Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

analog oskarp mask?

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
jag ska fatta mig kort:

hur gör man oskarp mask analogt?

jag har googlat massor men hittar bara den digitala varianten...
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Man kontaktkopierar negativet på ett annan filmbit (i regel en grafisk film med tunn bas) för att få ett tunnt possitiv men man gör det med ett litet mellanlägg så att possitivet blir en aning oskarpt (det är possitivet som är den oskarpa masken). Vid kopieringen lägger man sedan possitivet och negativet i kontakt i negativhållaren. Effekten blir att i gränsytor mellan ljust och mörkt i bilden höjs den lokala kontrasten vilket resulterar i att bilden uppfattas som skarpare. Det är viktigt att negativet ligget ihop med possitivet matchat som det låg då man gjorde den iskarpa masken. Det är vanligast att man gör oskarp mask med större filmformat (läs bladfilm) då det är lite för svårt att få tillräcklig precision med småbild.

I regel vill man utfå från ett negativ med lite högre kontrast då man tappar lite av den globala kontrasten i och med att man har possitivet i sandwich med negativet. Alternativt får man gå upp en grad i pappershårdhet, eller filtrera lite hårdare om man använder variabelkontrastpapper.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Lite fullänkning där ;-). Boken med utdraget ovan och med länkar till detta och andra smakprov hittar du här:
http://www.darkroomagic.com/bookInfo/bookInfo_new.htm

Boken rekomenderas varmt om du gillar mörkrumsarbete och vill hitta ytterligare tipps och inspiration. Innehåller även många praktiska småtipps om hur man effektiviserar mörkrumsarbetet. Jag har läst den från pärm till pärm.

298:- från www.adlibris.se
 
ANNONS