Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad utvecklat nya Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)

arldic

Aktiv medlem
Läste att Imacon (som är uppköpta av hasselblad), har utvecklat Digtial-Modul-R.
Är det en bra utveckling?
 

violator

Aktiv medlem
Hur då bra utveckling?

Hade väl varit bättre att leica tagit fram en riktig d-slr istället för den där modulen.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
violator skrev:
Hur då bra utveckling?

Hade väl varit bättre att leica tagit fram en riktig d-slr istället för den där modulen.
Hade det verkligen varit bättre?
Leica ger ju användarna möjlighet att kombinera det bästa av två världar.
Dels hus med god hållbarhet och lång livslängd som i grundutförande är uppbyggda för film.
Samt dels digitala bakstycken för 135-format för dem som så önskar.

Leica har alltid legat i det övre prissegmentet och kommer så att göra tills dess att marknaden inte längre bär.
 

violator

Aktiv medlem
Det gör ju SonyEricsson också, kombinerar det bästa av flera världar. Telefon, kamera, mp3, radio ...

Varför ska jag släpa runt på ett gamalt mekaniskt hus när jag vill fota digitalt, bättre med två hus isåfall.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
violator skrev:
Varför ska jag släpa runt på ett gamalt mekaniskt hus när jag vill fota digitalt, bättre med två hus isåfall.

Då kanske Leica inte är din produkt helt enkelt?

Finns ju många andra nichade producenter: Nikon, Canon, Pentax mfl. Tror säkert att något av dessa märken har vad du söker.

Lycka till!
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tycker Leicas modul är helt lysande! Jag fattar inte att ingen bygger ett bakstycke till Nikon F100, F5 och F6 eller så. Jag tänker mig min F100 med Fujis sensor fast med ordentligt bättre elektronik än i S3an. Det vore något det. Och så betydligt billigare än D2x förstås.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Mattias:

Visst är det ett lysande koncept. Men tänk på att Leicamodulen inte direkt kan anses vara billig. I bakhuvudet får jag siffran kring 40 för bara bakstycket.

Kamerahuset i sig kostar väl i runda slängar 20 eller däromkring. Kanske mera?

Men positivt är att Leica vågar tänka lite utanför lådan som de flesta andra småbildstillverkare verkar fastnat i. Men å andra sidan det kanske också handlar om vilket eller vilka marknadssegment man riktar sig mot.
 

violator

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Mattias:

Visst är det ett lysande koncept. Men tänk på att Leicamodulen inte direkt kan anses vara billig. I bakhuvudet får jag siffran kring 40 för bara bakstycket.

Kamerahuset i sig kostar väl i runda slängar 20 eller däromkring. Kanske mera?

Men positivt är att Leica vågar tänka lite utanför lådan som de flesta andra småbildstillverkare verkar fastnat i. Men å andra sidan det kanske också handlar om vilket eller vilka marknadssegment man riktar sig mot.
JO ett lysande koncept för dom som absolut inte vill byta till ett digitalt kamerahus. Mycket bättre för dom att köpa ett överprisat bakstycke istället för att få samma funktionalitet. Tror att Leica hade fått till ett bra digitalt kamerahus för samma pengar som bakstycket kostar.
 

arldic

Aktiv medlem
violator skrev:
Hur då bra utveckling?

Hade väl varit bättre att leica tagit fram en riktig d-slr istället för den där modulen.
Jag tänkte främst om det det inte är en risk för Leicas framtid att låta en konkurrent i form av Hasselblad, utveckla deras digitalplattform?
 

violator

Aktiv medlem
arldic skrev:
Jag tänkte främst om det det inte är en risk för Leicas framtid att låta en konkurrent i form av Hasselblad, utveckla deras digitalplattform?
Jag tror att det inte går så bra för Leica ändå, dom har ju missat lite det där med digitalt ...
 

martim

Aktiv medlem
Jag längtar efter ett digitalt bakstycke som går att adaptera till gamla Nikon hus. Det vore underbart att plåta digitalt med en gammal Nikon FE..

Kommer nog aldrig hända, men tänk om..

edit: sorry om det är lite utanför diskussionen.. hamnade bara i lite dagdrömmeri.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
violator skrev:
Var väl det där med "lite" elektronik för digitalfoto som fattas i dom analoga husen ...
Som till exempel? Kom med elektronik som har betydelse, inte det där löjliga lullullkrafset som är medskickat bara för att det går att göra och som inte har någon betydelse för bilden.
Us
 

violator

Aktiv medlem
Sån elekronik som gör att du kan läsa av värden från sensorn för att styra kamerans bländare, slutare, mm.
 

alf109

Aktiv medlem
violator skrev:
Det gör ju SonyEricsson också, kombinerar det bästa av flera världar. Telefon, kamera, mp3, radio ...

Varför ska jag släpa runt på ett gamalt mekaniskt hus när jag vill fota digitalt, bättre med två hus isåfall.
Käre vän, alla DSLR är i grunden mekaniska hus med samma mekanik som vanliga SLR, enda skillnaden mot Leicans modul är att med tex en Canon kan du inte välja utan måste skaffa två hus. Tycker att idén med ett "digitalt bakstycke" till småbild är intresant, det levererar dessutom mycket bra bilder.
/Affe
 

MattiasL

Aktiv medlem
Plus att man i alla fall än så länge kan köpa R8:eek:r riktigt billigt begagnat. De är ju inte så vanliga, men jag har sett hus för 5000.
 

violator

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Totalt onödigt bjäfs, Leicafotografer har alltid klarat sig utan. Något annat?
Us
Har för mig att det finns lite bjäfsig elektronik i form av ljusmätning och sånt även i dom kamerorna, men det är väl sånna där nymodigheter som finns som tillbehör som går att haka på om man absolut måste.

Leicafotografer har ju klarat sig utan det digitala bjäfset sedan fotografins begynnelse så varför överhuvudtaget försöka sig på digitalt ...
 
ANNONS