Annons

Spegel fastnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Tjejen har använt min gamla MZ-7 Pentax några år efter jag köpt digital men nu så har spegeln fastnat i uppfällt läge och jag kan inte få ner den med några knapptryckningar, batteritiden är väldigt kort oxå, förmodligen har de ett samband. Frågan är vad skall jag göra, själv använder jag inte analogt längre och jag tycker tjejen skulle köpa ny digital istället för att reparera denna iofs mycket fina Pentaxen vilket kanske går på runt tusenlappen el mer. Och vem vill köpa ett felaktigt hus? Bara att slänga?

För den delen finns det ett fint Cosina 19-36 rejält vidvinkel till den som jag inte använder, till salu alltså.
 

flipmo

Ny medlem
Jag har själv samma problem med en Pentax MZ-7, med enda skillnaden att den "surrar" hela tiden då betterier sitter i, som att spegelmotorn jobbar.

Att skicka på service skulle kosta orimligt mycket, dessvärre.

Ingen som vet om nåt man kan göra hemma, eller är det helt befängt att våga sig på att öppna kameran, trots att man anser sig LITE händig? :p
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Försiktigt

Jag har petat ner spegeln när den fastnat i uppfällt läge, man använder ett finger. Använd gärna ett tvättat finger eftersom hudfettet inte är så bra på grejorna. Vänta gärna på andra svar, det var en del år sen jag var inne och petade.
 

flipmo

Ny medlem
Ah, kanske skulle speciferat lite :)

Spegeln går att peta ner men 'fjädrar upp' till uppfällt läge. Den låser liksom inte ner, oavsett batterier, på/av eller andra knapptryckningar.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
flipmo skrev:
Spegeln går att peta ner men 'fjädrar upp' till uppfällt läge. Den låser liksom inte ner, oavsett batterier, på/av eller andra knapptryckningar.
Antingen är det elektroniken eller oxå kan det tex vara en fjäder eller hake som hoppat ur/gått av.
Föreslår att du tittar på vad som händer när du petar ner spegeln resp. när spegeln går upp igen.
Hittar du inget skumt så kan du alltid lämmna in kameran om du tycker det är värt det.
Eller du kan oxå söka eller ställa en preciserad fråga på(Engelska):
http://www.pentaxforums.com/forums/
Eller på Pentax SLR sidan på:
http://www.dpreview.com/forums/login.asp
Man måste registrera sig innan man kan ställa frågor men söka diskutioner kanske går ändå.
Jag tror det kan finnas svar eftersom jag har för mig att jag sett liknande frågor med MZ7.
 
ANNONS