Annons

porträttfotografering med digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

LiPhoto

Guest
undrar om jag har tagit mig vatten över huvet...

Har lovat en bekant att ta porträtt-foton av henne...

Min gamla Nikon FM:a är inte längre att räkna med när det verkligen gäller, så jag får lov att förlita mig till min digitala Canon...

Någon som har erfarenhet av porträttfotografering med digitalkamera?

Min Canon IXUS 300 är ju inte speciellt avancerad, men förhoppningsvis kan jag åstadkomma ngt med den ändå!

Det blir antagligen till att fota utomhus...

ALLA tips är välkomna!
 

marco

Guest
Är verkligen inte expert på porträtt. Men jag prövade att ta med min digitala Minolta och det funkade helt ok tycker jag. Dög bra för mina inte så höga krav i alla fall.


Här är ett exempel:


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=43025&pf=10303

På denna bild står min vän Ulrika framför ett vitt lakan och har solen snett framifrån. Jag tror att jag körde en blixt som jag hade ställt ner några steg. Lite överexponerat körde jag nog också.

Vet inte riktigt vad man skulle sakna från en riktig kamera. Bättre optik antagligen om man skulle kunna jämföra. Men digitalt duger väl för vänner och bekanta tycker jag...

Tag med ett stort tunnt lakan och plåta i solnedgång. Lakanet blir bra bakgrund eller att ha mellan solen och modellen.
Kolla så att modellen inte kisar mot solen eller att ljuset faller så att ögonhålorna blir väldigt mörka.

Tja, sen är det väl bara att ta några hundra kort så blir väl några bra i alla fall ;-)
 

skelett

Aktiv medlem
Asså häng inte upp dej på lagringsmediet! Antingen har man en systemkamera eller så har man en kompaktkamera. Så är det. Att bilderna lagras kemiskt eller magnetiskt har inte ett jota med resultatet att göra förutom att de magnetiska har snävare användningområden.

JiPhoto... vill hon ha bilden på papper sen så rekommenderar jag dej starkt att använda din gamla Nikon. Annars är ju inte Ixusen särskilt rolig för ändamålet. Att använda lång brännvidd är nog det enda du kan ställa in. Skärpedjupet har du noll kontroll över. Känns som du lika gärna kan använda en engångskamera då lixom..
 

Barkis

Medlem
Jag har fotograferat en del porträtt med Fuji's digitalkamera.
Prövade olika sätt med den fasta blixten men det blev röda ögon hela tiden. Provade med slavblixt med det fungerade inte heller något vidare.
Det slutade med att porträttera i dagsljus och glömma blixtarna, då blev dom helt ok.

En liten störande detalj som jag upplevde var att tiden mellan man trycker på avtryckaren och själva bilden tas känns som en hel evighet och modellen hinner sluta ögonen eller flytta på huvudet, så man får ta massor med bilder, men det gör ju ingenting.

Rådet med vitt lakan är jättebra för att kontrollera ljuset.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Asså...en fördel med digitalkameran är ju faktiskt att man ser direkt om det blir OK plus att man kan knäppa >många< bilder utan att det kostar nåt. Stora fördelar vid studio/porträttfoto.
Jag tycker det är två stora nackelar också.
1) Skärpedjupet blir stort. Oftast vill man (jag) ha väldigt kort skärpedjup med vacker oskarp bakgrund. Då är det spegelreflex som gäller (analog eller digital)
2) Med en digital kompakt är det avstängd blixt som gäller. Jag har försökt i vardagsrummet som är upplyst av dagsljus. Kan funka OK, eller varför inte utomhus i skuggan...Då kan det bli riktigt bra.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Några tips:
1. På många små digitalkamror kör man e-ttl, dvs en förblixt, detta gör att man kan glömma slavblixtar.


2. Jag använder TV:n som monitor, både D30:n och Ixusen har video ut.

Det ger en bättre uppfattning, direkt, om hur det blir.


3. Man kan ev prova med två lampor, små bygglampor, från Clas Ohlson eller överskottsförsäljningen, de brukar vara på ett par 100 watt. Lyser man genom ett lakan eller dylikt har man en softbox.

Roine
 

Linmajon

Aktiv medlem
Väldigt liten bild, men det ser helt OK ut. Bra ljus och att det inte finns några skuggor. Bilden ser kanske något mörk och livslös ut. Ljusa på den lite i photoshop (med gamma-kurvan).
Annars är just röd tröja det som digitalkameror brukar ha störst problem med, men det ser OK ut för mig iallafall.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Ett litet exempel på hur det kan bli med ovan nämda lilla ändring i PS :)
Hoppas du inte tar illa upp Lina... ;)

[bilden raderad av admin 08-03 kl 20:54, på uppdrag av Lina. Tydligen så har vi på redaktionen INTE skyddat bilderna i forumet för högerklick och Save As och därför ville Lina att bilden skulle tas bort. Vi får ta och kolla om vi kan slå på spärren även här]
 
ANNONS