Annons

Varfär tråkig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

stoffe_fs

Aktiv medlem
Varför är denna bilden ointressant? Är nybörjare här och håller på och fotar men undrar hur man får det där lilla extra i sina bilder. Här t.ex., ska man vänta på bättre ljus? Jag menar, jag har sett liknande bilder med samma perspektiv men alla har känts mycket mer attraktiva en denna. Ska man justera dem på något sätt i efterhand? Jag behöver alla tips jag kan få när det gäller detta. Är väldigt dålig på naturfoto överhuvudtaget...
 

Bilagor

Fredsson

Aktiv medlem
Kanske för att bilden delas så precis på mitten av häcken. Ett förslag kan ju vara att du beskär bort en bit av bildens nederkant och gör en bild som blir lite mer av panoramaformat.

Thomas
 

macmolarin

Aktiv medlem
Kör du i RAW-format? Att börja med RAW öppnade en helt ny värld för mig. Blir så mycket bättre bilder om man "framkallar" själv istället för att låta kameran göra det.
 

interpix

Aktiv medlem
Mycket beror på ljuset som är rätt hårt , vilket inte gör saker och ting vackrare. Den är väldigt symetrisk och centrerad men det kanske kan passa här ändå med tanke på motivet. Få händeser är väl också svårt om inte färg eller nått annat är extremt bra istället. Kvälls eller morgonljus kan nog göra en hel del för den här.
 

GrAcK

Aktiv medlem
Jag hade gärna velat se något i förgrunden. Känns väldigt tomt där. Sen är det som Patrick sa, ljuset är ganska tråkigt.

/Viktor
 

anw

Aktiv medlem
Raw är nog inte avgörande i det här fallet. Försök ta bilden lite annorlunda, varför inte huka sig ner eller lägga kameran på marken? Vrid kameran så huset hamnar ungefär i gyllene snittet.
Som det är nu blir det lite "dokumentärt".
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Ljuset kunde ju vara mer dramatiskt, men du har ju fantastiskt fina moln på bilden. Dom kunde du ju betonat.
Men här kommer vi direkt fram till pudelns kärna. Hade molnen någon betydelse för dig? Vad var det du ville ha fram i bilden?
Var det den stela parkanläggningen? Var det att slottet/herrgården var vacker - och vad bestod det vackra av?
Det blir så lätt att man står där och slottet prålar, fåglarna kvittrar, solen värmer och blommorna doftar och man tycker 'Åh, vad underbart' - och så vill man ta en bild av 'alltihop'. Men mycket av allt det där som lyfter en när man är där kommer ju inte med. Dofterna, värmen, osv.
Därför måste man försöka isolera något visuellt som man uppfattar som speciellt och unikt för just det motivet och så utnyttja det till max.
Om vi tar din bild: Du kunde ha sett på trädgårdens skarpa symmetri och de skuggor och linjer du finner där. Lek med linjerna. Kolla olika vinklar.
Eller du kunde sett på husets planerade linjer och läckra färger - i kontrast med de bulliga molnen.
Eller du kunde bara gått närmare och gjort gången till en portal där slottet syns i ändan, betonande det avskilda och mystiska... osv.
Eller...
Allt beror på vad du upplever och vill med bilden.
En dokumentär bild är inte fel, men för att få den studs du efterlyser måste du nog försöka dig på en mer personlig tolkning än bara 'här är ett slott'.
När du vet vad du vill ha fram blir det enklare att se vad du ska göra för efterbehandling också. Ska det vara grafiskt svart/vitt, dramatiska färger, high-key, eller vad som helst. (Om du nu vill göra sådana 'ingrepp'.)
Mao. det finns regler för hur en bild blir 'acceptabel' (gyllene snittet, horisonten inte i mitten, intresse i förgrunden, linjer som leder in, osv.), men du kommer inte långt om du inte jobbar 'inifrån' och skapar något mer personligt än en regelrätt och korrekt bild.
Det här kanske inte svarade på din fråga, men det är i alla fall det bästa råd jag kan ge. :I
Mvh
/Gitte
 

raskolnikov

Aktiv medlem
Bra tråkighet

Jag tycker att bilden är perfekt komponerad. Visar på perfektionen i det välborgade huset. En perfektion som tar udden ur det hela, kompositionen förmedlar för mig tristess - splej, man har allt så inget känns längre lockande, komposition gyllene snitt etc. är bara till för att skapa en känsla med bilden, rikta om kameran och motivet kan få en ny innebörd. Lite sne horisont, rörelseoskärpa och vy från marken kanske skulle förmedla känslan av dekadans. Nu är det ett ståtligt hus för mig med ståtliga - tråkiga - ägare. Är det så och det är vad du vill berätta så är den perfekt. Kanske du skulle softa den lite för ännu mer av denna känsla???
 

timofej

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:
Vad var det du ville ha fram i bilden?
Just det! Det är precis vad som behövs när man tar en bild! Ställ frågan till dig själv! Vad vill du säga? Om du kan svara på frågan blir det enklare att förmedla känslan.

Birgitta, tyckte mycket om din beskirvning om hur man tar bilder ibland (med solen och fåglar)! :-D Haha!
 

stoffe_fs

Aktiv medlem
Tack så jättemycket för alla svar! Mycket bra tips här. Har mycket att lära och inser att jag måste tänka lite mer med bilderna jag tar (en nackdel med digitalt). Tanken var att ta fina bilder som skulle passa i en högklassig guidebok eller broschyr.

Tog lite andra bilder på plats också. Vad sägs om det här då?

Vet att några av de andra problemen finns kvar men jag testade riktigt många olika motiv. Är ändå inte nöjd. Är inget jag skulle kunna se fotat av någon känd fotograf.

Apropå RAW, så använder jag redan det. Finns det något rent färgmässigt man skulle kunna fixa till?
 

Bilagor

_JennyS_

Ny medlem
Jag tycker det är för mycket mark på bilden. Med den kompositionen borde det finnas nåt där nere som fångar intresset tex blommor.
 

chinerunner

Aktiv medlem
Ett förslag på senaste bilden.

Åk dit en kväll/natt.
Ställ upp stativet 2 par träd närmare slottet.
Fasadbelysning på den synliga väggen. (finns förmodligen redan)
Låt två assistenter gå/springa med varsitt blixtagregat i en vit strumpa och göra en testavfyrning med blixtarna mot mellanrummen mellan träden.
Detta göres i flera par mellanrum.
Med ett par yngre förmågor som rör sig lätt och sabbt behövs inte så jättelång slutartid.
(Dom springer alltså på utsidan av trädraderna och blixtrar in mot mittgången.)

Med en lite regnstinnare natthimmel och dessa ljuskällor borde bilden bli långt ifrån stel och trist.

Detta är inget jag testat utan en tankens lek med vad som kunnat göra bilden intresantare.

Patrik
 
Senast ändrad:

Estethia

Aktiv medlem
ett sätt att ge en bild lite extra tryck och sug, utan att direkt fippla i övrigt, är att lägga på en mörk vinjettering.
lika enkelt som stunsförhöjare.

edit: har slarvat lite, det ska vara en mjukare övergång så det syns så lite som möjligt.
här är övergången lite för hård.
 

Bilagor

gitte edelman

Aktiv medlem
Estethia skrev:
ett sätt att ge en bild lite extra tryck och sug, utan att direkt fippla i övrigt, är att lägga på en mörk vinjettering.
lika enkelt som stunsförhöjare.
Har sett dig förespråka vinjettering förr, Christel.
Måste säga att det är övertygande. Snyggt!
Precis vad jag skulle behövt på en bild jag trasslade med i natt! Måste försöka komma ihåg detta nu... (*klistrar upp VINJETTERING post-it på datorn*) :)
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Vackert med perfekta linjer, men ack så stendött. Tycker att det behövs människor i bilden som ger liv, lite oregelbundhet och fyller ut tomheten.

//mats
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Spånade lite över vad det var för effekt vinjetteringen gav.
'Sug' var ordet - och det stämmer ju bra. Molnen klumpas nästan hotande över huset, den dammiga transportsträckan i förgrunden ser smalare och mer inbjudande ut och hela stämningen blir förtätad. Allt knyts ihop till att bli en perfekt sommareftermiddag. Huset blir plötsligt det ruvande centrum i en alldeles egen värld.
Man tycker inte alls att det nödvändigtvis bor trista människor i huset. Mina tankar går till P.G Wodehouse och hans galna engelska överklass. När som helst kan man vänta sig att Bertie kommer sättande, troligtvis med en ilsken terrier eller rasande svan i hälarna, och ställer till kaos bland gin & t glasen och krocketspelet...
(*tillägger:... 'FÖR F-N' på post-it lappen på datorn*) :)
 

dofmeister

Aktiv medlem
Spöken.

I rummet bakom fönstret längst upp, näst längst till höger spökar det. Det tycker jag adderar lite spänning. ;-)
(Sorry, kunde inte låta bli att flasha med lite besserwisserung/lokalpatriotism).
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:
Man tycker inte alls att det nödvändigtvis bor trista människor i huset. Mina tankar går till P.G Wodehouse och hans galna engelska överklass. När som helst kan man vänta sig att Bertie kommer sättande, troligtvis med en ilsken terrier eller rasande svan i hälarna, och ställer till kaos bland gin & t glasen och krocketspelet...
(*tillägger:... 'FÖR F-N' på post-it lappen på datorn*) :)
Min första tanke gick till Moulinsart, Kapten Haddoks, och han är "för bövelen" inte tråkig.

Greven
 
ANNONS