Annons

16bit-scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har en Minolta filmscanner. Med den går det att scanna med 16bit/16bit linear. Det fungerar bra, men om jag tar upp bilderna i ex. Photoshop är de negativa. Varför?
Jag har också svårt att justera färgerna så de blir vettiga. I 8-bit är det inga problem.
Kan någon förklara skillnaden mellan 16bit/16bit-linear och själva vitsen med det så att man begriper?...
 

froz

Medlem
Hej!
Att skanna i 16bit innebär bara att den innheåller 16 bitar information per kanal, R-G-B. Däremot om man lägger till linear innebär detta, i vanliga fall, att bilden skannas utan justering. Alltså helt linjärt som det uttrycker. Detta innebär att bilden inte heller inverteras, då detta skulle bli en kurva vänd bak och fram. Därför är den negativ. Tanken är att man inte skall förändra orginalet, fast detta brukar ändå kräva viss justering/kallibrering.
Själv brukar jag inte skanna linjärt utan själv styra upp inställningarna i skanner programvaran och då skall bilden inverteras innan den sparas.
Vill du få ordning på färgerna så ska det inte vara svårare än att välja invertera, i photoshop. (Image -> Adjust -> Invert eller Ctrl+I)

Hoppas det fungerar.
 

berga

Aktiv medlem
Vitigt att tänka på är att 16 bitars bilder inte behöver innehålla 16 bitars information. CCD:n klarar inte av att generera så mycket information att 16 bitar är meningsfullt i sig. CCD:n kapacitet ligger kring 10-12 bitar.

Detta är viktigt att komma ihåg eftersom många leverantörer anger skannerns dynamiska omfång efter de antal bitar som Analog till digital omvandlaren ger (CCD är en analog krets). Jag har sätt stora leverantörer som anonserar att deras 14 bitars skannar har ett dynamisk omfång på 4,2D. Detta är tekniskt omöjligt idag. De flesta filmer ligger strax över 3,2D och kopior omkring 2,0D. (Jag köpte en Canon FS4000US bland annat eftersom de verkade mer trovärdiga när de uppgav dynamiskt omfång till 3,4D i ställer för som stora konkurrentens 4,2D)

Problemet med färgjusteringen, kan det vara att du får broblem med att ta bort den oranga masken på negativ filmen. Pröva i så fall med att skanna 16 bitar och låt skannerns programvara göra negativet till positiv.
 
ANNONS