Annons

Folk som snor bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

spn

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för att folk snor bilder.
Menar man blir förbannad när hittar sin bild på hemsida.
Spec när företag har mage att ta bilder.
Nu frågan hur mycket kan man ta.
Fick ett svar på 10000:-
vad säger ni.
Och har lagt text på sidan att man inte får ta bilder utan fråga mm.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
BLF säger dubbel avgift. Alltså, om dom använt bilden på förstasidan på en webbsajt ska du ta ut två gånger BLF:s cirkapris. Om dom dessutom inte satt ut ditt namn kan du ta ännu mer...
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Beställ BLF prislista, sedan hänvisa till den prislistan och skicka en faktura. Får du problem så kontakta BLF jurister så kan de nog hjälpa dig. En fotokollega till mig fakturerade ett företag på 135 000 kr som olovligen publicerat hans bilder. Det är bra att hålla sig till BLF prislista när man säljer bilder eller ta ut mer för sina bilder så man inte förstör marknaden som många gör genom att ge bort sina foton bara för de tänker på vad kul det är att få sina bilder publicerade. Det tycker jag är amatörmässigt och det förstör marknaden. Fota är inte gratis.

MVH

Omar Brännström
http://sydnet.net/omar
 

spn

Aktiv medlem
Bilder.

Jag har BLF Prislista.
Satt kolla i den lite idag.
Kunde vara kul höra era åsikter,
 

Finland

Aktiv medlem
Snor bilder

Kläm åt dom bara, men tänk på att det är lättare att hävda sin rätt med en organisation bakom ryggen ( typ BLF eller SFF).
 

Loj

Aktiv medlem
spn skrev:
Jag har råkat ut för att folk snor bilder.
Menar man blir förbannad när hittar sin bild på hemsida.
Spec när företag har mage att ta bilder.
Nu frågan hur mycket kan man ta.
Fick ett svar på 10000:-
vad säger ni.
Och har lagt text på sidan att man inte får ta bilder utan fråga mm.
Jag gissar att du redan gjort det, men om inte: Ta en skärmdump av den berörda hemsidan eller skriv ut den så att du kan påvisa att din bild verkligen snotts. Så att de inte kan ändra bild och hoppas att det regnar...
 

spn

Aktiv medlem
Re: Re: Folk som snor bilder

Loj skrev:


Jag gissar att du redan gjort det, men om inte: Ta en skärmdump av den berörda hemsidan eller skriv ut den så att du kan påvisa att din bild verkligen snotts. Så att de inte kan ändra bild och hoppas att det regnar...
Har redan gjort.
Skicka en räckning till dem.
Sen har den som snott bilde mage skälla ut en på morgonen
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Re: Folk som snor bilder

spn skrev:
Har redan gjort.
Skicka en räckning till dem.
Sen har den som snott bilde mage skälla ut en på morgonen
Kan du inte länka till sidan o tala om vilken bild det är? Vore intressant o höra vilket företag det handlar om.
 

spn

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jo men alltså...hur fick du reda på att www.xxx-xxx.se hade snott din bild...och länka gärna till företagets hemsida så får vi alla se.
Jag länkar inte till företaget efter som jag har lyckas komma överres med dem.
Bilden såg jag den var min för hade min text på © Hans Karlss.
 

marco

Guest
Ehem...

Jag skulle nog inte skicka en faktura till något som inte har beställt en tjänst av mig. Hur arg man än är för att någon snor bilder av en.

Detta kan man råka riktigt illa ut för. Mottagaren av fakturan kan helt enkelt skicka den till polisen (vilket ofta händer när det dimper ner fakturor från diverse skojare) och då är det du som har problem plötsligt.


Bästa sättet är nog att prata med företaget i fråga och få dom inse att dom gjort något som inte är lagligt. Tala om att du vill ha xxxx Kr i betalt annars så driver du detta vidare. Domstol av något slag tippar jag är nästa anhalt. Se upp så du inte får på näsan för ocker, det är inte heller tillåtet...

Nån jurist som lyssnar?
 
ANNONS