Annons

Andra filformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Är det möjligt att visa bilder av andra filformat än jpeg på webben(bortsett från gif & bmp)? Anledningen till att jag frågar är att jag de senaste dagarna konstaterat att min "Beostare" inte alls var så dålig i orginal som skulle kunna tro när man ser bilden här på fotosidan. Inte heller berodde det på en dålig skanning, utan att kompressionen tar bort för mycket när jag gör om bilden från photoshop-format till jpeg.

Bilden är numera utprintad och hängd på väggen :) Fast från psd-format dårå.

/Maverick
 

strofse

Aktiv medlem
Testa att ha jägarns lite komprimering på jpeg bilden då? Eller de kanske du hade..
Men annars är det nog bara jpeg och gif som kan visas på webben, tror inte bmp kan visas faktist. Finns nått annat format också.. typ png eller nått.. kommer ej ihåg.. men det är som gif typ. Eller jag tror att .png håller lite högre standard än gif. Testa att spara som .png i photoshop o se om de blir nån skillnad

/Anders
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hmm. Om du sparar bilden med 600 pixlars bredd och max 500 kb så borde du kunna få en riktigt fin bild i jpg. Jag har bilder som är 1024 bredd och runt 250kb och de bilderna har väldans fin lyster.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Tänk på oss stackare som fortfarande sitter med uppringd anslutning (56k). Vi vill ogärna ladda ner bilder som är större än säg 70 Kb, det blir ganska tröttsamt i längden.

Detta med kompression kontra kvalitet är ju en delikat utmaning, det krävs en hel del experimenterande för att hitta en bra balans.

Man kan ju dessutom aldrig få en bild att se precis lika ut hos alla besökare på webben, beroende på skärmfabrikat och inställningar etc. Det är något vi får leva med...

David: kan det inte vara idé att lägga till någon form av rekommendationer betr filstorlekar i artikeln om albumen?

/Fredrik
 

reecoy

Aktiv medlem
PNG...

Det är märkligt att detta utmärkta format inte blivit vanligare....sade han som själv inte har en enda bild i png-format på sin hemsida :O)

PNG är speciellt utvecklat för internet. Det förenar möjligheten till rgb-färg hos JPEG med GIF-formatets 256-färg. Måttlig kompression men utan förlust. PNG betyder Portable Network Graphics.
 
ANNONS