Annons

Fotoutbildning i New York

Produkter
(logga in för att koppla)

linaphoto

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som pluggat foto i New York City, som kan rekommendera (eller avråda) från någon viss utbildning? Eller någon annan som känner till nån skola där?
 

Montenegro

Aktiv medlem
Jag vet att Parson's (kommer ej ihåg hela namnet) ska vara riktigt bra. De hyr in lärare som Calvin Klein & Donna Karan t.ex. Inom fotografi så vet jag att Mary Ellen Mark har delat med sig av sina kunskaper. Är typ fler-årig utbildning och kostar runt 2.000.000. Hade tänkt söka dit, men valde Australien istället.
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
lindberg skrev:
Jag vet att Parson's (kommer ej ihåg hela namnet) ska vara riktigt bra. De hyr in lärare som Calvin Klein & Donna Karan t.ex. Inom fotografi så vet jag att Mary Ellen Mark har delat med sig av sina kunskaper. Är typ fler-årig utbildning och kostar runt 2.000.000. Hade tänkt söka dit, men valde Australien istället.
Aha! hur var det? Är själv lite sugen på att plugga där, men vet just ingenting om hur utbildningarna är där. tips bitte!!
 

Johan P

Aktiv medlem
ICP har länge varit fotoutbildningen för svenskar i NY men tyvärr har de flyttat till nya lokaler och ändrat prissättning så att det blivit alldeles för dyrt.

Jag vet flera svenskar som - när de blivit antagna, varit tvungna att tacka nej pga ekonomin.

Läs mer om skolan och de nya lokalerna här:

http://216.205.27.211/i_edu_school.htm

eller:

http://www.icp.org

Kan tyvärr inte tipsa om någon annan...
 

Helena

Aktiv medlem
LinaH skrev:
Jag undrar om det är någon som pluggat foto i New York City, som kan rekommendera (eller avråda) från någon viss utbildning? Eller någon annan som känner till nån skola där?

RIT ska väl vara ganska bra? Rochester institute...
 

Jannicke

Medlem
ICP i NYC kostar ca 20.000 svenska kr per år. Parsons är snäppet dyrare, eller ganska mycket dyrare. Men på Parsons läser man inte enbart fotografi, utan även andra ämnen, vilket man inte gör på ICP.
 

mipert

Aktiv medlem
Nu ligger inte RIT i New York City men visst är det en bra skola, precis som Brooks Institute i Santa Barbara (Kalifornien).

RIT=Rochester Intstitute of Technologoly (Techc... ser ju inte klokt ut, var är min ordbok.)

Högt tempo, långa uppsatser att skriva, man blir en tekniskt driven fotograf som klarar av reklamjobb med god kvalitet.
 

Johan P

Aktiv medlem
Jannicke skrev:
ICP i NYC kostar ca 20.000 svenska kr per år. Parsons är snäppet dyrare, eller ganska mycket dyrare. Men på Parsons läser man inte enbart fotografi, utan även andra ämnen, vilket man inte gör på ICP.

Jag tror inte priset på ICP stämmer riktigt...
När jag blev antagen för ett antal år sedan vet jag att man var tvungen att utnyttja alla extra CSN pengar man kunde få till skolavgiften (7000:-/mån) + att ha ett jobb vid sidan om för att betala (om man inte hade undanstoppade pengar eller rika föräldrar...) - det handlade om typ 10 000 skr/månad = 100 000 skr/år

Det var på den tiden ICP räknades som "billigt" - Numera ska det ha blivit betydligt dyrare... och för att citera de jag känner som gått på skolan - "en skola för rikemans-ungar"

Jag valde själv att tacka nej delvis pga ekonomin, men dessutolm för att jag kom in på en bättre och billigare skola (ej i USA).
 

Montenegro

Aktiv medlem
harabergsmannen skrev:

Aha! hur var det? Är själv lite sugen på att plugga där, men vet just ingenting om hur utbildningarna är där. tips bitte!!
Läser för tillfället andra terminen på första året utav tre (eller fyra om man vill göra Honours) på James Cook University i Townsville/Norra Queensland - och det är helt suveränt. Visserligen dyrt (35.000 per termin i endast skolavgift), men än så länge har det varit värt varenda öre! Lärde mig fler saker under första terminen än vad jag gjorde under en tre-årig fotografisk gymnasieutbildning (som visserligen kanske inte var av toppklass, men ändå)...
 

Helena

Aktiv medlem
Jag ska börja tredje året i England på Falmouth College of Arts och ioch med att detta är EU så betalar jag bara lika mycket som engelsmännen... Ungefär 17 000 per år i avgifter och ungefär 20 - 40 000 på material per år...
Resorna emellan är billigt och boendet är billigt...

Kan rekomentera FCA... men Blackpool ska vara bra med...
 
ANNONS