Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Framkallade en rulle Ilford Pan F för nån dag sen. Har inte tidigare framkallat just den filmen själv, och labbet (Crimson) har alltid gett mig så otroligt fina och rena negativ tillbaka. Nu slog det mig direkt hur kornig den blev, trots att den är rätt exponerad. Jag är ju nybörjare på framkallning, har kört samma agiterings-procedur på alla filmer hittills... Framkallar i D76 1+1, 8,5 min vid 20c (Pan F). Omrörning första halvminuten, sen 5 sek agitering/30 sek. Svårt att se på den lilla bilden att den är kornig kanske. Vad ska jag testa tro?
 

Bilagor

eatfrog

Aktiv medlem
Dendär ser inte ett dugg kornig ut tycker jag. ;)

D76 1+1 ger något kornigare neg än outspädd D76, prova med det kanske?

Har du fått mindre korn när Crimson framkallat åt dig menar du? Eller vad jämför du med, när du säger att den är kornig?

/Henri
 

Brejdol

Aktiv medlem
Ah, visste inte det om outspädd D76, ska prova! Jag jämför med andra filmer. Pan F är ju en ISO 50-film, men mina neg ser ut som ISO 400 eller 800 t.o.m. Filmerna Crimson framkallat åt mig har blivit så otroligt finkorniga, jag bara grunna på vad jag kan göra annorlunda...
 

eatfrog

Aktiv medlem
Det finns andra finkornsframkallare också som man kan prova om man vill ha så minimalt korn som möjligt.

Har inte provat Pan F själv, men vad jag hört ska den vara otroligt finkornig.
Låter onekligen udda att den skulle vara lika kornig som en 400 film.

Hur jämför du, scannar du?

/Henri
 

Brejdol

Aktiv medlem