Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blek före Selen eller tvärt om?

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Några korta och snabba frågor innan jag springer till mörkrummet i morgon. Bör man bleka bilden innan den går ner i selentonaren? Vad händer annars?
undrar
markus
 

frsk

Aktiv medlem
Nej, du ska inte bleka bilden. I alla fall har jag aldrig blekt någon bild innan selentoning. Däremot ska pappret vara väl sköljt.

Koncentrationen på tonaren och tiden i tonbadet har däremot stor betydelse för slutresultatet. Rejält utspädd ger selentonaren bättre hållbarhet och lite mer svärta. Mindre utspädd (t.ex. 1+7 i ca 7 minuter) ger på Emaks K888 en nära brunaktig ton. På Emaks K883 erhålls däremot en blåaktigare ton.

/ F.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Det är i tvåbads sepiatonare (och även andra tvåbadstonare men sepia är väl vanligast) som man brukar bleka bort de delar man vill tona (bleket märks först i högdagrarna då). Struntar du i blekbadet för tvåbadstonare så händer nog inte så mycket alls när det gäller toningen. Selentonare ska som sagt inte blekas först (såvida du inte vill bleka bort delar av silvret permanent med t.ex. farmers reducer). Vissa papper tar dock inte speciellt mycket färgton av selentonare, varmtonspapper lär ta mest färgton (Ilfords Multicontrast IV fiber tar i princip inte alls t.ex. men warmtone varianten av samma ska ta bra). Vilket papper tänker du köra på Markus?
 
Senast ändrad:

markus

Aktiv medlem
Jag kör på Agfas MC Classic (tror jag det heter) med blank ytan som jag låter lufttorka. Det är framkallat i Neutol WA för att få en lätt varmton. Anledningen till bleket är just att ljusa upp högdagrarna en liten aning. Jag missbedömde nog drydown-effekten men tänkte se om man kan bleka fram lite stuns i bilderna.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag skulle bleka innan selentoningen i sådant fall. Har inte testat agfas fiberpapper (i och med att du skriver lufttorka så antar jag att det är ett fiberpapper). Agfas MPC plastpapper (det som finns på Clahs Ohlson) tonar bra i selen men lite kallare än t.ex. Fotokemika Fineprint.

Jag vet inte hur det funkar att bleka en hel bild för högdagrarna. Jag har bara läst om delblekningar med pensel med vatten tillgängligt för snabb sköljning. Det kan nog bli svårt att kontrolera avstanningen av blekningen precist och jämnt. Kanske späda bleket lite extra (arbetslösningen hos farmers reducer åldras väl rätt snabbt om jag inte missminner mig). Kolla med Göran om du är osäker Marcus.
 

markus

Aktiv medlem
Jag har läst mig till att man kan bleka fram högdagrarna i hela bilden. Det bör dock vara en relativt svag spädnng som sagt och man måste avbryta lite innan det ser bra ut.

Det är precis som du anar ett fiberpapper. Eftersom det är det första jag använder vet jag inte om det är bra jämfört med övriga men jag är väldigt nöjd med det i alla fall
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag kan bara tillägga att detta att bleka _och_ selentona inte är skitlätt. Kopiorna måste vara mycket rena om blek + selen inte ska trolla fram fula fläckar.

Blekbaden från Kodaks Sepiatonare använde jag, och det är *starkt*. 15 sek i badet, sedan snabbt som attan i ett vattenbad. Efter det, ca 5 minuter i arkivsköljen och ner i selenbadet.

Av den ena bilden blev en av tolv (!) kopior OK. Av den andra fick jag kanske hälften OK kopior. Det verkar som att de kopior jag hade gjort samma dag, som inte hade hunnit torka, var lättare att jobba med. Inte alls lika mycket fläckar.

Detta gjorde gjorde jag på Forte Fortezo normal.

*h
 
ANNONS