Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sport/Action/Äventyr

Produkter
(logga in för att koppla)

tankgirl

Ny medlem
later bra.

Jag har precis gatt med har o har inte lagt in nagra foton an. Ar mycket inresserad utav att fota sno, vatten bla, men det blir ju inte alltid som man har tankt sig....vad ar till ex det basta satten att fota en skidakare i los sno? Lag asa det vet jag ju, men sluattid mm ar jag inte sa haj pa nar det kommer till motljus, sol o blandande vit sno. Nagra forslag?

hej
 

NiklasK

Aktiv medlem
Tänk på att kameran kommer se den ljusa ssnön som medelgrå! Du måste därför öppna upp bländaren något. Jag brukar öppna den 1.5 steg! Generella regler om du vill ha motljus i bilden är att mäta som vanligt och öppna upp bländare 1-2 steg.. Detta tillsammans med vit snö är mycket svårt (tycker jag). ISO talet skall vara så lågt som möjligt, om man inte vill ha grovkorniga bilder. 200-400 brukar jag köra med!

Angående slutartiden så skall man ha så kort som möjligt om manvill ha en skarp frusen bild. Annars kan du köra på en ganska lång tid och panorera (följa med skidåkaren under exponeringen)!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
för att vara med konkret så är en snabb slutartid minst 1/500, men hellre över 1/1000.

En lång slutartid är längre än 1/60. Tider här emellen blir oftast inge vidare.

Vilken slutartid du kan använda styrs av filmkänsligheten. Jag fotograferar med Provia 100F (100 ASA film). Den är lagom ljuskänslig för de flesta typer av vinterfotografering.

Tänk på att ljuset är väldigt hårt och platt mitt på dagen vilket ger hårda och tråkiga bilder. Har du tillgång till blixt så använd denna på närbilder.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Tack Chefen för att kompletterade mitt inlägg;-)!

har en liten invändning mot filmval.. Det är inte så ofta ISO 100 film räcker för vintersport. Är det fint väder kan det funka. Men om det är mulet kan man behöva gå upp till 400 om man vill ha skarpa bilder på snabba skidåkare..
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ett enkelt knep för att få rätt exponering är att rikta kameran mot ngt som du vet reflekterar rätt mängd ljus (exempelvis baksidan av handen, en klippa, ett skogspart). Notera vilken bländare och tid du får. Rikta nu om kameran och du ser då att tiden ändrar eller bländaren ändrar sig (beroende på exponeringsprogram du ställt in). Om du gör som Niklas säger dvs exponeringskompenserar (finns förhoppninsvis en sån knapp på din kamera, brukar stå + / - på den). Skruva nu på den till +1,5 och du bör nu få samma exponeringsinställningar som du hade mot handen/klippan/skogen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag fotograferar nästan bara med diafilm och jag tycker inte att 400 asa filmerna är tillräckligt bra. När det är dåligt väder tycker jag inte heller att skidbilder blir bra och det är inte då heller nödvändigt att kunna frysa bilden. Bilden blir oftast grådassig och utan känsla.

Jag föreslår fortfarande 100asa men att ta mer närbilder med rörelseoskärpa vid dåligt väder/snöfall.

Något som jag dock verkligen gillar är att byta till sv/v film vid dåligt väder. Där kan med fördel 400asa film användas. Korniga sv/v bilder i snöfall är riktigt snyggt!
 
ANNONS