Annons

Köpråd: 2X Converter

Produkter
(logga in för att koppla)

falk

Medlem
Jag ska köpa en 2X converter men har dålig koll på vad man bör titta efter.

Jag har en Nikon F80+Nikkor 28-105 mm och vill inte tappa "för" mycket skärpa.

Händer nåt mer än brännviddsförlängning och 2 stegs bländarförlust?
Funkar AF fortfarande?

Får man en 2X converter enligt ovan för under 3.000 pix?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Är det inte bättre att köpa ett teleobjektiv istället? Då får du bättre bländaröppning och ett objektiv som "är gjort" för den brännvidden.
 

Toby

Aktiv medlem
Jag är lite tveksam till converter och Zoom. Kanske framförallt med avseende på ljusstyrkan. AF fungerar inte vid väldigt låga ljusinsläpp, som man t ex ofta får med bl 11. Kolla manualen till din kamera för att ta reda på om AF kommer att fungera vid vanliga ljusförhållanden.
 

lovborg

Avslutat medlemskap
2x converter

Jag har en 2x converter till min Canon. Den är inte något vidare bra. Både skärpeförlust och ljusförlust. Självklart om man bara vill ha ett "bevis" är det OK. Är man ute efter kvalitet är det klart mer tveksamt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: 2x converter

lovborg skrev:
Jag har en 2x converter till min Canon. Den är inte något vidare bra. Både skärpeförlust och ljusförlust. Självklart om man bara vill ha ett "bevis" är det OK. Är man ute efter kvalitet är det klart mer tveksamt.
En 2x-converter ger alltid två stegs ljusförlust, oavsett om den kostar 500 spänn eller 5000 spänn. Det är alltså inget att förvånas över.

Då är det värre om du förlorar mycket i skärpa. Är det en Canon EF originalconverter du har? I så fall är jag förvånad, för de är kända för bra kvalité (i jämförelse med andra converterfabrikat).

Converterns prestanda beror oxå mycket på vilken glugg man har framför. Convertrarna optimeras normalt för långa ljusstarka telegluggar > 200mm.
 
ANNONS