Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

fredriklund

Medlem
Hej,

Jag fick tag på några 30-40 år gamla 120-filmer som jag har använt i min Holgakamera.

Filmerna jag har är av märket Perutz Peromnia och är märkta med 250 exp. ind. asa.

Finns det någon här på forumet som har någon som helst idé hur länge jag ska framkalla dem? Jag brukar använda Rodinal.

Har kollat i the massive dev chart, men inte hittat någon information.

Tack på förhand
 

fredriklund

Medlem
Jag tror att det är svartvit film. Det är vad personen som sålde dem till mig sa i alla fall. På förpackningen står det inte om det är färg eller svartvit.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ja, det är en pankromatisk svartvit film.

Vet inte vilken framkallningstid som passar, men som Erik skriver så kan du utgå från tiderna för Tri-X. Den har ju lite längre framkallningstid än t.ex. Plus-X, så det borde kompensera lite för kontrastsänkningen för en så pass gammal, troligtvis slöjad, film.
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
fredriklund skrev:
Det står 25 din, och lite under står det 250 exp. ind. asa.
Då stämmer det. 25 DIN är 250 ASA.

Det måste vara en rätt sen film eftersom Perutz slogs ihop med Agfa i mitten på 60-talet. Står det något sista-förbrukningsdags-datum på asken? Vore intressant att veta.
 

fredriklund

Medlem
Jag är inte hemma just nu så jag vet inte exakt vilka datum det stod, men har för mig att det var 1962-63 ungefär.

Är det något jag bör tänka på när jag ska framkalla en så gammal film?
 

brorgustav

Aktiv medlem
Jag slänger in en fråga på samma tema: Har precis tagit en rulle tri-x 400 som gick ut 2001. Ska man kompensera något pga åldern, eller är det bara att köra som vanligt och hoppas på det bästa?
 

Brejdol

Aktiv medlem
Framkallade för en månad sen en rulle Ilford Delta 400 som suttit i en kompis kamera sen 2000. Jag körde den efter rekommendationen, vilket fungerade ok, även om kontrasten blev ganska låg. Det enda jobbiga var att delar av filmen blev helt tegelröd, vilket iofs kunde fixas någorlunda i skanningen. Antagligen fick den sticket pga lång tid i hög temperatur.
 

J. Patric

Aktiv medlem
brorgustav skrev:
Jag slänger in en fråga på samma tema: Har precis tagit en rulle tri-x 400 som gick ut 2001. Ska man kompensera något pga åldern, eller är det bara att köra som vanligt och hoppas på det bästa?
Framkalla som vanligt, eller kanske en halv minut längre. Sedan kan du kompensera den låga kontrasten när du kopierar.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag fortsätter denna tråden då jag hittat en gammal 127-rulle Perutz 100 i en Bilora Bellina Standard, troligtvis från 60-talet. Har sökt lite men inte funnit info om filmen. Undrar om det är en svartvit film? Och i så fall ungefärlig framkallningstid, kanske som Efke 100 eller Plus-X?
 

egaeci

Aktiv medlem
Jag har också en gammal film att framkalla :)

Exponerad för runt 40-50 år sedan, en del säger att man ska använda kortare framkallningstider (jag har hittat rätt tid för "ny" sådan film på massive dev chart) för att kontrasten höjs med tiden då det sker förändringar i hur jonerna och molelylerna fördelas över ytan (???), andra säger att man måste framkalla längre för att motverka slöjan. Och en tredje variant är att använda normal tid för att dessa båda fenomen motverkar varandra. Alla pratar om att man bör använda antislöjmedel, vad är detta och var får man tag på det?

Förvirringen är total :)
 

Magnus W

Aktiv medlem
Jag har just framkallat en hög filmer exponerade mellan 1980 och 86.
Tri-X omkring 15 filmer framkallade, 2 okopierbara (totalsvarta) ett par oexponerade, en med så kraftig slöja att koperingen blir mycket svår; men resten helt ok, om än med viss grundslöja.

Ilford FP4 Inga problem, liten slöjning.

Ilfpord HP5 Imga problem, måttlig slöja.

Agfapan 100 och 400 Problem!
Någon gång kring 1990 ändrades emulsionen, och framkallningstiderna skiljer därför kraftigt mellan versionerna.

Agfapan 100 (gick ut 1988) kartong svart och silver, svart Agfa-logga.
Rodinal 1+25 20° 5 minuter

Agfapan 100 (gick ut 1991) kartong svart och silver med röd linje, röd Agfa-logga
Rodinal 1+25 20° 5 minuter

Agfa APX 100 (går ut 2010) Kartong svart och silver. Röd Agfa-logga, och "APX" i stora bokstäver.
Rodinal 1+25 20° 8 minuter

Ett par av mina gamla AP100 blev kraftigt överframkallade innan jag hittade några gamla kartonger med datablad i.

Med samtliga filmer utgick jag från tiderna i MDC, och jag har fått ungefär 70% bra resultat, 20% kopierbart med mer eller mindre jobb och 10% i papperskorgen.

-- MW
 

fredrikru

Aktiv medlem
Magnus W skrev:
Jag har just framkallat en hög filmer exponerade mellan 1980 och 86.
Tri-X omkring 15 filmer framkallade, 2 okopierbara (totalsvarta) ett par oexponerade, en med så kraftig slöja att koperingen blir mycket svår; men resten helt ok, om än med viss grundslöja.

Ilford FP4 Inga problem, liten slöjning.

Ilfpord HP5 Imga problem, måttlig slöja.

Agfapan 100 och 400 Problem!
Någon gång kring 1990 ändrades emulsionen, och framkallningstiderna skiljer därför kraftigt mellan versionerna.

Agfapan 100 (gick ut 1988) kartong svart och silver, svart Agfa-logga.
Rodinal 1+25 20° 5 minuter

Agfapan 100 (gick ut 1991) kartong svart och silver med röd linje, röd Agfa-logga
Rodinal 1+25 20° 5 minuter

Agfa APX 100 (går ut 2010) Kartong svart och silver. Röd Agfa-logga, och "APX" i stora bokstäver.
Rodinal 1+25 20° 8 minuter

Ett par av mina gamla AP100 blev kraftigt överframkallade innan jag hittade några gamla kartonger med datablad i.

Med samtliga filmer utgick jag från tiderna i MDC, och jag har fått ungefär 70% bra resultat, 20% kopierbart med mer eller mindre jobb och 10% i papperskorgen.

-- MW

Hej

Köpte igår en filmladdare och fick med TMAX-100 film med i köpet som hadde gått ut för 5 års sedan. Min fråga är om jag ska öka/minska framkallnings tiden när jag har så gammal film. Jag blande upp 5 liter XTOL förra veckan så den får väl duga som framkallare.

Mvh
Fredrik
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag kör alltid testsnuttar om någon/ra rutor när filmerna är gamla eller när jag inte framkalalt liknande förut. Alltid lättast att börja med att utgå från noll kompensation pga av ålder och sen bedöma ev. tid uppåt utifrån snuttarna. Tycker jag

EDIT, tillägger ang. Annas fundering om antislöjmedel att Kaliumbromid kan fungera som det. Jag kör det i pappersframkallare titt som tätt för vitan, men har aldrig testat i filmframkallare.
 
Senast ändrad:
ANNONS