Annons

Dags för sensorn att gå i pension?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Hejsan!

De senaste 100-150 fotona känner jag att kvaliteten har försämrats. Så jag tog en närmare titt på detta.

Kameran är en Olympus C-4000z, som går i god för ca 10000 foton. Inhandlad januari 2003.

Fotona blir liksom väldigt gryniga och brusiga som blir någon slags obekväm oskärpa, som om pixlarna var större, som "digital zoom", medans vissa kanter kan kännas överskarpa med alla möjliga färger. Och det har hänt att nästan samma färger flytit ihop (t.ex. orange och röd), samt att det blir mystiska "efterdragningar" som är som en slags skugga vid t.ex. texter.

Det kanske är bara jag som inbillar mig, kanske har det varit så hela tiden, men jag tror inte det i alla fall. Tycker mig inte hitta nåt på äldre foton.

Här kommer några (sämre) exempel:


Kanske de mysko efterdragningarna någon form av kromatisk abberation, eftersom de är mest ute i kanterna?

Ja, jag vet inte. Vad tror ni?

Edit: "Dags för sensorn att gå i pension", skall det givetvis vara.
 
Senast ändrad:

Knight Palm

Aktiv medlem
Kör du interpolerade pixlar?

Camedia C-4000 Zoom kan generera bilder upp till storleken 2288x1712 pixlar. Den ska dessutom ha ett interpolerat läge 3200x2400 pixlar.

I nedanstående tabell hittar du motsvarigheten i videoupplösning till QUXGA samt för C-4000Z. Jag kan samtidigt utläsa att med QUXGA kan jag printa i större format, än vad jag kan med den inherenta maxkapaciteten hos kameran.

Kan det vara så att de bilder du bifogar är tagna i det interpolerade läget ? Prova med 2288x1712 pixlar och printa i max 15x20cm. Hur ser en sån bild ut på papper?
 

Bilagor

Gardell

Aktiv medlem
Hejsan!

Nej, det gör jag inte. Jag glömde skriva att de delbilderna är uppförstorade, för att se bättre, till 200% från originalet som alltså är 2288x1712.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Själva sensorn är kiselbaserad och håller nog minst 1000 år. Jag gissar på något annat fel, alternativt att dina krav skärpts...
 
ANNONS