Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibounce till intern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

itchiban

Avslutat medlemskap
Tjena, jag är en nykläckt fotograf som går i tankarna på att skaffa en extern blixt till min 300D. Jag undrar dock om man kan använda den externa blixten som slav (förutsatt att den externa är en modell som kan agera slav) till den interna blixten? Om det fungerar, kan man då få den interna blixten att bara ge lite upplättnadslixt med mjukt ljus utan att den blir för svag för att trigga den externa?
Om det i sin tur fungerar så undrar jag om det finns någon omnibounce eller liknande färdig lösning till den interna blixten?
 

.Z.

Aktiv medlem
Slavfrågan får nån annan svara på.

Jag antar att du vill ha nåt som mjukar upp ljuset från den interna blixten. En bouncer (typ omnibonnce) är gjord för att användas när man reflekterar ljuset, typ mot ett tak. Gå in på omnibounce hemsida så förklaras det där. (Bounce = studsa)

Din interna blixt går ju inte att rikta uppåt så vad du i så fall skulle behöva är nåt framför blixten som mjukar upp, sådant finns till externa blixtar och måste då vara ganska så stora för att ge bra effekt.

M.a.o. så kan du glömma något sådant till din interna blixt då en sådan bara skulle stjäla effekt.

Vissa grejar med smörpapper m.m framför blixten men det ger inget, tro mig.

En Omnibounce på en extern blixt fungerar bra när man reflekterar ljuset mot tak eller vägg, när man fotar med blixt rakt på så är den verkningslös...

Surfar på mobilen nu, annars så hade jag sökt reda på lite länkar åt dig. Sök på bouncer och omnibounce här på FS.

//Larsa
 

itchiban

Avslutat medlemskap
Tack för svaren båda två och speciellt "Zepofan", FinnBounce är precis vad jag var ute efter!
 

.Z.

Aktiv medlem
Experimentera gärna men förvänta dig inga underverk. Testbilderna på sidan som Lars hänvisar till är inte representabla. Färgtemperaturen på bilderna är olika & det har knappast med diffuseringspryttlarna att göra (då de så vitt jag förstår inte är färgade). Dessutom så har man redan så liten effekt på de interna blixtarna & en diffuser gör ju inte saken bättre.

Jag gjorde för många år sen tester med original omnibounce riktad rakt fram & kom fram till att den är helt värdelös om den används så. Nu ska den ju, som jag tidigare skrev, inte användas så.

Som jag skrev i det förra inlägget så krävs det YTA, YTA & åter YTA på såna här grejor för att fungera, dom som håller på i studio känner till det. De påhäng som finns till externa blixtar måste vara rejält stora för att göra nytta, det är då bättre att reflektera i stora bouncers typ paraplyer.

Men som sagt. Testa gärna men ta många testbilder, kamerornas blixtexponering är nämligen inte alltid så jämn som man kan önska...

//Larsa
 
ANNONS