Annons

Snowboard / vinterfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Walle skrev:
"Alla" billiga (läs icke proffs) walkie talkies ligger på 27Mhz bandet, som är ett öppet band, dvs det är bara att snacka på.
Ursäkta sidospåret, men är 27 Mhz-bandet fritt numera?
När jag höll på med PR-radio (12-15 år sen) var det frågan om tillstånd, avgift och anropssignaler på det bandet också.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
jag står just i begrepp att köpa ett par av något slag.
Är det någon som har erfarenhet av de olika modellerna.
Enl en del uppgifter jag luskat fram är de flesta rätt likvärdiga när det gäller räckvidd men strömförbrukning o tålighet skiljer en del.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Walle skrev:
27 Mhz bandet är fritt om du använder en sändareffekt på högst 0.5 Watt.
En halv watt!

Det är ju hur lite som helst.

Fast det är klart, i en handapparat som man använder på högst en kilometers håll räcker det nog.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
I USA ligger frekvenserna mellan 462-467 MHz och i europa ligger dom på 446 Mhz bandet och alla är licensfria.

Dock är det förbjudet att använda amerikanska radios i europa och tvärtom, men eftersom dom är så svaga så är det nog ingen störra fara.

Om man som jag har den amerikanska varianten så kan jag enligt PTS´s (post och telestyrelsen) frekvensplan i praktiken lyckas störa Land mobil radio och sjöfarts mobil radio. Med andra ord ingen risk att man lyckas utlösa några sprängladdningar på nån byggplats eller liknande.

Vad man åstadkomma med en europeisk radio i staterna har jag dock inte lyckats hitta.

För övrigt så får de här radiona bara ha en uteffekt på 0.5 Watt och räckvidden ligger på max 2 miles(3km), men vem fotar på 3km´s avstånd ?

Dessutom så funkar det så här(iallafall med US alternativet), alla radios har 14 kanaler.
På lite dyrare apparater brukar det finnas ett system med 16 eller 18 (kommer inte ihåg vilket) "underkanaler" som läggs till varje kanal. Alla kanaler och underkanaler är förbestämda så en Motorola kan prata med en Kenwood utan problem.

Alltså väljer jag kanal 5 och underkanal 12 så måste mina kompisar ochså välja samma annars är det kört, detta ger totalt ca 250 olika kanaler.

Klas i sjön har den europeiska varianten för 895 per par.


Bh Photo och Video har den andra.
 
Senast ändrad:

Fredrik H

Aktiv medlem
Såhär hittar man dom på BH photo o video:

Home < Professional Video < Communication < 2 Way Radios & Accessories < 2 Way Radios < Family Radios (FRS)
 

Andreas U

Aktiv medlem
I Eurpoa gäller PMR 446. Det är INTE tillåtet i alla länder (tex. inte Norge och Itaalien). Även billiga brukar funka ok på upp till 5 km om det inte är för mycket berg/höga hus emellan.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag har kollat marknaden betr tillståndsfria apparater och billigast i förhållande till upplevd kvalitet är nog Teknikmagasinets Alan 451. Mitt intresse är iofs hundträning i skogen o där kan man inte räkna med mycket längre räckvidd än man orkar kasta apparaten :)
På fjället stämmer nog maxgränsen 3km bra, däröver kan tonsignalering räcka ytterligare någon km.
De apparater som Claes i sjön säljer finns fö på teknikmagasinets webb-butik för några hundringar lägre pris.
Om man prioriterar kvalitet o robust apparat så verkar ICOM som ELFA säljer var bäst men tyvärr rejält dyrare.
 
Senast ändrad:

Roben

Aktiv medlem
0,5 watträcker säkert i de flesta fall.
Om ni sitter i var sin grantopp blir det låååång räckvidd.
Det är mer en fråga om att inte ha höghus, skog eller andra skärmar mellan.

Roben, SM0SUX
 

Malaka

Aktiv medlem
jo 0,5 watt räcker väldugt bra och dessutom slipper man störa andra på näraliggande frekvenser så mycket.

Erik SM6WKC (men väldigt QRT)
 

jenz79

Aktiv medlem
31 och 155 Mhz då?

Jag har för mej att dom som sysslar med jakt brukar använda 155 eller 31 Mhz banden? Är inte det tillåtet då eller?
 
ANNONS