liten springa vid taket. Efter en 5-6 minuter kunde jag ändå urskilja allting i badrummet, kameran hamnade då på 30 sekunder på ISO 3200 bländare 4 för att kunna urskilja samma sak som ögonen.
LOL Peter!

Det är bara en äkta "fotonörd" (som mig själv) som sätter sig på muggen i beckmörker för att se korrelationen mellan olika iso-tal och ögonens känslighet.

Lämna muggen, kom ut och fota istället ;-)
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag är ute och fotar en del också, periodarna, men vissa saker kan jag inte låta bli att kolla, speciellt inte sena nätter när kreativiteten är på topp och spärrarna borta... :p
 

Damocles

Aktiv medlem
Jodå, båda rutorna har samma färg, det är det som är det roliga. Om man klipper ut den ena rutan och flyttar den bredvid den andra så ser man det.

Men ögonen och hjärnan ställer om sig och visar skillnaderna till omgivande rutor, som i det här fallet är mörkare. Dessutom så fyller hjärnan själv i den informationen den tror är rätt och luras av att det är ett schack-mönster.

Om du kan göra en mask med två hål i som bara visar de berörda rutorna och lägger denna på skärmen så kommer helt magiskt det bli samma färg.


Här har jag bara målat över lite runtomkring.
 

Bilagor

Damocles

Aktiv medlem
Det borde väl faktiskt bero på om det är baserat på ett pigment eller ljusreflektion av en annan färg.
 
ANNONS