Annons

Olympus OM FourThirds Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Newbie skrev:
Hej. Jag har skaffat mej en E-300 som verkar mkt bra. Jag såg i ett foruminlägg att några har en Olympus OM FourThirds Adapter. Kan någon hjälpa mej med att få reda på hur och var får man tag i en sådan?
Kontakta Olympus Supporten:
http://www.olympus-europa.com/service.htm

En OM FourThirds Adapter erhöll man fritt inom Europa från Olympus fram till i april i år. Numera blir man hänvisad till att köpa denna för 99€ på nedanstående länk: http://www.awu.de/awu-omadapter

Notera att i dagsläget, så måste man ställa in fokus manuellt, eftersom ingen elektrisk koppling finnes mellan adapter och E-1 / E-300.

Notera att om Olympus skulle introducera en kamera med antiskak inbyggd i kamerahuset liknande Konica-Minolta, så skulle det i princip vara möjligt att denna funktion skulle omfatta även objektiven monterade via denna adapter. Samtidigt skulle det behövas en fokusindikeringsdiod för manuella objektiv såsom hos Nikon D70.

Från CameraQuest kan man köpa övriga adaptrar till sin E-1 och E-300, för att fota med objektiv från följande system:

  • [*]Leica R
    [*]Nikon F
    [*]Pentax K
    [*]Pentax 42mm
    [*]Yashica/Contax RTS
    [*]Exakta
Referenser:
 

Bilagor

nph

Medlem
Även jag har skaffat mig en adapter och hade inga större förväntningar men måste säga att de överträffades verkligen. Det blir mycket bättre än man kunde tro och det är inte alltför besvärligt att allt blir manuellt.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Efter att ha luskat runt lite på nätet om fourthirds adapter för manuella objektiv fann jag ett par riktigt fina porträttbilder med skärpan där den skall vara.
http://www.myfourthirds.com/document.php?id=7894
http://www.myfourthirds.com/document.php?id=7727
Hur mycket de efterbehandlats framgår ej, men resultatet tycker jag är mycket bra.

Hur pass bra är E-1:ans sökarskiva för manuell fokusering? Vilken ljusstyrka bör objektiven ha för att fokusering skall vara trivsam?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Hur pass bra är E-1:ans sökarskiva för manuell fokusering? Vilken ljusstyrka bör objektiven ha för att fokusering skall vara trivsam?
-E-1 har bästa sökaren för manuell fokus.

-Har du ett objektiv som J_Plupps Zuiko Macro 90/2 här ovan, så tveklöst skaffa adaptern till varje pris.

-OM Zuiko 50/1.8 är ett vanligt och ljusstarkt objektiv, som säljs för en billig penning. Kan vara bra som ett ljusstarkt objektiv för en E-*** kamera. Billigare teleobjektiv med adapter för t.ex. Nikon, såsom 300mm/F4.0 är eftertraktade. OM Zuiko 50/3.5 Makro fungerar mycket bra också, även på en E-300.

Manuell fokus är en pina, om man blivit bortskämd med autofokus. Men har du gamla objektiv, eller trånar efter långa bra telen till en billig peng, prova om det passar dig...

P.S: Fina s/v porträtt du refererade till. Porträtt kräver perfekt skärpa på ögonen, så bracketing behövs för en enda bra bild. Focus Magic hjälper nog inte.
 

lamotte

Aktiv medlem
Jag testade länken där man kunde köpa en sån adapter, men den verkar inte finnas hos dom längre. Nån som vet vart jag kan få ta på en sån här adapter i nuläget? Har hittat lite gamla objektiv som kan vara intressanta då de är så billiga, men är adaptern svår/dyr att få ta gpå kanske det inte är någon ide.

Jag har förresten aldrig fokuserat manuellt och det kanske skulle bli svårt att lära sig det med min e-500, eller vad tror ni?
 

jemagu

Medlem
Är lite enklare att beställa denna nu när Olympus har fört in den på sitt "officiella sortiment" den finns att köpa på www.cyberphoto.se sök på "mf-1" däremot är den ju tyvärr dyr :( men om du har några gamla OM objektiv kan det vara värt det. Att fokusera på min e-300 är kanske inte busenkelt men man lär sig och det är inte omöjligt.
 

lamotte

Aktiv medlem
Konstigt att jag inte hittat den på deras hemsida, men bra att den finns iaf. Dock var den ju inte helt billig.

Jag hade väl tänkt att få tag på ett macroobjektiv att använda den med. Men frågan är om det är värt att införskaffa det då ett nytt Zuiko digital 35mm macro kostar 2000kr. Nån som vet hur de gamla objektiven står sig i förhållande till den nya?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
seb80 skrev:
Jag hade väl tänkt att få tag på ett macroobjektiv att använda den med. Men frågan är om det är värt att införskaffa det då ett nytt Zuiko digital 35mm macro kostar 2000kr. Nån som vet hur de gamla objektiven står sig i förhållande till den nya?
Tråkigt att adaptern nu kostar en slant, nu när den ingår i Olympus sortimentet. Fram till den här tiden förra året kunde man via deras support få den tillskickad gratis. Många sålde den visserligen senare via Ebay. Kanske vore det värt att kolla upp om det finns någon adapter på Europeiska Ebay?

Har man gamla OM Zuiko objektiv, vill man ju prova hur dessa funkar med sin nya kamera. Ett gammalt OM 50/3.5 makro är riktigt bra, se bl.a. några bilder jag experimenterat med i referensen nedan. Dessutom vill man ha ett ljusstarkt objektiv, och ett mycket bra och mycket billigt sådant är gamla OM Zuiko 50mm/1.8. Det skall vara bättre än gamla OM 50mm/1.4 säger många. För telebilder, kanske ett spegeltele eller ett gammalt OM 300mm/4.5 kan vara intressant, om man kommer över ett sådant till rätt pris.

När det gäller makro, så finns det visserligen riktiga juveler som den gamla OM Zuiko 90mm/2.0, förmodligen det bästa/dyraste makrot som Olympus tillverkat. Jag tror ändå att de nya ZD50mm/2.0 och ZD35mm/3.5 är trevligare och mer användbara, samt att dessa nya är designade för en bildcirkel anpassad till 4/3-systemet, och inte minst att de har AutoFokus. Jag tycker själv att manuell fokus med de gamla objektiven är en pina, när man väl blivit bortskämd med de olika auto-fokus modena såsom S-AF+M med grön indikeringsdiod för skärpan i sökaren hos min E-300.

Ref:
 

permanne

Medlem
Jag igen mer frågor....

http://webbhallen.se/prod.php?id=50114

Hittade den för 925 spänn.

Till saken hör att jag tänkt köpa en E-500 i present till min flickvän men jag kan INGENTING om kameror. hon har en gammal analog (heter de så) olympus med objektiv som heter
Olympus OM-System
G.Zuiko Auto-W 1:3,5 f=28mm 160609
S Zuiko Auto-ZOOM 35-70 mm 1:3,5-4,5
E.Zuiko Auto-T 1:2,8 f=100mm 115526
E.Zuiko Auto-T 1:4 f=200mm 154801

Är de värt att köpa adaptern då?

Det ni pratar om med att ställa in fokus manuellt, gissar jag rätt om jag tror att det är så hon gör på den kameran hon har idag?

Tack på förhand!!!!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Jag igen mer frågor....

permanne skrev:
Det ni pratar om med att ställa in fokus manuellt, gissar jag rätt om jag tror att det är så hon gör på den kameran hon har idag?
Fokuserar manuellt gör hon idag. Däremot blir det ytterligare ett steg med adaptern, och det är manuell nedbländning. För mig personligen är det ett större handikapp än avsaknad av autofokus (som jag iofs inte tycker är ett handikapp alls). Det gäller att hon är beredd att jobba långsamt och helst med kameran på stativ för att det skall flyta på ordentligt. Eller enbart fotografera på full bländaröppning eller nedbländat maximalt något steg, så man kan fokusera och komponera med tagningsbländaren inställd.

Det låter som fina och användbara objektiv hon har. Vore det jag så skulle jag uinte tveka en sekund att köpa adaptern. Men jag vet många som inte alls passar ihop med manuell nedbländning, så man bör nog tänka till.
 

permanne

Medlem
Tackar!

Ja fatta iallafall hälften av vad du sa....
Känns aktuellt med en adapter, Hon är mest intresserad av närbildar av typ blommor å annat så hon har nog tid på sig när hon tar kort
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Re: är M1 och Mf Samma sak?

permanne skrev:
http://www.ayoo.de/details.php?ART=H280622&PID=13010

Här finns en adapter för 85 euro.... har inte läst igenom fraktkostandare och dylikt ännu eftersom jag inte vet om en MA-1 adepter är samma som en MF-1 adapter.

Någon som vet/ nyligen köpt?
Jag läste någonstans att Olympus har bytt namn på adaptern sedan den blev en officiell del av tillbehören. Så det är nog samma.
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Re: Jag igen mer frågor....

permanne skrev:
http://webbhallen.se/prod.php?id=50114

Hittade den för 925 spänn.

Till saken hör att jag tänkt köpa en E-500 i present till min flickvän men jag kan INGENTING om kameror. hon har en gammal analog (heter de så) olympus med objektiv som heter
Olympus OM-System
G.Zuiko Auto-W 1:3,5 f=28mm 160609
S Zuiko Auto-ZOOM 35-70 mm 1:3,5-4,5
E.Zuiko Auto-T 1:2,8 f=100mm 115526
E.Zuiko Auto-T 1:4 f=200mm 154801

Är de värt att köpa adaptern då?

Det ni pratar om med att ställa in fokus manuellt, gissar jag rätt om jag tror att det är så hon gör på den kameran hon har idag?

Tack på förhand!!!!
200 mm objektivet är en klassiker som blir BÄTTRE på ett E-hus än ett OM-hus. Detta pga av det blir mindre vibrationer i E-huset än i OM-husen. Mindre spegel och större massa i E-husen är faktorer som spelar in.

Zoomen täcks väl in av E-seriens objektiv, så den ensamt skulle jag inte skaffa en adapter för, men med tanke på de två teleobjektiven (100 & 200) skulle jag verkligen rekomndera adaptern. Dessutom är det ju Alla hjärtans dag snart...

/ Johan
 

strombom

Aktiv medlem
Jag fick precis min lecia-adapter, det är jättekul för jag har ett makro-objektiv och lyckades ta ett självporträtt genom spetsen av en kulspetspenna :)

http://bildz.altronix.se/olymp/penna.jpg

Dock tycker jag det är välidigt svårt att fokusera! Särskilt när man kanske inte kan ha kameran exakt i samma läge mellan bilderna...

Jämförde lite snabbt kit-objektivet (45-150mm) med ett leica 35mm 1:1.4 på ett objekt i skugga

http://bildz.altronix.se/olymp/leica.jpg
http://bildz.altronix.se/olymp/olympus.jpg

det blev ju mycket ljusare med samma slutartid, men jättesvårt att få rätt fokus :( jag fick ta 10 bilder innan det blev skarpt...

I Leica-huset ser man ju fokus på flera olika sätt, bland annat i mitten där två halvor av bilden förskjuts i sidled när det inte är fokus. Finns det inget sätt att förenkla fokus med en E-500 ?

/Johan
 

Knight Palm

Aktiv medlem
strombom skrev:
Jämförde lite snabbt kit-objektivet (45-150mm) med ett leica 35mm 1:1.4 på ett objekt i skugga
det blev ju mycket ljusare med samma slutartid, men jättesvårt att få rätt fokus :( jag fick ta 10 bilder innan det blev skarpt...

I Leica-huset ser man ju fokus på flera olika sätt, bland annat i mitten där två halvor av bilden förskjuts i sidled när det inte är fokus. Finns det inget sätt att förenkla fokus med en E-500 ?
1. Exponeringsmätningen blir lite förvirrad vid små resp stora bländaröppningar, vilket jag även märkt med OMZ50/3.5 samt andra gamla objektiv. Det är dock lätt att kompensera efter några provskott.

2. Beträffande fokuseringshjälp, så är det bara E-1 som har utbytbara mattskivor, där många har provat på mattskivor med snittbild från Katz Eye™ Optics. Jag saknar lite den möjligheten på min E-300, vilket även E-500 ägare får dras med. Jag tror att en vinkelsökare kan hjälpa litet, men bästa lösningen har nog den kommande E-330 för denna typ av foto med gamla objektiv.

Ref:
Katz Eye™ Optics.
 

Urr

Aktiv medlem
Trevligt att kunna återanvända optik. Jag har ett Olympus OM 1,8/50 liggande om någon är intresserad av att överta det. Själv har jag ingen användning av det.
 

michagg

Aktiv medlem
Jag har också funderat på att skaffa OM-adaptern men varit tveksam pga E-500 klena sökare. Köpte musslan med förstoring men skillnaden var mycket liten

När jag kör de digitala objektiven har jag inget behov av MF för jag tycker att AF är träffsäker till 100%. Men om jag förstått saken rätt så kan inte AF användas med OM-adaptern.

Jag undrar om någon har erfarenhet av nedanstående hjälpmedel, har inte hittat någon som säljer den i Sverige. Den förstorar x 2 vilket borde räcka för manuell fokusering. med E-500.
 

Bilagor

ANNONS