Annons

Villkor vid försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Jag har kontakt med en nyhetsbyrå som är intresserad av att köpa bilder och text av mig. Nu har jag fått denna överenskommelse från dom och jag känner mig lite tveksam till sista stycket. Kolla...

Producenten levererar en artikel, med medföljande bilder, om XXXX.
Leveranser av materialet sker i enlighet med överenskommelse med XX:s
avdelningschefer.

För ovanstående ersätter XX Producenten med X XXX kronor, inklusive sociala
avgifter, exklusive moms. Faktureringsvillkor 30 dagar. Fakturorna ska vara
märkta med vilken typ av material det handlar om, leveransdatum samt
referens. Materialet ska faktureras i omedelbar anslutning till leverans.

XX skall respektera Producentens ideella rätt enligt upphovsrättslagen.
Producenten garanterar att upphovsrätt och närstående rättigheter till
materialet tillkommer Producenten eller annan leverantör med vilken
Producenten har avtal.

Producenten överlåter rätten till material som omfattas av denna
överenskommelse till XX. XX eller XX:s kunder har rätt att återge materialet
i varje tidning eller annan produkt som företaget ger ut samt för sin
verksamhet, elektroniskt eller på annat sätt, förfoga över materialet för
produktion, arkivering, liksom att lagra och tillhandahålla materialet via
för flera företag gemensamma arkiv etc.
Producenten har rätt att efter skriftligt medgivande från XX upplåta
publiceringsrätt till material till annan för publicering eller
offentliggörande.

Innebär sista stycket att de äger bilderna jag levererar och att jag altså inte kan sälja dessa vidare till vem jag önskar? Vad borde det stå istället?

mvh
PL
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Nu känner jag inte till hur nyhetsbyråer fungerar med sina avtal gentemot fotografer/journalister. Men som jag tolkar avtalet begränser du kraftigt dina egna val för publicering.

Exakt hur avtalet skulle se ut är svårt för mig att direkt ge något konkret tips om. Men börja att prata med nyhetsbyrån - fråga dem om dina rättigheter, be de om att förklara punkterna.

Mina egna erfarenheter med olika bildbyråer har gett mig den bilden att även dessa vill ha en viss form för exlusivitet. Det vill säga att du inte kan gå med i en annan bildbyrå, oftast inom samma land. Fast även här kan det finnas skillnader mellan byråerna.

Skriv inte under på något innan du är helt säker på vad du skriver under på. Diskutera med byrån, lägg fram dina egna synpunkter. Om sedan byrån inte vill lyssna, så är det inte rätt byrå för dig!

fotohälsningar
Terje
 

Finland

Aktiv medlem
Avtalet

Hej!
JodŒ, sŒ brukar det vara. NyhetsbyrŒerna anser att du jobbar enbart fšr dem och att de Šger rŠtten till det material som du levererar. Den ideŽlla rŠtten till bilden Šger du, den kan aldrig avtalas bort. Men har du sŒlt in text och foto, sŒ har du. Fšrsšk att prata med Eva Henriksson pŒ Svenska Fotografernas Fšrbund eller ombudsmannen hos BLF, om detta avtal. Kan dock bli kenpigt, om du inte Šr medlem hos dem.
Lycka till!

Mvh Ilkka
 
ANNONS