Annons

Tips på ISO 400 film

Produkter
(logga in för att koppla)

panig

Medlem
Hejsan!

Jag undrar om det finns någon som kan ge mig tips på bra ISO 400 filmer.

Jag fotograferar utryckningsfordon av alla dess slag (hobbynivå :) ) och använder därför en ISO 400 film, för att slippa använda blixten så långt det är möjligt. Jag har tills nu använt Kodak Gold Ultra 400 som man kan köpa i vilket varuhus som helst, men däremot är fotohandlaren som jag framkallar filmen hos, bedrövlad över att jag använder just denna typ av Kodakfilm. Han säger att han har problem med att kunna framkalla filmerna, han får göra vissa inställningar för just den här filmen etc, + att bilderna blir lite underexponerade. I det sistnämnda har han alldeles rätt, för en hel del bilder har blivit rejält underexponerade.

Nu vill jag gärna ha synpunkter från er som använt denna film, vad ni tycker, och om tips på andra ISO 400 filmer som jag kan använda till mina behov. Vill gärna inte byta ner mig till ISO 200, pga alla reflexer som utryckningsfordon har.
Det blir inget bra på bild!!!
Samt att det oftast är mörkt inne i fordonshallen på brandstationer etc.

Tacksam för alla synpukter och tips!

mvh

Patrik Niglöv
 

acke

Avslutat medlemskap
panig skrev:
Jag har tills nu använt Kodak Gold Ultra 400 som man kan köpa i vilket varuhus som helst, men däremot är fotohandlaren som jag framkallar filmen hos, bedrövlad över att jag använder just denna typ av Kodakfilm. Han säger att han har problem med att kunna framkalla filmerna, han får göra vissa inställningar för just den här filmen etc, + att bilderna blir lite underexponerade. I det sistnämnda har han alldeles rätt, för en hel del bilder har blivit rejält underexponerade.
Det låter suspekt att en fotohandlare skulle ha problem att framkalla en av de allra vanligaste 400-färgnegfilmerna.:confused: Jag misstänker att problemet ligger hos fotohandlarn snarare än hos filmen...dags att prova ett annat labb, kanske?

Exponeringsfelet kan ju möjligen bero på ljusmätaren i din kamera. Har du kollat den?

Sen tycker jag liksom Helena att Superian är snäppet vassare, men det är ju mer en smaksak. Båda filmerna ger bra resultat och ska kunna framkallas av vilken (kompetent) fotohandlare som helst.
 

kaatman

Aktiv medlem
Supra

Testa gärna Kodaks Pro Supra 400. Den är ganska neutral och väldigt tålig för fel-exponeringar! Kan ge ett litet grönstick utomhus, men i gengäld klarar den el-belysning väldigt bra inomhus!
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Som Ulf sa, det later valdigt konstigt att ditt lab inte klarar av att framkalla en av de vanligaste filmerna! Du borde verkligen prova ett annat lab.

Sjalv anvander jag mest Kodak Supra 400. Den ar valdigt forlatande for felexponeringar och ar savitt jag vet den skarpaste ISO 400 filmen pa markanden. Om det skulle behoves kan du aven pressa den ett steg med bra resultat.

Fredrik
www.worldsphotos.com
 

panig

Medlem
Tack!

Hejsan allihopa!

Tusen tack för alla tips jag fått in.
Det blir spännande att testa dessa filmer,
och se vad det blir för resultat :)

mvh

Patrik
 

panig

Medlem
Re: Re: Tips på ISO 400 film

Hej Ulf!

Tack för ditt tips!
Ja, jag kanske ska titta mig om efter ett annat
lab. Eftersom han bara säljer Fuji, så kanske han medvetet säger att Kodak är skit, bara för att kunna sälja Fuji-filmer till mig ;) (skämt)

Tyvärr är det nog inte så lätt att kolla ljusmätaren (jag vet åtminstone inte hur) eftersom jag kör med en Minolta Riva Zoom 150, kompaktkamera. Men jag köpte den för två månader sedan, så det borde ju egentligen inte vara något med kameran.

Jag ska köpa hem några olika filmer som ni rekommenderat här, och pröva mig fram.

Än en gång, tack för dina tips!

mvh

Patrik
 

panig

Medlem
Kodak Supra 400

Hej Fredrik!

Tack för ditt tips!
Jag ska ta och testa den filmen, men som jag skrev till Ulf i ett tidigare inlägg, så kan jag inte göra så värst många manuella inställningar, eftersom jag kör med en kompaktkamera. Men förhoppningsvis ska det nog funka ändå ;)

Mvh

Patrik
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Tips på ISO 400 film

panig skrev:
Tyvärr är det nog inte så lätt att kolla ljusmätaren (jag vet åtminstone inte hur) eftersom jag kör med en Minolta Riva Zoom 150, kompaktkamera. Men jag köpte den för två månader sedan, så det borde ju egentligen inte vara något med kameran.
OK, då tror jag inte att det är kameran som underexponerar. Kompaktkameror brukar tvärtom vara inställda på lite överexponering, eftersom färgneg-film tål överexponering mycket bättre än underexponering. Det ger alltså större "slarvmarginal".:)
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re 400 ISO

Nu är det som så att Kodak har lagt ner sin tillverkning av serien Royal Gold. Den var helt enkelt inte lönande längre. Istället är det som så att serien Supra har tagit över. Supra 100, Supra 400 och Supra 800 är nya filmer i denna serie. Jag har ingen erfarenhet av Supra 100 men vad jag blivit berättad verkar den vara mindre mättad i färgerna än Royal Gold 100. Supra 800 har jag provat och tycker att det är en riktigt lyckad film som väl håller måttet vad gäller skärpa och färgmättnad. Kornet i den filmen har inte stört mig nämnvärt.
 

rosberg1

Aktiv medlem
superia x-tra

råder dig att prova fujicolor superia x-color som är en 800 film med kapacitet att göra 30/40 kopior utan att man störs av kornen

mvh joakim
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Re: Re 400 ISO

Macracantha skrev:
Nu är det som så att Kodak har lagt ner sin tillverkning av serien Royal Gold.
Knappast. De har dumpat Royal Gold 25. Inte resten av serien...

Däremot har de micklat med försäljningsmetoderna. Det är möjligt att vissa filmer bara kommer att finnas i multipack.

kolla in newsgroupen rec.photo.film-labs för många diskussioner om de olika ryktena...
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Nu måste det ändå ha blivit fel.. :rolleyes: Ovanstående talare åsyftar diafilmen
Kodak Kodachrome. Det stämmer att Kodachrome 25 och Kodachrome 64 har upphört att tillverkas på grund av svikande marknad. Men Kodak Royal Gold 25 har jag aldrig hört talas om.

Lägsta känslighet på negfilmen Royal Gold var 100 ISO. Vad gäller Kodachrome 25 och Kodachrome 64 så kommer de med all säkerhet att finnas kvar i butikerna ett tag till tills dess att huvudlagret tagit slut.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jodå, det har i alla fall funnits en film vid namn Royal Gold 25 (hette dessförinnan Ektar 25). Jag är helt bombsäker för jag har själv provat den för några år sen.

Jag har ingen koll på om tillverkningen är nedlagd - kör mest dia nuförtiden.

Det var dock en nyhet och en överraskning för mig att en klassiker som Kodachrome ska läggas ner. Den filmen har ju alltid funnits. Snyft.:(
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Precis, det är Royal Gold 25 som är borta. Kodachrome 25 ska också bort. Dock ej Kodachrome 64.

Vad gäller resten av Royal Gold serien så är intrycket jag fått att den ska vara kvar, iaf i någon form.

En grej kan vara att de kanske ska börja marknadsföra den som en proffsfilm istället för konsument dito (eller tvärtom) och att vissa handlare ser i listorna och inte hittar den längre...
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Kodak Royal Gold verkar inte vara nedlagda eftersom de iallafall finns kvar på Kodaks hemsida. Det är bara att gå in på www.kodak.com för att kolla vilka filmer som finns.
Själv föredrar jag också Fuji i de allra flesta fall. Fuji-filmerna tycker jag återger utomhusmiljöer väldigt fint. Gräset blir återgivet som det är i verkligheten. Vid porträttfoto är Kodaks Portra-filmer alldeles perfekta. Det är bara vid porträtt jag använder Kodak.
Tille
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Det enda jag har emot fujis filmer (iaf Superia) är att de verkar scanna med ganska turkosgröna toner.

Det är dock inte vetenskapligt bevisat.

En film som jag gillar är Fujifilm NPH (finns bara som 400).
Den skulle jag köra som standard 400 ISO färgneg. film om det inte vore för priset och otillgängligheten...
 
ANNONS