Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Framkallade en rulle Ilford Pan F för nån dag sen. Har inte tidigare framkallat just den filmen själv, och labbet (Crimson) har alltid gett mig så otroligt fina och rena negativ tillbaka. Nu slog det mig direkt hur kornig den blev, trots att den är rätt exponerad. Jag är ju nybörjare på framkallning, har kört samma agiterings-procedur på alla filmer hittills... Framkallar i D76 1+1, 8,5 min vid 20c (Pan F). Omrörning första halvminuten, sen 5 sek agitering/30 sek. Svårt att se på den lilla bilden att den är kornig kanske. Vad ska jag testa tro?
 

Bilagor

eatfrog

Aktiv medlem
Dendär ser inte ett dugg kornig ut tycker jag. ;)

D76 1+1 ger något kornigare neg än outspädd D76, prova med det kanske?

Har du fått mindre korn när Crimson framkallat åt dig menar du? Eller vad jämför du med, när du säger att den är kornig?

/Henri
 

Brejdol

Aktiv medlem
Ah, visste inte det om outspädd D76, ska prova! Jag jämför med andra filmer. Pan F är ju en ISO 50-film, men mina neg ser ut som ISO 400 eller 800 t.o.m. Filmerna Crimson framkallat åt mig har blivit så otroligt finkorniga, jag bara grunna på vad jag kan göra annorlunda...
 

eatfrog

Aktiv medlem
Det finns andra finkornsframkallare också som man kan prova om man vill ha så minimalt korn som möjligt.

Har inte provat Pan F själv, men vad jag hört ska den vara otroligt finkornig.
Låter onekligen udda att den skulle vara lika kornig som en 400 film.

Hur jämför du, scannar du?

/Henri
 

Brejdol

Aktiv medlem
Japp, har provat både att skanna in negativen labbet gjorde och mina egna, stor skillnad faktiskt. Vet ju inte vad dom framkallar just den filmen i dock.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag skulle nog välja Rodinal eller Acutol till pan f. Har dock inte testat den med D-76 så jag kan inte bedöma skillnaden.

/David
 

alf109

Aktiv medlem
Brejdol skrev:
Ah, visste inte det om outspädd D76, ska prova! Jag jämför med andra filmer. Pan F är ju en ISO 50-film, men mina neg ser ut som ISO 400 eller 800 t.o.m. Filmerna Crimson framkallat åt mig har blivit så otroligt finkorniga, jag bara grunna på vad jag kan göra annorlunda...
Låter väldigt konstigt tycker jag. Har själv ej testat just pan f, men har jämfört d76 1+1 men andra framkallare på olika filmer och måste säga att man med lupp inte kan se någon skillnad på negativen (undantag är rodinal som ger ett gövre korn och högre skärpeintryck). Även om det kan finnas en skillnad så borde den bli marginell och inte så stor som du skriver. Hur blev negativen för övrigt? Hårda? Mjuka? Utfrätta högdagrar? Igensotade lågdagrar?
 

eatfrog

Aktiv medlem
dJb skrev:
Jag skulle nog välja Rodinal eller Acutol till pan f. Har dock inte testat den med D-76 så jag kan inte bedöma skillnaden.

/David
Rodinal? Här var juh saken den att Richard tyckte kornen var stora, redan i D76. Med Rodinal skulle han nog få hjärtattack av kornen.

/Henri
 

Brejdol

Aktiv medlem
Negativen labbet fixade var nog mjukare, med snudd på igensotade lågdagrar, ja. (Har dom inte tillhands just nu tyvärr...)
 

Liza

Aktiv medlem
Tvivlar på att Crimson står och handframkallar filmerna i dosor dvs olika agiteringförfarande. Kornet påverkas också av temperaturen, Har du haft samma temp på framkallningen genom hela processen från förblötning till skölj?
 

Brejdol

Aktiv medlem
Jo, dom handskakar faktiskt all svartvit film. Jag har sett dom. Och ja, jag har haft samma temperatur genom hela kedjan.
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Brejdol skrev:
Negativen labbet fixade var nog mjukare, med snudd på igensotade lågdagrar, ja. (Har dom inte tillhands just nu tyvärr...)
Hur aggiterar du? Anledningen till frågan är att kraftig aggitering ger ett grövre korn. Vilka andra filmer har du kört själv med bra ressultat?
 

matnyttige

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Rodinal? Här var juh saken den att Richard tyckte kornen var stora, redan i D76. Med Rodinal skulle han nog få hjärtattack av kornen.

/Henri
Rodinal passar utmärkt till Pan F. Däremot till högre ISO-filmer ger det ett markant större korn.
 

Brejdol

Aktiv medlem
Japp, men jag kanske har gnällt i onödan, har tittat och tittat och njaaaaa, kornen kanske inte är SÅ stora ändå, :) Har jämfört med massor med andra filmer. Men jag har fått mycket bra tips av er alla! Jag ska prova Acutol och rodinal tids nog. Tack!
 

dJb

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Så du menar att Rodinal inte skulle ge större korn än D76 med just Pan F?

/Henri
Jag vet som sagt inte hur D76 funkar med pan f men jag tycker Rodinal passar mycket bra till låg- och medelkänsliga filmer som t.ex pan f och plus x. Tycker det blir ett fint korn med bra skärpeintryck. Däremot så passar rodinal sämre till t.ex tri-x om man inte är ute efter korn. Nu ska ju dock inte pan f vara särskilt kornig över huvud taget så jag vet inte vad felet är. Svårt att se på den bifogade bilden.

/David
 

eatfrog

Aktiv medlem
Enligt mina erfarenheter så ger Rodinal större korn oavsett film.
Huruvida man tycker att den funkar bra till lågkänsliga filmer eller inte är juh smaksak, men nu var det juh så att personen som startade frågan tyckte han fick stora korn med D76, som ger mycket finare korn än Rodinal.

Inget fel på Rodinal, som är en trevlig framkallare, men jag tycker inte rådet hör hemma i denhär tråden om man är ute efter just ÄNNU finare korn. Att då tipsa om det rakt motsatta känns juh bara konstigt.

/Henri
 

matnyttige

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Så du menar att Rodinal inte skulle ge större korn än D76 med just Pan F?

/Henri
-Jo, det blir något större korn på Pan F med Rodinal men dock inte så stora korn som du gjorde gällande (så att han skulle få hjärtattack). Rodinal är den framkallare som utmärker sig mer än andra framkallare med bla ett större skärpeintryck. (Dock ej högre upplösning eller finare korn).
 

Graal

Avslutat medlemskap
För surt stoppbad och överexponering ger grövre korn men det som mest påverkar kornstorleken är framkallningstiden. Att D-76 skulle ge synbart finare korn konc. än utspädd 1+1 tvivlar jag på.
 
ANNONS