Annons

Fixa min C-5050Z på egen hand?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Min Olympus C-5050Z digitalkamera har börjat strula. När jag slår igång kameran ska ju objektivet åka ut, men det kommer inte fram! Objektivet står bara still och låter knarrande, samt att kameran piper. Alltså precis som om man lämnar linsskyddet på och slår igång kameran, bara det att nu är linsskyddet avtaget.

Kanske någon här på forumet som har hört talas om detta problem förut?

Jag har varit i kontakt med Olympus och fick det smått otroliga svaret att det fasta priset för att laga C-5050Z är över 2 500:-!
Låter helt sjukt tycker jag eftersom det faktiskt finns en möjlighet att inte hela objektivdelen behöver bytas ut utan att det är något litet fel.

Desperat som jag är funderar jag nu på att försöka skruva upp kameran på egen hand och försöka fixa problemet. Jag kan i stort sett ingenting om kamerors uppbyggnad men vad har jag att förlora? Just nu har jag ju bara en kamera som inte går att använda.

Är jag dum om jag försöker laga kameran själv? Finns det kanske något annat ställe jag kan vända mig till för att få den fixad?

tack på förhand
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag hade en gång 2020Z som inte är helt olik i uppbyggnad vad det gäller objektivet. Min då åttaårige dotter testade den & gick omkring & fotade & lyckades med konststycket att slå objektivet mot en dörrkarm.
Efter det så betedde sig kameran ungefär som du beskriver med den skillnaden att objektivet var utfällt.

Jag ruckade lite lätt på objektivet med den följd att det lossnade! Av det jag såg då så skulle jag råda dig att inte försöka själv...

Jag tog denna skada på hemförsäkringen (allrisk) & reparationen gick på nästan 3000 kronor, på en kamera som knappt var värd det...

Jag betalade dock 1300 i självrisk vilket jag tyckte att det var värt.

Som sagt, det är ett vågspel att försöka själv...

//Larsa
 

dl_4711

Aktiv medlem
Min brors Nikon 775 betedde sig ungefär sådär efter en blöt fest då den åkt i golvet eller nåt. Han öppnade den och hittade en liten plastbit som fastnat i zoommekaniken, när han tog bort den funkade som innan förutom lite skrammel.
 
ANNONS