Annons

Olympus E 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Bubka

Medlem
Efter att ha läst många tester om kameran så,!!! är den så dålig som vissa testare säger ?Jag tycker den verkar helt perfekt jämfört med andra för samma pengar, superobjektiv och bra blixt för 13 000:- men som sagt törs man köpa eller blir man besviken.är ny och ska bygga upp ett system kan man satsa på olympus 4/3 system ,el göra som alla andra satsa på canon , nikon
hjälp mej!!!!!
 

Scratchen

Aktiv medlem
Dålig? E-1 är VERKLIGEN inte dålig!

Ergonomimässigt är den nog den bästa kameran jag hållt i händerna. Allt sitter där det ska, och här har Nikon och Canon nåt att lära.

Färgerna från Kodaksensorn är helt underbara, och naturtrogna! Det dynamiska omfånget är kalas, fotar du RAW blir det ännu bättre.
Appropå RAW, vid sekvensfoto så tar den 2.5fps upp till 12 bilder, BÅDE RAW och JPEG - det är maffigt.

Sensorrengöringen funkar kalas, efter snart 1 år finns fortfarande inget damm på sensor, trots objektivbyten ganska frekvens i olika miljöer.

Enda nackdelen är bruset, som börjar bli påtagligt över ISO800. Om du kan leva med det, så KÖP! D
E-1 har blivit extremt billig nu!

Vädertätad är den också. Finns många berättelser om E-1or som har fallit i sjöar och vattendrag, men som fortfarande har fungerat utan problem. Att fota när det ösregnar ute är alltså inget problem heller, något som du bara kan göra med Canons och Nikons dyraste hus.. tål att tänkas på.

Om du undrar mer svarar jag gärna!
 

Krille

Aktiv medlem
Scratchen skrev:
Finns många berättelser om E-1or som har fallit i sjöar och vattendrag, men som fortfarande har fungerat utan problem.
Det finns många historier om Loch Ness odjuret också. Och råttan i pizzan. Och en massa andra som berättas i tredje, fjärde eller 100:e led från källan. Med undantag för rena undervattensmodeller finns det ingen kamera som man bara kan ta upp och plåta vidare med efter att den varit helt dränkt i vatten. Jag kan tänka mig att en E-1:a varit delvis eller mycket kortvarigt dränkt i sötvatten och sedan blivit framgångsrikt renoverad på verkstad så att endast ett fåtal delar behövt bytas. Men att någon skulle ha tappat den i en sjö och sedan fortsatt att bekymmerslöst fotografera vidare är inte bara synnerligen otroligt utan rentav skrattretande.
 

Jern

Aktiv medlem
Bubka skrev:
Efter att ha läst många tester om kameran så,!!! är den så dålig som vissa testare säger ?Jag tycker den verkar helt perfekt jämfört med andra för samma pengar, superobjektiv och bra blixt för 13 000:- men som sagt törs man köpa eller blir man besviken.är ny och ska bygga upp ett system kan man satsa på olympus 4/3 system ,el göra som alla andra satsa på canon , nikon
hjälp mej!!!!!
Hej,
Du kan ju titta på dessa bilder på bla. på denna länk: http://www.myfourthirds.com/folder.php?id=797
på myfourthirds.com finns många fina bilder. Eller denna: http://homepage.mac.com/lsippu/PhotoAlbum38.html
det är ju väldigt bra fotografer men ändå. Räcker pixlarna för dig så får du en enormt fin produkt i en E1:a som håller väldigt länge, så tänkte jag iaf när jag köpte min. Man får ju tänka sig för lite när man plåtar, jag menar så bilden blir som man tänkt sig för man vill inte beskära så mycket i dom 5mp. man har. Men det räcker till, även om man vill skriva ut större bilder. OBS! att jag inte är Oly-nörd utan bara en...

Väldigt nöjd E1 ägaren, Janne
 

Damocles

Aktiv medlem
Det finns många historier om Loch Ness odjuret också. Och råttan i pizzan. Och en massa andra som berättas i tredje, fjärde eller 100:e led från källan. Med undantag för rena undervattensmodeller finns det ingen kamera som man bara kan ta upp och plåta vidare med efter att den varit helt dränkt i vatten. Jag kan tänka mig att en E-1:a varit delvis eller mycket kortvarigt dränkt i sötvatten och sedan blivit framgångsrikt renoverad på verkstad så att endast ett fåtal delar behövt bytas. Men att någon skulle ha tappat den i en sjö och sedan fortsatt att bekymmerslöst fotografera vidare är inte bara synnerligen otroligt utan rentav skrattretande.
Kan en kamera klara hällande regn borde inte ett extremt kortvarigt dopp vara skadligt så länge den inte legat still på botten.

Eller för att länka till Jeppes bild av en 1D mk2 som är vädertätad ;)
 

Scratchen

Aktiv medlem
Krille skrev:
Det finns många historier om Loch Ness odjuret också. Och råttan i pizzan. Och en massa andra som berättas i tredje, fjärde eller 100:e led från källan. Med undantag för rena undervattensmodeller finns det ingen kamera som man bara kan ta upp och plåta vidare med efter att den varit helt dränkt i vatten. Jag kan tänka mig att en E-1:a varit delvis eller mycket kortvarigt dränkt i sötvatten och sedan blivit framgångsrikt renoverad på verkstad så att endast ett fåtal delar behövt bytas. Men att någon skulle ha tappat den i en sjö och sedan fortsatt att bekymmerslöst fotografera vidare är inte bara synnerligen otroligt utan rentav skrattretande.
Vilket totalt meningslöst inlägg. Man kan alltid tolka det till det extrema.

Men då ska jag vara övertydlig nu:

Jag vet folk som alltså har tappat sin kamera i vatten, så att kameran varit totalt dränkt (alltså helt under vatten). Sedan har dom tagit upp den så fort som deras reflexer sagt åt dom att ta upp den. Sedan har kameran inte använts på 1 vecka, den har alltså legat hemma på torkning, ingen service gjord på den hos generalagenten. Sedan har den fungerat som vanligt igen.

Bra så?
 

Bubka

Medlem
D verkar som E 1 an är systemkamerornas motsvarighet till Land Rover Defender ! Antingen älskar man den eller hatar den. Cyberfoto vill ha ca 13 000:- för E 1 an +14-54/2,8-3.5+fl36 blixt vrakpris e nog dum om man inte tar d, sen kompletteras detta med ED 50/2,0 macro + Ed 50-200/2,8-3,5 sen är man nästan komplett.Hur länge räcker 36 blixten till,ska man gå på en 50 på en gång. Det kan ifs bli en lite dyr start utrustning men ganska komplett Jahapp några synpunkter på detta
 

Krille

Aktiv medlem
Scratchen skrev:
Vilket totalt meningslöst inlägg. Man kan alltid tolka det till det extrema.
Med tanke på vad du faktiskt skrev var det åtminstone för mig rätt svårt att tolka inlägget annorlunda.

Sedan har kameran inte använts på 1 vecka, den har alltså legat hemma på torkning, ingen service gjord på den hos generalagenten
Förutom att det fortfarande låter som en vandringssägen har jag extremt svårt att tänka mig att någon skulle bry sig så lite om en kamera i den prisklassen att han/hon efter ett vattendopp inte omedelbart lämnar in den för service. Även om kameran hamnar i sötvatten uppstår det ofta och snabbt korrosion på ett antal kontakter, förutom det faktum att bildsensorn får en beläggning som är rätt svår att avlägsna. Det var väl knappast destillerat vatten den hamnade i. Om strömmen var på lär nog dessutom åtminstone någon krets ha kortslutits.
Jag har varit med om exakt en sådan händelse som vi diskuterar. Det var när en Canon EOS 1V trillade från ett stativ i en djup bäck. Verkstaden lyckades rädda kameran men inte utan att den öppnades, torkades noggrannt invändigt och sedan bytte ut en del av elektroniken. Olympus E-1 är en gedigen och vältätad kamera men knappast mer än Canon EOS 1V.
Får man lov att fråga var du har hört historien? En liten hänvisning kunde vara kul att forska vidare i.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Grejen är den att vattnet verkar inte komma in över huvudtaget i E-1:an, då är korrosion obefintligt. Både optik (inte budgetoptiken till E-300) och hus är förseglade.

Bara för att du ville ha en länk till just den tråden om E-1an i sjön, så hittar jag den naturligtvis inte - och jag vet hur du kommer att tolka det..

Däremot hittade jag dessa trådar, och även dom tycker jag demonstrerar hur bra vädertätningen funkar på E-1:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=11843219
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=11324530
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=11263499
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=10045630

Tolka det som du vill.
 

Krille

Aktiv medlem
Scratchen skrev:
Bara för att du ville ha en länk till just den tråden om E-1an i sjön, så hittar jag den naturligtvis inte - och jag vet hur du kommer att tolka det..
Inte på det vis du kanske tror. Oavsett vilket - även om du kanske har fått uppfattningen att jag inte gillar kameran så har jag faktiskt plåtat en hel del med Olympus E-1 och tycker att den på det hela taget är en utmärkt produkt, dessutom nu äntligen till rätt pris. Jag vet att kameran tål tuffa tag. Det är påståendet om dess förträffliga dykförmåga som jag ställer mig starkt tvivlande till.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Bubka skrev:
...Jahapp några synpunkter på detta
E-1 saknar ju inbyggd blixt, främst pga de höga kraven på miljötätningen. FL-36 blixten är dock mycket liten och smidig, vilket är dess största fördel gentemot FL-50. De ljusstarka zoomarna ger hyfsat arbetsområde för blixten FL-36, men beroende på om du tänker ta mycket blixtbilder, överväg istället en FL-50. Men eftersom FL-36 ingår i paketet, varför inte börja med denna. FL-36 passar även till ett flertal Olympus kameror inkl digitalkompakterna, så den torde vara eftertraktad som begagnad. (Till min E-300 kan jag köra den inbyggda blixten synkront med FL-36).

ZD 14-54/2.8-3.5 har ett praktiskt omfång, med en mycket bra närgräns. Du har förstås också läst vilka enastående optiska egenskaper ZD 50/2.0 Macro samt telezoomen ZD 50-200/2.8-3.5 har, nu senast hos Luminous-Landscape. Behöver du längre räckvidd, så rekommenderas EC-14 Teleconverter både till den korta och den långa zoomen.

Det viktigaste är att du gillar kameran och objektiven, och med E-1 samt ZD 14-54/2.8-3.5, så har du från början ett anpassat system och kan ägna dig åt ditt fotande med naturtrogen färgåtergivning som resultat, för att kanske t.ex. gå ut och fota guckuskon och brunkullan i sommar. E-1:ans storlek samt miljö- och mekaniska tålighet är även ett utmärkt val vid jakt och fiske. Jag minns själv hur regnigt det kan vara i älgjakten, samt regnskurarna när man försöker ta storöringen.

Andra må istället grubbla på vilka linser som passar bäst utan att fokusera galet, eller hur man rengör bildsensorn.
 

Bubka

Medlem
Väl talat ! blir bara mer och mer övertygad om att det är rätt kamera för mej. måste erkänna att eos 10 d är ganska lockande också.får känna mej fram och lita på känslan
 
ANNONS