Annons

*ist DS och gamla objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

CE4

Medlem
Jag har försökt att söka rätt på hur det funkar i forumet, men icke!
Jag fotograferade en hel del på 80-talet med min (surprise!) Chinon CE-4 och skaffade med tiden ett gäng objektiv.
Vivitar-, Chinon- och Tokinaobjektiv samt en telekonverter har jag kvar.
Dessa objektiv passar som jag förstått till en *ist DS?
På min tid körde jag med tidsautomatik, ställ bländare och kameran valde slutartid. På CE-4 såg man inte vald bländare i sökaren. Man fick räkna klick på bländarringen. Eller kolla skärpedjupet direkt i sökaren. Jag skaffade även senare en CP-7M med programautomatik. Man fick då ställa in minsta bländare och sedan kunde kameran välja "korrekt" bländare/slutartid. Dock kunde man inte kolla skärpedjupet.

Hur kommer det fungera med en *ist DS? Kan man kontrollera skärpedjupet?

Jag har hela tiden kallat objektivtypen Pentax-K, men har sett benämningen SMC-M här i forumet. Är det samma sak?

Vore tacksam för upplysning i ärendet!

Petter
 

mohei

Aktiv medlem
Jag använder bara mina gamla manuella Pentax och Chinon objektiv på min *ist. Dessutom köpte jag nyligen en Sigma 28/2.8.
Den ljusmätning jag kan använda är M-läget och Av-läget.
Av-läget använder bara största bländare, oavsett vilken bländare som är inställd. Perfekt då man vill ha kort skärpedjup.
Med M-läget kan alla bländare användas tillsammans med AE-L knappen.

Jag måste erkänna att jag aldrig har brytt mig om någon skärpedjupsknapp på någon av mina kameror. Det blir ju mörkare i sökaren då och jag ser inget pga det. :)

www.pentax.se finns info om objektivbenämningarna.
Klicka på Foto -> Digitalkameror -> Objektiv -> Klicka här för information PENTAX fattningar

Lustigt nog finns det objektiv med PK-fattning som inte funkar med *ist. Jag har ett Soligor 70-160/3.5 som funkar på min KX men det går inte att få på det på *ist.
Någon som kan förklara?
 

mohei

Aktiv medlem
Man kan kolla skärpedjupet med *ist.
Det gör mha huvudströmbrytaren (On/Off-knappen alltså). På den finns en symbol, typ krans.
Man vrider knappen till den symbolen och då mörknar det i sökaren.
Skärpedjupet kan kontrolleras för alla exponeringsfunktioner står det i manualen.
 

eatfrog

Aktiv medlem
CE4 skrev:

Hur kommer det fungera med en *ist DS? Kan man kontrollera skärpedjupet?

Jag har hela tiden kallat objektivtypen Pentax-K, men har sett benämningen SMC-M här i forumet. Är det samma sak?

Vore tacksam för upplysning i ärendet!

Petter
Ja, och med äldre objektivmodeller så mäter du ljuset på det viset, att kameran bländar ner och mäter för att ge dig korrekt slutartid sedan.

PK är bajonettfattningen, SMC-M är en Pentax objektivmodell.

Först kom SMC (utan nånting) även kallad K, sen kom SMC-M, som var lite lättare och mindre, sen kom SMC-A som hade lite elektronik, det är dessa och framåt som fungerar med *ist-D/DS/DL utan att du behöver trycka på skärpesdjupsknappen för att mäta ljuset, efter A kom SMC-F, som hade autofokus.
Sen kom SMC-FA vilket är det som dom har idag.

/Henri
 

eatfrog

Aktiv medlem
mohei skrev:

Lustigt nog finns det objektiv med PK-fattning som inte funkar med *ist. Jag har ett Soligor 70-160/3.5 som funkar på min KX men det går inte att få på det på *ist.
Någon som kan förklara?
Går inte att få på? Förklara närmre.
PK är PK och det ska gå att få på.

Dubbelkolla. ;)

/Henri
 

CE4

Medlem
Tack så mycket för hjälpen!
Via länken till Pentax klarnade allt. Tyvärr!

Min gamla CP-7M styrde bländaren mekaniskt och den styrningen finns inte på *ist DS. Trodde möjligen att den funktionen skulle finnas kvar.

Typiskt! Jag gillar (gillade) verkligen Av-läget.

Ser inte bättre ut än att jag får sälla mig till skaran av digitala Canonbrukare.

Eller, tänker jag fel?

Petter
 

eatfrog

Aktiv medlem
CE4 skrev:
Tack så mycket för hjälpen!
Via länken till Pentax klarnade allt. Tyvärr!

Min gamla CP-7M styrde bländaren mekaniskt och den styrningen finns inte på *ist DS. Trodde möjligen att den funktionen skulle finnas kvar.

Typiskt! Jag gillar (gillade) verkligen Av-läget.

Ser inte bättre ut än att jag får sälla mig till skaran av digitala Canonbrukare.

Eller, tänker jag fel?

Petter
Om Av-läget är så viktigt, så, köp objektiv som klarar av det.

Det är juh inte så långt ifrån Av, det du får med ist-ds'en.
Bara det att du måste trycka på nerbländningsknappen först, sen får du slutartiden.

Om du byter till Canon har du juh inga objektiv alls, och måste ändå köpa gluggar?
Förstår inte riktigt resonemanget.

/Henri
 

mohei

Aktiv medlem
Jag använder bara Av-läget vid macro, för det mesta blir det faktiskt M-läget. Det går fort att komma in i att trycka på AE-L efter bländarbyte.

PK verkar inte vara PK.
Tog en bild på mina övriga PK-objektiv.
Soligor-zoomen är längst till vänster. Den har en konstig bågformad plastmojäng th om metallpinnen som jag tror är orsaken till att det objektivet inte passar på *ist.
 

Bilagor

eatfrog

Aktiv medlem
Jaha, som nå slags skydd för spaken?

Fram med sågen bara! ;-)
Nej, jag skämtar inte!

/Henri
 

CE4

Medlem
eatfrog skrev:
Om Av-läget är så viktigt, så, köp objektiv som klarar av det.

Det är juh inte så långt ifrån Av, det du får med ist-ds'en.
Bara det att du måste trycka på nerbländningsknappen först, sen får du slutartiden.

Om du byter till Canon har du juh inga objektiv alls, och måste ändå köpa gluggar?
Förstår inte riktigt resonemanget.

/Henri
OK! "Av-läget" fungerar alltså rent praktiskt så att jag väljer bländare, bländar ner, kameran väljer "rätt" tid och jag trycker av?
Det kan jag nog leva med!

Petter
 

eatfrog

Aktiv medlem
CE4 skrev:
OK! "Av-läget" fungerar alltså rent praktiskt så att jag väljer bländare, bländar ner, kameran väljer "rätt" tid och jag trycker av?
Det kan jag nog leva med!

Petter
Det heter M-läge men visst, det är så det fungerar. ;)

/Henri
 

mohei

Aktiv medlem
Det verkar som om Av-läget och vridning av avtryckarknappen till skärpedjupssymbolen funkar pss som M-läget + AE-L-knappen. Det rasslar till i kameran och tiden ställs om till vald bländare.
Jag provade med Av och 3 olika bländare och exponeringen blev lika.
Kul!

Nu ska jag såga lite på min Soligor-zoom.
 

CE4

Medlem
eatfrog skrev:
Det heter M-läge men visst, det är så det fungerar. ;)

/Henri
OK! Jag är med. Och på! :)

M-läge trodde jag även skulle inbegripa att jag även "rattar" in slutartiden. Som på den gamla goda tiden!

Tack så mycket för snabb hjälp allesammans. Nu får man börja leta efter ett bra pris.

Tips? Någon?
 

mohei

Aktiv medlem
Det visade sig att det var metall och inte plast.
Men det gick att såga ändå. :)
Nu måste jag bara införskaffa en metallfil för att finslipa lite.

Objektivet funkar nu på min *ist DS. :)

Tack för tipset Henri!
 

Bilagor

eatfrog

Aktiv medlem
Haha, detdär såg juh för j*vligt ut, men spela roll. :)

Var supernoggrann bara att du inte får in metallbitar in i objektivet. Kanske slipa försiktigt ovanför en dammsugare eller liknande.
Du vill verkligen inte ha in metalldamm i maskineriet.

Angående priset så skiljer det inte så mycket.
Alfadigi har för 6999:-.

/Henri
 

marcuspajp

Aktiv medlem
Den där slår i där kontakten för power-zoom brukade sitta. Nyare kameror har fortfarande en utbuktning där.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
ouch skulle nog inte våga gå lös på mina objektiv sådär :)

får min ist Ds imorgon, kan knappt vänta!!! smugglad direkt från usa med syrran som bor där, 5100 gav jag för den med ett 18-55mm. inte föra tt det är ett superobjektiv, men det täcker in den vidvinkel som försvinner med de andra objektiven jag har.

längtar efter min nya bästa kompis...hoppas att han klarar resan över atlanten bra...
 

.Z.

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Var supernoggrann bara att du inte får in metallbitar in i objektivet. Kanske slipa försiktigt ovanför en dammsugare eller liknande.
Du vill verkligen inte ha in metalldamm i maskineriet./Henri
Brrrr, nästa Pentaxtråd kommer att handla om järnfilsspån på sensorn;-)

En kompis åt mig har haft sin *IstD i två år & har en himla massa gammal optik som han använder, kul!

//Larsa
 
ANNONS