Annons

Shitsnack om D30 samt exempel på reklambilder

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har varit hela dagen på Gälleråsen i Karlskoga och fotat.

Då några på denna fina site påstått att Canon EOS 30 inte klara sportbilder så provade jag även att fota motorcyklar under träning utan problem. Körde AI servo på de flesta bilderna emd Canon 200-400L IS med mode 2 på IS..

Dock åter till ämnet.

Uppdraget var reklambilder för Gokart och Bohlins racing. De tillhandahåller allt från Formel x till Gokart via racerbilar, Mercer osv.

Lägger ut alla bilder jag sparade av de jag tog så att Ni kan se att av 2-3 valda bilder tas rätt många. Så det är tur man tar digitalt.

Dessutom ligger där ett antal motorcyklar för att knyta an til den elaka rubriken!

Bilderna ligger på min hemsida, www.roine,nu under Gälleråsen och Bohlins racing.

OBS att rubriken var elakt vald, medvetet då inlägget täcker två ämnen!

Tror fortfarande på citatet längst ner på min hemsida!



Roine
 

spn

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej


Då några på denna fina site påstått att Canon EOS 30 inte klara sportbilder så provade jag även att fota motorcyklar under träning utan problem. Körde AI servo på de flesta bilderna emd Canon 200-400L IS med mode 2 på IS..

Roine
//


C70 har en D30 och han har inga problem att foto dragracing. kan kolla på www.c70.com
mvh
Hasse
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej spn

Helt klart godkännt.

Själv orkar jag inte skriva kring mina bilder, vilken Ni orkar. Tror det ger oändligt mycket.

Som sagt, snyggt och det är bara att beklaga över de som inte accepterar att Digitalt ger en hel del, om inte allt det gamla, men f-n så mycket mer nytt, tex att man tog rätt bild, och inte missade den av ren snålhet!.



Roine
 

spn

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej spn

Helt klart godkännt.

Själv orkar jag inte skriva kring mina bilder, vilken Ni orkar. Tror det ger oändligt mycket.

Som sagt, snyggt och det är bara att beklaga över de som inte accepterar att Digitalt ger en hel del, om inte allt det gamla, men f-n så mycket mer nytt, tex att man tog rätt bild, och inte missade den av ren snålhet!.



Roine
Jag körde analog innan.
I år lånat Nikon D1. vilket jag kommer köpa i astället för D100.
D100 har för liten minnesbank.
När vi fotografer Dragracing kan gå 7-8 kort i fall händer nåt intressant.
Dem man inte vill ha är bara radera.
Lite svårt med analog kamra att göra,
Däremot borde fototidningen gör lite fler test med fart inte bara stillstånde foto som brukar.
Sen gått från bildprogram i kamran till att använda slutar tider.
 

Bilagor

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har nu lagt ut motorcykelbilderna på min web.

www.roine.nu

Ang snabb takt, nöjer du dig med jpg bilder i skaplig upplösning har bla D30 och antar även D60 rätt godkänd buffer. D1:an är väl känd för att journalister och deras fotografer gillar dess snabbhet.

Roine
 

spn

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej

Har nu lagt ut motorcykelbilderna på min web.

www.roine.nu

Ang snabb takt, nöjer du dig med jpg bilder i skaplig upplösning har bla D30 och antar även D60 rätt godkänd buffer. D1:an är väl känd för att journalister och deras fotografer gillar dess snabbhet.

Roine
¨

Jag skit nöjd.
Fast suger lite med l,6 förlängningen.
Sen ska jag ha 80-200 2,8 till min egen.
Och snabb. både fokusering och antal bilder.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Du menar till D1:an eller D100?

En beg D30 kan ju också vara nått.

Du får ju väldiga vinkelhastigheter vid dragracing, så där kan ju en beg Canon EOS 1:a av något slag vara att fördra då den fokucerar fortare och det smäller exakt då du trycker.

Men det är säkert enbart en tidsfråga innan DV videokamrorna kan ge bättre upplösning, då tar du ju bilder hela tiden.

Roine
 

spn

Aktiv medlem
roinek skrev:
Du menar till D1:an eller D100?

En beg D30 kan ju också vara nått.

Du får ju väldiga vinkelhastigheter vid dragracing, så där kan ju en beg Canon EOS 1:a av något slag vara att fördra då den fokucerar fortare och det smäller exakt då du trycker.

Men det är säkert enbart en tidsfråga innan DV videokamrorna kan ge bättre upplösning, då tar du ju bilder hela tiden.

Roine
Menar D1.
D100 har för bufferminne.
D1 räcker mer väl till.
bara jag som ska lära mig sluttider.
Kommer.
Synd bara folk lägger för lite kommentarerom bilder. fast visa vill man slippa se.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej igen Hasse

Menar du på hemsidorna eller här på fotosidan, gällande kommentarer?

Ang min hemsida så söker jag med ljus och lykta efter tips hur man kan få den mer attraktiv och lättillgänglig.

Dock är det svårt att skiriva om bilderna på ens egen web. Dels har man ju själv mycket assosierat till bilderna som gemene man "skiter" i eller inte förstår samt att man inte alltid kan fakta om motivet.

Ta motorcyklarna, är själv totalt ointresserad av motorsport, men har massor av bilar på WEB:en därför andra bett mig ta bilder och lägga dem där, ofta småklubbar som vill ha bilder från motorträffar här på Gälleråsen.

Roine
 

spn

Aktiv medlem
Jag menar fotona man lägger ut här. 45 kommentarer på 45 bilder.


Min hemsida el nättidning har haft änså länge 1,5 milj träffar,
Så jag är nöjd med den statestiken.

Vi använder Arles när vi fotosidorna. funger bra.
Ända nakdel är att folk snor bilderna.
dem tror tydligen utrustningen är gratis.
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Att antalet kommntarer år lågt beror nog på årstiden och den stora mängd bilder som rasar in.

Ligg lågt till folk fryser in i husen igen så löser det sig.

Körde Arles tidigare, köpte den och den är bra.

Dock använder jag BreezeBrowser nu då den även konverterar mina bilder från Canons råformat till TIFF, jag kan hatera kommentarer och exponeringsdata direkt osv.

Arles la till EXINFO i någon av de senaste uppdateringarna om jag minns rätt.

Du kan ju lägga in text i bilden i Arles. Ett tips kan vara att lägga en banner längst upp och längst ner som är näst intill genomskinlig så det inte stör bilden allt för mycket.

Ett annat sätt är att ta ner upplösningen så den bara duger till web:en.
 

spn

Aktiv medlem
Arles.
Har lyckats komma på felsta funktioner.
Till med hänt att folk klipp bort texten.
 

Adde

Aktiv medlem
Fin fina bilder roine. Bra att äntligen efter allt snack se lite fysiska bevis, dvs af är inte så dålig för action som alla säger. Känns betryggande för jag ska ta en massa sportbilder me min d60 nu i höst.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Adde skrev:
Fin fina bilder roine. Bra att äntligen efter allt snack se lite fysiska bevis, dvs af är inte så dålig för action som alla säger. Känns betryggande för jag ska ta en massa sportbilder me min d60 nu i höst.
Om inte AF skulle räcka till:
Glöm heller inte att man plåtat sport och fokuserat manuellt "i alla tider" och att fokuseringsringen på bra objektiv (L-objektiv tex.) är mycket skön och bra.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej Adam och MAts

Tackar.

Japp, när det verkligen gäller, tex när vinkelhastigheten är hög, låser jag focus före på en punkt och trycker av då jag vet det skall bli rätt.

Men testen jag gjorde var med AI servo, inga knep osv.

Stod i utgången av en kurva, dvs där de kom mer rakt mot mig som Ni ser.

Roine
 

Fredrik H

Aktiv medlem
spn skrev:
Jag menar fotona man lägger ut här. 45 kommentarer på 45 bilder.


Min hemsida el nättidning har haft änså länge 1,5 milj träffar,
Så jag är nöjd med den statestiken.

Vi använder Arles när vi fotosidorna. funger bra.
Ända nakdel är att folk snor bilderna.
dem tror tydligen utrustningen är gratis.
Eftersom du själv bara lagt 24 kommentarer så skall du vara rätt nöjd med att ha fått 45 tillbaka.

Tänk på stackars Kim W som lagt 3833 och bara fått 1307 tillbaka, det är dåligt.

Och ingen behöver kontrollera min statistik för den är lika dålig som Hasses, men jag klagar heller inte. :)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Vi börjar väl lämna ämnet nu. Det finns andra träd för det.

Tackar i alla fall för kommentarerna och intresset för bilderna. Ser i statistiken på hemsidan att 24% av alla träffar kom från detta träd idag av drygt 100 träffar.
 

spn

Aktiv medlem
D100 - D1

D1 hus ligger samma pris som D100.
Nackdelen är buffert minne i D100.
Det för lite om ska foto serie eller nåt.
Allafall det jag foto.

Kolla på d100 bild gemfört med D1.
Ser ingen spec skillnad på bilden.

Så mitt val blir nog en D1.

Fördel med digital att kan foto så mycket som man orkar sen bara radera man bilder.

Och behöver inte tänka på film konstnad.
 

Lelle70

Aktiv medlem
Re: Re: Shitsnack om D30 samt exempel på reklambilder

spn skrev:
//


C70 har en D30 och han har inga problem att foto dragracing. kan kolla på www.c70.com
mvh
Hasse
Skitsnack HASSE!
Jag har jätteproblem med att fota dragracingen!
Autofokus som inte riktigt hänger med osv. Jag är nöjd att bilderna som jag ändå lägger ut på nätet håller i A3 storlek som foton, och i vissa fall större.
Nu är jag innomhus och fotar hockeyn och har svårare med autofokusen, så flera bilder blir suddiga eller mörka.
Tack vare Roines sida kan jag nu bättra mina bilder i kvalité då jag hämtat in plugins till PS bl.a.
Sitter man med några hundratals bilder som skall ut på nätet så har man inte tid att "fixa" till var och en. Nu blir det lättare, Tack Roine!

Skyll dig själv Hans när du gnäller på att dom snor bilderna. Jag själv gör filerna så små och komprimerade att dom inte är värda att sno.
Vattenmärk dom mera centralt i bilden. Arles klarar det.
Vi som klänger oss kvar vid D30´n kommer säkert att få förbättrade program som gör våra bildfiler ännu bättre. Kanske t.o.m. att dom håller för 70*100 foton och större.
Idag grejar den från Jpg ända upp till 50*70.
Hurra för digitalt!
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Tackar.

Var på möte i går på Degerfors fotoklubb. Då berättade en man där att man lyckas fotografera robotar i luften med en D30.

Det handlar då om kunskap och lite teknik och det är inte enkelt, men det går.

Dock skall man inte tro att D60 är nått vassare, jag kan inte se nån skillnad.

Det viktogaste är linsen, 35-350L är snabb, skärpedjupet är också avgörande. Så att ha full öppning pga dåligt ljus är också försvårande och inte förlåtande.
 
ANNONS