Annons

Film/Video: Reklamavbrott i TV

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Vilgot Sjöman har ju precis dragit TV4 inför granskningnämden för radio och TV pga att de bröt hans film för reklam.

"På TV 4 ifrågasätter man Sjömans krav.
- Det skulle bli konstigt om vi måste ta hänsyn till olika konstnärers syn på sitt verk [...], säger bolagsjuristen Rickard Wallentin till TT" skriver aftonbladet.se på http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,187135,00.html.

En ren spontan tanke: Faller inte det hela in under samma regler som förbjuder en bildköpare från att beskära eller på andra sätt manipulera en bild utan upphovsmannens tillstånd?

Jag tror att granskningsnämnden kommer att fälla TV4, som därefter kommer fortsätta att sända reklam i filmerna genom att skriva in en klausul i avtalen som ger dem rätt att bryta för reklam.

Någon som har andra funderingar, eller är jag helt ute och cyklar?

/Fredrik
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
flutte skrev:
ren spontan tanke: Faller inte det hela in under samma regler som förbjuder en bildköpare från att beskära eller på andra sätt manipulera en bild utan upphovsmannens tillstånd?
Hmmm...Jag har för mig att det finns inskränkningar i hur slutkund får behandla bilder. Kan nog variera med vilket avtal man har. Ska leta upp BLF, ska ligga här någonstans...
 

berga

Aktiv medlem
Problemet är inte att TV4 förändrat filmen, utan visat det på ett sätt som Vigot Sjöman inte tycker om.

Jag tycker att det är mer som om en tidning köper ett foto och visar det på samma uppslag där MacDonalds har reklam.

Problemet har diskuterats från och till inom filmvärlden sedan TV började visa långfilmer. Det har handlat allt om hur Chinematoscope skall beskäras för att passa TV-rutan till just reklampauser. Vissa filmare har skrivit in i sina avtal med producenten om hur filmerna skall visas, fast jag vet inte hur det har påverkat deras försäljning.
 

avslutad140514

Avslutat medlemskap
flutte skrev:
Jag tror att granskningsnämnden kommer att fälla TV4, som därefter kommer fortsätta att sända reklam i filmerna genom att skriva in en klausul i avtalen som ger dem rätt att bryta för reklam.

Någon som har andra funderingar, eller är jag helt ute och cyklar?

/Fredrik
Jag är inte alls säker på att TV4 kommer att fällas. Frågan är viktig och det är bra att den prövas, tyvärr har jag inte så stora förhoppningar. Kanske behövs det ännu mer protester från upphovsmän såväl som från publik, dvs ett ökat tydligt missnöje innan något händer. Jag var ytterst misstänksam när den nya reklampauslagen trädde i kraft i april i år. Det "känns" som om man borde bilda någon slags "vi_som_protesterar mot_tv4-reklaminslagen_som_stör-föreningen" där man t ex kunde köra bojkott-kvällar av viktiga evenemang, protestlistor etc. Jag vet inte. Kanske ingen vettig idé men vissa kvällar när frustrationen är stor kan tankarna skena iväg :)

Har funderat mycket över reklamavbrotten, inte bara när det gäller konstnärligt innehåll och hur detta påverkas utan även vid andra sändningar.

Nåja, det ska iaf bli spännande att se vad granskningsnämnden säger. Vilgot har tagit ett bra initiativ tycker jag.

// Eva
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
"Reklamlagen" ändrades första april i våras och det är därför TV4 idag kör reklam i filmerna.

Hur det påverkar just det här fallet vet jag inte men men...
 
ANNONS