Annons

Dogma men för fotografering - Finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Dogma, en förklaring finns med början på sidan 5 i följande pdf:
http://www.draminst.se/index.php?dispatchTo=Renderer&action=download&file=105

Jag är inte direkt insatt, men bl a går det ut på att filma utan konstljus, att inte sminka, inte flytta rekvistita för att få ett bättre resultat, att låta skådisarna till viss del regissera sig själva (rätta mig gärna om jag fattat fel).

Min fråga dock, är om det finns något liknande "kyskhetslöfte" en fotograf kan avlägga vid en bildserie.

Kanske ngn Dogmavariant inte alls passar fotografering?
 

Danyael_X

Aktiv medlem
DOGMA 95 där bland andra Lars v. T. och Leeth (Triers läromästare) stipulerade en del regler, var ett försök att utmana effektsökeriet som de ansåg var predominant i filmvärlden.

Tanken var inte så mycket att man skulle göra bättre filmer, men söka ett nytt formspråk och utmana alla filmare ivärlden att börja tänka på nytt.

En dela v de berömda reglerna är att man inte får klippa filmen mer än det man slår på och av kameran, ingen regi utöver det som står i manus, skådisarna får klara sig själv. Använd endast det som finns på plats som rekvisita, inget får special göras etc...
Inget ljus, ljud effekter etc...

En dogmafilm ser ut som en nollbudgetfilm av 12åringar. Eller en riktigt dålig videodagbok.

Visst kan man stipulera dogma för fotografer.

1. Du får bara använda hålkamera eller väldigt enkla kameror utan anutmatik eller ljusmätare. INGA Digitala, för då kan man inte säkra att verket har blivit efterbearbetat i PS.

2. Du får inte använda modeller, bara befintliga riktiga människor.

3. du får inte använda annat än befintligt ljus.

4. Du får bara kontakt kopiera verket och inte använda kopieringsapparat.

5. Du får inte retushera verket i datorn eller med analoga verktyg som penslar eller tuschpennor.

6. Du får inte använda ljusmätare.

7. Du får inte använda färg eller diafilm.

8. Verket måste presenteras på papperskopia, med fiber bas.

9. du måste sensitera pappret själv. DVS du får själv göra emulsionen och bestryka pappret.

10. Ingen negativstorelk under 6x6 får användas, helst ska 6x9 eller 9x12 (storformat) användas.


Nu har du motsvarande DOGMA 95 fast för foto, kul va!

Det ställer somsagt enorma krav på fotografen för att få bra intressanta bilder. Och då ska du veta att göra en DOGMA 95 film som är vettig och går att se utan att vilja gnaga av sig vänster arm är skitsvårt. Trier gjorde några filmer, men åkte nästan in på psyk, och har inte varit sig riktigt lik sedan dess.

Hans Five Obstructions är mera intressant, dels fungeerar den som film och sedan producerade Jörgen Leeth faktiskt flera riktigt intressanta filmer efter varje "hinder" som Trier slängde på honom. Rekomenderas att se om man vill ha lite kul tipps och ideer. Det bästa med just The Five obstrucktions äer att man kan lätteare applicera dem på foto. Både digitalt och analogt. Vill till och med hävda att digital foto hade mått bra av five obstructions för att främja lite kreativitet.


Chris
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Okej regel nummer 10 är väll mer en praktisk begränsning då det är jobbigt att se på kontaktkopier som är mindre än mellan format utan en stor lupp.

Men visst kan man använda 135 film...

Five Obstructions är ju lite jobbigare för det utgår från remaken av ett tidigare verk fast med en del hinder som man måste överkomma. Det bästa är väll att man ber en polare välja ut en bild i ens portfolio och ge fem hinder för remaken på bilden.


Chris
 

marzipan

Aktiv medlem
Hehe dom där tio regelförslagen låter nästan som en beskrivning av Man Rays porträttkonst från 20-talet ;)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Njaae, föreslagna regler låter mera som ett försök att återlansera en fotohobby som den kunde se ut runt sekelskiftet 1899 - 1900.
Inte tusan filmar Trier och grabbarna med hålkamera. Det ser bara så ut emellanåt....;-)).
Us
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Ursäkta, men enligt Dogmamanifestet pkt 4 SKALL man använda färg.
(Jag har ju länge tyckt att svartvitt är en manipulation, även om en fantastisk sådan. Men gör man något länge nog så blir det ju inte manipulation utan 'verklighet'. Polarfilterhimlar börjar väl snart vara 'normalhimlar' dom med...)
 

Clouseau

Aktiv medlem
Danyael_X skrev:


6. Du får inte använda ljusmätare.

7. Du får inte använda färg eller diafilm.

6. Jag förstår nog inte riktigt varför man inte skulle få använda ljusmätare!? Att man bara skulle få fota i befintligt ljus är ju däremot en självklarhet.

7. Där har du nog rört ihop det. Det borde vara att man ENDAST får använda färgfilm då svartvit eller annan monokrom film ger en förvrängning av verkligheten.


(och medan jag skrev det kom Brita före... :)
 

tormig

Aktiv medlem
Är inte DOGMA bara ett PR-trick, som en av Zentropas grundare uttryckte det i en intervju för några år sedan?
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Trier är jävligt väl medveten om hur man hanterar media för att få de reaktioner som han vill. Gissa varför Zentropa gjorde Pink Prison och Constantin. För att skapa uppmärksamhet, kontrovers och få bra reklam. Enl Trier finns ju ingen dålig reklam. Han må vara en ärkeknöl med egendomliga ideer och beteenden men som alla demonproducenter vet han precis vad ahn gör. Vet inte om jag gillar han eller hatar honom, det är med skräckblandad förtjusning som jag ser hans filmer.

DOGMA 95 har inget med de regler som jag föreslog. de har andra regler. =)

Och den som hävdar att färgnegativ eller färg dia har en korrekt återspegling av färgerna omkring oss behöver läsa på om filmteknik och mänsklig anatomi. =P

JAg föreslog endast S/V, för att det var i mina egna erfarenheter lättast att framkalla. Men gillar folket att använda blekbad återframkallningar och jag vet inte vad så hindrar jag inte dem från det.
Vad jag försökte göra var att ta fotograferingen tillbaka till Man Ray och det trevliga 1920talet. Detta för att DOGMA för Stillbild (numera kallad DOGMAS i mina inlägg;-P) ska återspelgla DOGMA 95 i så stor utsträckning som möjligt, och vad Leeth och Trier försökte åstakomma.

Tycker att det är underbart att så många har visat ett intresse i detta.

Nästa fråga är ju om reglerna endast ska omfatta tekniken eller även motivvalet.

Okej jag skjuter mig själv i foten för jag har redan sagt att modeller får inte användas utan riktiga människor. Varför får då inte modeller användas?

Jo vad DOGMAS försöker göra är att komma närmare verkligheten, en slags socialrealism om man vill. Detta betyder ju inte attman inte kan få till bilder som är vackra och estetiskt komplexa. Det ställer dock större krav på fotografen att vara där ute och leta efter det magiska ögonblicket som är perfekt för hans/hennes budskap. Modeller kan man ju alltid instruera, men de har även ett inövat kroppsspråk som snabbt avslöjar vilken typ av modellstil de har arbetat mest på. Kroppspråk som är innövat är mycket svårt att bli av med.

En riktig människa som inte vet om eller inte är beredd på att bli fotograferad är alltid mycket mera avslappnad och naturlig. Modeller, kändisar och skådisar är alltid vana vid kameror och spelar alltid en roll när de är ute i den offentliga miljön. Alldeles för många modeller, kändisar och skådisar idag har vaknat upp med nunan på aftonbladet, the sun eller Nationa Enquisitor i en situation som inte varit fördelaktig för deras person. Därför spelarr alla dessa riskgrupper en roll som bla bla bla.... You get my point...


Fortsätt med mer tankar så reviderar vi reglerna efter hand. Felr förslag och ändringar.

Vi har ändrat regel nummer 7 till att du får använda vilken FILM du vill. Digitalt är fortfarande bannlyst. =)

C.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Danyael_X skrev:Och den som hävdar att färgnegativ eller färg dia har en korrekt återspegling av färgerna omkring oss behöver läsa på om filmteknik och mänsklig anatomi. =P


...Vi har ändrat regel nummer 7 till att du får använda vilken FILM du vill. Digitalt är fortfarande bannlyst. =)

C. [/B]
Jag ska läsa på min filmteknik och anatomi om du tar och jobbar lite på skrivregler och gramatik =P (Nu kommer jag säkert att både felsyfta och stava fel bara för att jag skrev det). Visst är det härligt att bli uppläxad utan att man får en förklaring...?

S/V är effektsökeri och enligt mig en betydligt större förvrängning av verkligheten än färgfoto.

Försöker man komma med tekniska förklaringar om varför det inte är så har man ju gjort en kovändning med tanke på att det är Dogme vi talar om och det då handlar om att gå ifrån det tekniska och handla efter kännsla.

Att digitalt inte är OK kan jag köpa utan resonemang men MED ditt resonemang om varför det går bort köper jag det inte. Det får du nog utveckla lite.
 

Pongu

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Jag är inte direkt insatt, men bl a går det ut på att filma utan konstljus, att inte sminka, inte flytta rekvistita för att få ett bättre resultat, att låta skådisarna till viss del regissera sig själva (rätta mig gärna om jag fattat fel).
Naturfotograferna (/N) har ju liknande regler för sina medlemmar, fast mera för att undvika skador på djur och natur i samband med fotografering. Men uppstoppade fåglar är ju mera lättfotograferade.

/Pontus
 

Clouseau

Aktiv medlem
Re: Re: Dogma men för fotografering - Finns det?

Pongu skrev:
Men uppstoppade fåglar är ju mera lättfotograferade.

/Pontus
Man kan ju direkt översätta "fotografera uppstoppade djur" till filmvärlden med "regisera Keanu Reeves" ;o)
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Clouseau skrev:
Jag ska läsa på min filmteknik och anatomi om du tar och jobbar lite på skrivregler och gramatik =P (Nu kommer jag säkert att både felsyfta och stava fel bara för att jag skrev det). Visst är det härligt att bli uppläxad utan att man får en förklaring...?

S/V är effektsökeri och enligt mig en betydligt större förvrängning av verkligheten än färgfoto.

Försöker man komma med tekniska förklaringar om varför det inte är så har man ju gjort en kovändning med tanke på att det är Dogme vi talar om och det då handlar om att gå ifrån det tekniska och handla efter kännsla.

Att digitalt inte är OK kan jag köpa utan resonemang men MED ditt resonemang om varför det går bort köper jag det inte. Det får du nog utveckla lite.
Min grammatik är förfärlig och stavningen hemsk, det erkänner jag mer än gärna, dock hackar jag inte sönder meningsuppbyggnaden och byter ut s till z och i till j som en viss månstorm förpestar världen med =)

Vad jag menar med att färg och dia inte är korrekt återgivning av färg, är att film har aldrig samma latitud av färgnyanser som det verkliga livet och har oftast mer/mindre kontrast, samt att färg är otroligt subjektivt för alla uppfattar färg på olika sätt. Emanuel Kant gick igenom det där i en av sina böcker, i ett mycket bra exempel med färgade glasögon.

Varför får då inte digitalt vara med och leka?

Mitt argument är att digitalt använder sig av en CMOS/CCD som skickar iväg en massa ettor och noller till en fil. Denna filen kan sedan manipuleras i PS. Allt från färgbalansering, kontrasthöjning, filter, lager, suddgummin, doge, burn, smudge etc... Vilket för att man kan skapa en film som är manipulerad och sedan ta bort orginal filen. Då står man utan bevis för att den manipulerade bilden inte är orginal vilket leder till att den manipulerade filen kan presenteras som ett orginal.

Med film, har man ett medium som fuskeri säkerheten är högre med då man kan alltid gå tillbaka till negativet för att se om någon faktiskt har mäcklat runt vid framkallningen av pappers kopian. Givet är ju att man kan påverka även negativet vid framkallning för att under eller över exponera detta, vilket i sig är en slags manipulation av bilden. Man får helt enkelt ut går ifrån att negativet har blivit expnerat med N process och inte N-1 eller N+2 ect.

I en tävling med DOGMAS kan man ju tänka sig att själva framkallningen sköts av en oberoende labbdommare av själva negativet, emedans pappers koierandet får skötas av fotografen själv. Bara en tanke. Kanske lite för virrigt, man borde kaske lämna över de oframkallade negatigven till ett labb som gör en normalframkallning och kopiering på bilden. Jag vet inte...förslag motages.

Chris
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Dissa inte keanu revees, han är ju ett gående komafall. Det är fult att reta handikappade, för då straffar gud en, IAF enl SouthPark =)


Skämt och sido, den bästa filmen han har gjort gjorde han som tonåring, Bill and Teds Magic Phonebooth tror jag den hette... Lille keanu spppringer omkring och säger "Dude!" hela tiden... passande roll...


C.
 

Clouseau

Aktiv medlem
*Är inte att tävla i Dogme lite som att svära i kyrkan (fel)!?

*Stämmer inte färgerna på ett färgfoto bättre överens med verkligheten än vad de i ett S/V foto gör?

*Sluta sär skriva! :p

*I Dogme skriver man ju under ett manifest; efter det behöver man väl inte bevisa något!?

*Keanu kändes endas "sann" och "verklighetsnära" i Bill & Tedfilmer för att han inte behövdes regiseras. Filmerna hette i orginalmanuskriptet "Bill & Keanu's..."
 

ulltand

Aktiv medlem
Danyael_X skrev:
Varför får då inte digitalt vara med och leka?

Mitt argument är att digitalt använder sig av en CMOS/CCD som skickar iväg en massa ettor och noller till en fil. Denna filen kan sedan manipuleras i PS. Allt från färgbalansering, kontrasthöjning, filter, lager, suddgummin, doge, burn, smudge etc... Vilket för att man kan skapa en film som är manipulerad och sedan ta bort orginal filen. Då står man utan bevis för att den manipulerade bilden inte är orginal vilket leder till att den manipulerade filen kan presenteras som ett orginal.
Klart digitalt ska få vara med!
Man kan fuska även med analog film - så jag tycker det är upp till fotografen och säga om han varit seriös eller inte.
Inte betraktaren.

Tanken är ju att Dogma ska ge frihet.
 
ANNONS