Annons

Har du ofta mer än en kamera skjutklar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Om du ofta har mer än en kamera skjutklar, kan du beskriva i vilket sammanhang eller typ av fotografi det är bra, och vilken kombination av objektiv som oftast sitter på dina kamerahus?
 

-Catherine-

Aktiv medlem
I ryggan ligger alltid två....

300D med vidvinkel och analoga 300 med 28-90 optik.


Gillar att ha både film och digitala bilder...


/C
 

ogge

Aktiv medlem
När jag är på utflykt vill jag vara förberedd för olika typer av motiv, och eftersom jag inte gillar zoomar så...
T-90 med tele för fåglar och ev andra djur.
En Ft med 19 eller 28 och en med 55 eller 85.

Oftast sitter det snabb negativfilm i t-90 och sensia 100 i de andra.
På så sätt känenr jag mig alltid förberedd, oavsett vad som dyker upp =)
 

alf109

Aktiv medlem
Har ibland två Leica M runt halsen hängandes över varandra, den ena med 35mm och den andra med 50mm. Tar ca 95% av mina bilder med dessa båda objektiv. Händer att jag kör en del med 90mm och 15mm men mer sällan då dessa passar bäst till poträtt och extrema perspektiv. Sysslar mest med gatufoto och gillar de naturliga perspektiv som fås med 35 och 50mm.
 

Kijana

Aktiv medlem
Det händer att jag gör en utflykt med båda EOS-husen med mig. Men eftersom jag bara har en normalzoom 28-105 till de två så kan jag väl inte säga att jag är skjutklar med båda. (Försöker dock hitta ytterligare en bra zoom.)
Anledningen till att jag tar med mig både 100:an och 1N-huset är för att jag kör både svartvitt och dia. Visst, det går att göra om diabilder på digital väg till svartvitt, men det är inte samma sak. I grunden handlar det om olika fotoprojekt som jag använder olika filmer till.
 

petwal

Aktiv medlem
Har ändrat sig lite, förut hade jag alltid två analoga systemkameror med mig, en med sv/vit film och den andra med dia. Nu blir det istället en Dynax 9 för sv/vit och en Dynax 7D för färgupplevelserna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag brukar ha en kamera på var axel ute på jobb. Brukar alltid ha kamerorna påslagna, de drar ändå så lite ström.

beronde på vad det är för miljö så har jag på två av mina tre zoomar 16-35, 24-70 eller 70-200. Husen är 20D och 1D mark II

Inomhus är det perfekt med 16-35:an på 1D:n och 24-70:an på 20Dn.

Utomhus har jag ofta 24-70 på 1D:n och 70-200:an på 20D:n om inte motiven är jättenära.
 

ma59

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Om du ofta har mer än en kamera skjutklar, kan du beskriva i vilket sammanhang eller typ av fotografi det är bra, och vilken kombination av objektiv som oftast sitter på dina kamerahus?
"Året runt" är det oftast bara 300D parad med min fickkompakt, Konica KD-500Z.

Reser jag åker definitivt EOS 600 med dessutom, och 7 reserullar av 10 från den blir med dia, övriga färgneg.
 

Vevo

Aktiv medlem
Jag har alltid två kameror med mig. Båda skjutklara. En Minolta 800si med 28-80mm laddad med S/V och en Dynax 7D med 100-300mm. Så ligger de i ryggan, men givetvis byts det optik i mellan varven - på båda husen.

mvh/Ove (som fortfarande har en fot i varje värld.)
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

I bil brukar jag ha Canon Mark2 med Canon 500mm + 1.4XTC och Canon 20D + 70-200mm IS USM. De ligger i sättet och är på, så man är fotoberedd när något djur dyker upp. Ibland kommer man tex rådjur så nära att 500mm blir för mycket, då använder jag zoomet.

Till fots blir det 500mm på stativ och ibland 70-200mm hängande över axeln.

Framtiden: För långa vandringar, har jag tänkt att bara ha ett hus och ett lätt tele, funderar på canon 400mm DO f/4 och enbensstativ

MVH

Omar Brännström
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har ofta 10D med 28-75/2.8 alt. 100-400/4.5-5.6L IS USM och 20D med 120-300/2.8 EX HSM när jag plåtar djur.

I andra fall kan det handla om 17-40/4L USM resp. 28-75/2.8.
 
ANNONS