Annons

Fotoresa till Island

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelll

Aktiv medlem
Imorgon är det äntligen dags för min första riktiga fotoresa! Jag ska för första gånge till Island och min kamera för självklart följa med ;)

Är det nånting som jag måste tänka på när jag fotar där? Enda fördelen med massa dåliga bilder skulle vara att jag måste dit igen :)
 

RolandM

Aktiv medlem
Att marken är mörkare än här i Sverige. Detta beroende på att bergarterna är av lava. Kan vara idé att i vissa fall kompensera kamerans ljusmätning genom att släppa in något mindre ljus.

Ta gärna några heta bad ute på fjället i Reykjardalen nåfra mil syd väst om huvudstaden. Går att åka buss till Hveragerdi och fotvandra upskattningsvis en halvmil.
 

timofej

Aktiv medlem
Jag fotograferar på Island och ser inte direkt någon skillnad på mitt sätt att fotografera här eller någon annanstans. Roland har rätt om fotograferingen av lava marken. Men eftersom jag fotograferar efter histogrammet ändå, spelar det ingen roll för mig.

Du har valt bra tid att åka för att dagarna är långa och solnedgångarna/uppgångarna är långsamma – gott om tid för fotografering.

Annars skulle jag tipsa att åka runt i landet så mycket ekonomin och tiden tillåter. Du anar inte hur mycket det finns att se här. Du får gärna kika på mitt galleri därifrån: http://www.pbase.com/timofej/iceland Om du har specifika frågor är du naturligtvis välkommen att höra från dig.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag åkte i maj. Jag såg problemet att dagarna var FÖR långa. Det var hårt ljus för länge och fototimmarna blev få.

Nästa gång åker jag tidigare på våren, eller kanske i höst.
 

timofej

Aktiv medlem
Njaa, det är nog fler fototimmar på sommaren än på vintern i alla fall. ;-)

Jag tycker i övrigt att när solen går ner långsamt ger det mer tid för fotograferingen. Man har ju "den blå timmen" hela natten. :)
 

timofej

Aktiv medlem
Kanske, jag får nog se.:)

Och Axel sover nog redan och drömmer om Island och kan inte få nyttja av vår dialog. :)
 
ANNONS