Annons

Ljusbord

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Tjena!

Funderar lite på att bygga ett ljusbord. För att lättare kunna se dia och neg, men även för att kunna rita lite osv. Jag har en bild i huvudet på hur jag vill att den ska se ut och även konstruktion.

Jag tänker mig en trälåda med lysrör i, täkt av en vit plexiglasskiva (inte transparent) med en lutning på 20-25grader kanske. Storlek på arbetsyta blir väl ca. en A3×A3.

Vad tror ni?

Nån annan som ha provat? Nån som har nån idé?

Tacksam för tips och idéer!


/Jonas
 
Japp, har gjort samma sak!

Det svåra är att få tag i lysrör med dagsljuskaraktär (5000-5500k). Men det är billigare än att köpa en stor och resultatet blir väldigt bra.

Men den blev för klumpig så jag köpte en gepe slim istället :)
 
Senast ändrad:
Mer info:

Köp en lysrörsarmatur i enklaste utförande och en 4 mm tjock glasskiva som du har som arbetsskiva så att du inte repar själva plastskivan som bör vara en mjölkfärgad plastskiva (diffuserar ljuset). Klä insidan med folie eller måla den vit så att du får jämnt ljus.
 

LaSvedesina

Aktiv medlem
Säkert har du redan gjort dig ett ljusbord men man vet ju aldrig, så här kommer mitt lilla tips.

Jag fick tag på en gammal sibylla skylt från en butik som säljer begagnade restaurang grejor. Stort och perfekt son ljusbord. Det var bara att ta bort texten på ena sidan och vips hade jag ett ljusbord.
Ciao Annika
 
ANNONS