Annons

egypten!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Öken

Hej,

Jag har varit i Egypten, där finns ju förutom klassiska motiv lite mer annorlunda om du beger dig ut i öknen.

Ett tips, ta med vatten och skydd för huvudet, det blir varmt...

När jag var där så låg temperaturen omkring +46 C i skuggan, då är man inte så kaxig...
 

wahad

Aktiv medlem
tack för svaret, men jag menade mer personer.. alltså människor som fotograferar: fotografer..hehe.
Ska nämligen ditt i sepetember under ca 3-4 månader, så tänkte ta tillfället i akt och ta kontakt med någon fotograf..
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Suck...

wahad skrev:
tack för svaret, men jag menade mer personer.. alltså människor som fotograferar: fotografer..hehe.
Ska nämligen ditt i sepetember under ca 3-4 månader, så tänkte ta tillfället i akt och ta kontakt med någon fotograf..
Hmmmm, borde varit mer vaken när jag läste din fråga, nu har jag läst och förstått, men å andra sidan har jag ju redan gjort en inlägg som inte besvarar fråga, FÖRLÅT.
 

hazard

Aktiv medlem
Jag vet inte vad de heter eller så, men här är några (TV)fotografer i Kairo för två veckor sedan...


:)

/Andreas
 

Bilagor

hasse lundberg

Aktiv medlem
Var ute vid pyramiderna och kikade när en man med kamel kom fram och var intresserad av min kamera.
Erbjöd sig att fotografera mig med pyramiderna i bakgrunden, för att sedan bli mycket otrevlig och kräva pengar för att han fotograferat åt mig.

Vid flera tillfällen blev jag tilltalad av personer som ville lära sig prata bättre engelska, plötsligt var vi givetvis utanför hans brors butik och skulle bjuda på dricka, gratis.
Sedan är du plötsligt översållad med turistgrejor som dom vill sälja till dig och man har då svårt att säga nej.

Efter att detta hänt mig 2 ggr så gjorde jag som så att jag stoppade undan pengar i fickan för att ha en mycket liten summa tillgänglig. När jag visade att jag inte hade mer pengar med mig var dom inte så intresserade av mig längre.
 

hazard

Aktiv medlem
hasse lundberg skrev:
Var ute vid pyramiderna och kikade när en man med kamel kom fram och var intresserad av min kamera.
Erbjöd sig att fotografera mig med pyramiderna i bakgrunden, för att sedan bli mycket otrevlig och kräva pengar för att han fotograferat åt mig.
Jamen, så fungerar det. Även en egyptier skulle få betala ett pund eller eller ett halvt. Inte mycket att bråka om.

hasse lundberg skrev:
Vid flera tillfällen blev jag tilltalad av personer som ville lära sig prata bättre engelska...
No thank you, no thank you, no thank you, no thank you...

Repetera tills de ger upp.

I Giza häromveckan krävde jag att en kamelförare skulle ge mig 10 pund för att jag skulle gå med på att rida med honom. :)

Alla dessa personer utnyttjar att folks okunnighet, därför skall man altid vara påläst innan man åker någonstans. Varje guidebok vär sitt pris tar upp sådana saker.

/Andreas
 

.Z.

Aktiv medlem
Att ignorera går också bra. Man får betänka att dom ser oss som vandrande plånböcker & att vi är deras levebröd.

//Larsa som hade svårt att säga nej i några dar men lärde sig...
 

bEPH

Aktiv medlem
Mina erfarenheter av Egypten är rätt blandade, många egyptier är ute efter att lura turister, ha detta i åtanke. Inget är gratis, allt har en baktanke.
På många dass finns det inget toalettpapper utan det står en person i dörren och säljer toalettpapper. Toalettpapperet är dessutom av mycket dålig kvalite, går du på en icke turistifierad toa finns det inget papper alls utan man ska använda en kallvattenslang som alla andra egyptier gör. Slutsats, ha alltid en toarulle med dig.

På de flesta turistställen såsom pyramiderna, konungarnas dal mfl. så är det översvämmat med egyptier som inte är anställda utan är där för att lura dig på pengar, de tex pekar på en staty, sedan säger de "klick klick", om du då fotar statyn så vill de ha betalt, trots att statyn står där helt öppet. Samma sak med stenar, om de pekar på en sten och vill att du ska känna på den så vill de ha betalt för att du kände på den sten som de pekade på.

På de flesta turisställen så kostar det att ha med sig kamera in, ofta skiljer de på videokamera och kamera, på en del ställen kostar det mycket extra att ha med sig stativ, på de flesta ställen(gravmålningar och dyl.) får man inte fota med blixt pga.av blekning.
Jag är inte helt säker men priserna var nog ungefär såhär:
Kamera 50 spänn
Videokamera 100 spänn
Stativ 500 spänn.

Pyramiderna var inte alls värda att kika inuti, annat än för att man känner att man måste varit innuti dem när man väl är där. Inget var målat överhuvudtaget innuti pyramiderna, det var en gång ner, en gång rakt, en gång upp, sedan en omålad gravkammare med en omålad tom stenkista.(se bild för gången)
Om du ska fota innuti dem (mot mina rekommendationer) så ska du veta att det är väldigt varmt och fuktigt där inne (var det iaf för mig) så objektivet immar igen på nolltid. Vill du ta bra bilder på ingenting så ta med dig nåt att torka av objektivet med(upprepade gånger).

Konungarnas & drottningarnas dal var mycket mer intressant, fullt med trevliga målningar över väggar och tak, precis som man föreställt sig och sett på bilder.

En annan sak som kan vara värd att veta är att det inte finns nilkrokodiler i Nilen, de finns i Assuansjön, vilket gjorde oss lite besvikna på nilkryssningen som vi köpte.

"La shåckran" betyder nej på egyptiska, vilket är mycket användbart.
 

Bilagor

wahad

Aktiv medlem
tack för ännu några trevliga resmålsbeskrivningar, men som sagt var jag mer sugen på att få veta ifall ni visste något känt namn från egypten?
 

anders_j

Aktiv medlem
Re: Öken

andersgunnare skrev:
Hej,

Jag har varit i Egypten, där finns ju förutom klassiska motiv lite mer annorlunda om du beger dig ut i öknen.

Ett tips, ta med vatten och skydd för huvudet, det blir varmt...

När jag var där så låg temperaturen omkring +46 C i skuggan, då är man inte så kaxig...
hur håller batteriena i kameran då.

och lcd skärmen.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Re: Re: Öken

anders_j skrev:
hur håller batteriena i kameran då.

och lcd skärmen.
På den tiden då det begav sig hade jag en Nikon F3P,
den har ingen LCD-display men batterier.

Inga problem med batterierna, däremot har jag haft det vid ett annat tillfälle då det var -37C...

Kameran mådde jättebra eftersom jag var noga med att skydda den från sin värsta fiende vid den tiden, sandstormar.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Trist

.Z. skrev:
Att ignorera går också bra. Man får betänka att dom ser oss som vandrande plånböcker & att vi är deras levebröd.

//Larsa som hade svårt att säga nej i några dar men lärde sig...
Jag instämmer med föregående inlägg om tex deras syn på pengar och tjänster.
Det gäller inte alla Egyptier, men för mig gällde alla Egyptier som kom fram till mig...

Efter ett tag blev jag mer än less på deras avsaknad av känsla om jag var intresserad eller ej.
De antog ju att jag hade Brittiska pund eller Cypriotiska pund, inte Egyptiska pund.

Så jag brukade börja pruta och köpslå med de mest påflugna tills jag hade kommit fram till ett pris, när jag sen skulle betala visade jag Egyptiska pund, de var det inte lika intresserade...

Fult men fungerade för mig.
 

Dimage7d

Aktiv medlem
Re: Trist

andersgunnare skrev:
Jag instämmer med föregående inlägg om tex deras syn på pengar och tjänster.
Det gäller inte alla Egyptier, men för mig gällde alla Egyptier som kom fram till mig...

Efter ett tag blev jag mer än less på deras avsaknad av känsla om jag var intresserad eller ej.
De antog ju att jag hade Brittiska pund eller Cypriotiska pund, inte Egyptiska pund.

Så jag brukade börja pruta och köpslå med de mest påflugna tills jag hade kommit fram till ett pris, när jag sen skulle betala visade jag Egyptiska pund, de var det inte lika intresserade...

Fult men fungerade för mig.
Jasså du har varit i Egypten?
Har du några bilder därifrån?
 

Uttryck

Aktiv medlem
Och jag med, har varit i Egypten Mats och Anders! Jag har bilder men inga värda att visa här tyvärr. Åker däremot till Barcelona i dec istället...

(ursäkta den interna diskussionen här)
 

Dimage7d

Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Och jag med, har varit i Egypten Mats och Anders! Jag har bilder men inga värda att visa här tyvärr. Åker däremot till Barcelona i dec istället...

(ursäkta den interna diskussionen här)
Härligt!
Då får vi säkert se fler fina bilder också...!
 

segerfalk

Medlem
Egypten är ett fantastiskt och sannerligen exotiskt ställe att fotografera på. Vi fick lära oss att säga "shåckran", vilket betyder "tack", när man blev påhoppad av försäljare. I 9 fall av 10 fungerade det utmärkt, och försäljaren slutade genast. Om ni vill ha lite bättre kontakt med människorna så lär er några enkla ord eller fraser på arabiska, det är en garanterad konversationsöppnare. Själva blev vi hembjudna till dykinstruktören för att hälsa på dennes kusin och mormor (helt utan köpkrav ;)) och hade många spännande samtal med både butiksinnehavare, prickskytt och monumentstädare. Allt med mer eller mindre hjälp av engelska/gestikulerande. Monument i all sin ära, men det mest spännande tycker jag är att fotografera människorna.Några inhemska fotografer såg jag inte tillstymmelse till.
 
ANNONS