Annons

Tid vid fotning med Holga & Diana?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste någonstans att Diana har tre bländare, 4,5, 8 och 11. Den har två tider, ett bulb-läge och en 1/100 sekund.

Min fråga är om det finns något sätt att kontrollera tiden när jag fotar med Diana och Holga? Jag funderar på att köpa en ljusmätare för att få bättre negativ.

Jo, jag vet att lomografi handlar om att skjuta från höften ;)

Mvh,
Jessica
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ööh, nu hänger jag inte med riktigt. Vad skall du köpa en ljusmätare för om du använder Diana? För en sådan kamera räcker exponeringsguiden på insidan av filmkartongen gott, 1/100 f/11 vid solsken, 1/100 f/4,5 om det är rejält mulet och bulb om du skall ta nattbilder.

En Holga är ännu mindre kontrollerbar, det brukar hävdas att den har två bländare men det är en sanning med modifikation, exponeringen blir densamma. Detta beror på att den minsta bländaren är grundinställning och att välja den större bländaren inte flyttar den mindre ur vägen. Själv har jag moddat min Holga med en bit orange plastfilm så jag har ett filter för svartvitt istället för "låtsasbländaren".
 
Jag vill kunna kontrollera ljuset mer helt enkelt, som när man fotar på natten - hur ska man tänka då? Och om man bara vill fota på f/4.5?

Någon som har några tips hur jag kan få bättre negativ? Min förra Holga och Diana-rulle var så mörk.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ursäkta att jag svarar så sent. Men jag har försökt fotografera kontrollerat med Holga och det går även om det är svårt. Dels kan man välja långsam film och köra med B och variera tiden. Kraftigt stativ rekommenderas till detta. På 1/100 kan exponeringen varieras dels med filter och dels med val av film. Ett gulfilter förlänger exponeringen ett steg, ett orangefilter förlänger den 2 steg och ett rödfilter 3 steg. Dessutom finns olika gråfilter. Sedan finns det möjlighet att köpa en modifierad Holga. En ljusmätare är också väldigt viktig som jag ser det, för att få välexponerade och lättkopierade negativ i svartvitt. Med färgnegativ är exponeringen kanske mindre viktig eftersom negativ färgfilm har större exponeringstolerans men hur mycket fel som helst får det inte bli, överexponeringstoleransen brukar vara ganska bra (flera steg).
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Fortsätter nu denna tråd. Har nu införskaffat originalet för alla Toycameras Agfa Isoly I med Achromat 1:8 plastlins. Denna har angivna bländare 8 och 11 samt tider 1/100, 1/30 och B. men jag har även fått tag i ett fint exemplar av kopian, "Diana", men den har endast symboler för de tre bländarna och T för tid vilket ska motsvara kring 1/100. Tiden kan säkerligen variera en del men som jag ser det när slutaren öppnar och stänger är tiden relativt snabb, så längre än 1/60 tror jag inte den är. Bländaren däremot bör inte kunna variera på Dianan eftersom de runda infällningarna säkert är lika stora från ex till ex. Nu har jag läst mycket olika förslag vilka bländarna är (4,5-8-11) (4,5-6,3-11) (6,3-11-16) t.ex. Som jag ser det vid jämförelse med Isoly I verkar den mellersta vara kring 8-11, den minsta ett steg mindre kring 11-16 och fullöppningen proportionerligt mycket större än mellan, alltså minst 5,6. Skulle tippa att det är 5,6-11-16? Men är det någon som har mera koll på det här? Har fotat en rulle och testat olika bl med 1/100 men det är ju inte lätt att veta vad bländaren håller ändå, även om man lyckas se det på rätt exponering. Slutartiden kan ju på mitt ex vara allt från 1/60 - 1/250 som jag kan se. Så vilka bländare exakt har Diana-kameran? Någon som vet?
 

Urr

Aktiv medlem
Min Diana har inte blivit använd ännu. Har för många andra toys att leka med.

Jag vill också gärna ha fakta i målet om vilka bländare och vilken tid man har att jobba med. Jag har standardmodellen med B inställning och misstänker att slutariden ska vara 1/50s. Men vilka är bländarna? Misstänker att man ska köra 100 Asa i den för att symbolerna för olika sorters väder ska stämma.
 

Bengus

Aktiv medlem
Jessica; varför inte köpa en "riktig" kamera om du vill ha mer kontoll? :) Bara att "toy-ifiera" den...

Det finns ju en uppskö av olika mellanformatare av mer eller mindre bra kvalitet. En Kiev 88:a borde kunna "holgafieras" utan större problem - bara att förstöra ljusslussen så att den läcker lite ljus... De är ju oftast ganska billiga också.. Där har du alla bländar o slutarna du behöver. En rysk hasselbladslins (ok, får erkänna att jag inte testat själv) bör ju kunna ha lite kvalitetsdefekter så att den vinjeterar ordentligt...

Jag har lyckats ta riktigt tokexponerade neg med Pentax 67:an också - vilket säkert inte konstruktören tänkt sig.

Mvh
BAW
 

Urr

Aktiv medlem
Poängen med Diana är inte att släppa kontrollen helt - tycker jag - utan det handlar om en utmaning att med enkel teknik, och mjuktecknande och vinjetterande optik skapa konstnärliga bilder.
 
Senast ändrad:

Urr

Aktiv medlem
Det är kanske lika bra att jag tar en svartvit provrulle och framkallar den - för att sedan återkomma med egna erfarenheter av Dianan.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Fredrik Calabrese skrev:
herregud, skaffa en riktig kamera och ett vaselinfilter och sluta pina er själva. [/QUOTE

Om du inte tror att det går att fotografera med kameror som Holga. Diana etc så är det bara din åsikt och förmodlighen har du varken kunskapen eller erfarenheten att traktera dessa kameratyper. Jag har två Holgor, två Dianor och en Isoly och det är bland de bästa fotografiska bildredskap jag någonsin ägt. De är fullt kontrollerbara om man vet hur de fungerar. Varken Holga eller Isoly läcker ljus. Dock behöver man sätta svart tejp över det röda filmräknefönstret på Diana som kan ge ljusinsläpp om kameran står i ljus länge (förmodligen för ljus röd färg). Nya Holgamodeller läcker inte minsta lilla ljus. Tiderna för både Diana och Holga är ca 1/100 och alla mina 4 kamerahus har den tiden. Bländarna på Diana är 8, 11 och 16. men använd bara 8 för 11 och 16 ger för skarpa bilder. Holga har bl 8. B-läget funkar med stativ även med Diana som saknar stativgänga. Man kan fästa kameran på stativhuvudet med två resårband ganska lätt, det funkar utmärkt.

Tyvärr kan Holga/Diana-effekten svårligen uppnås med sk toyifiering av bättre kameror. Effekterna är så speciella att det bara är äkta vara som duger.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Bengus skrev:
Jessica; varför inte köpa en "riktig" kamera om du vill ha mer kontoll? :) Bara att "toy-ifiera" den...

Det finns ju en uppskö av olika mellanformatare av mer eller mindre bra kvalitet. En Kiev 88:a borde kunna "holgafieras" utan större problem - bara att förstöra ljusslussen så att den läcker lite ljus... De är ju oftast ganska billiga också.. Där har du alla bländar o slutarna du behöver. En rysk hasselbladslins (ok, får erkänna att jag inte testat själv) bör ju kunna ha lite kvalitetsdefekter så att den vinjeterar ordentligt...

Jag har lyckats ta riktigt tokexponerade neg med Pentax 67:an också - vilket säkert inte konstruktören tänkt sig.

Mvh
BAW
Tyvärr Bengt, i all välmening, men det går inte. De kamerorna är alldeles för bra. Och ljusinsläpp är inget man vill ha. Varken Dianor eller nya Holgor (som inte är utslitna eller felhanterade har det). Och toycameras är riktiga kameror, kontrollerbara också, glöm inte det!
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Det går även utmärkt att fotografera i B-läget på fri hand. På min utställning i februari kommer jag att ha bl.a en bild som är tagen i b-läge på fri hand med Diana. Jag mätte ljuset till 1/4 sek på bl 8 och greppade så stadigt jag kunde. Visst räknade jag med att den skulle bli lite mera oskarp men det passar bra till vissa bilder och då kan man medvetet utnyttja detta. Gjorde några alternativa avtryck för att hamna så nära 1/4 jag kunde och lyckades faktiskt få lagom exponering på alla rutor. Däremot var det bara en som jag tyckte blev tillräckligt (o)skarp. Medvetet arbetsätt och full kontroll alltså.
 
Senast ändrad:

Urr

Aktiv medlem
Nu har jag införskaffat ännu en toy-camera. En Agfa isoly junior. Den har två bländare (symboliserade med sol och moln) och slutare för ögonblick. Samt inbyggd försättslins för närbilder ner till 2 m. Kan gissningen på 1/50s och bländare 11 och 16 vara en bra utgångspunkt för exponeringen? Skillnaden på de båda bländarna är inte så stor. Någon som har erfarenhet av att jobba med just denna modell?
 
ANNONS