Annons

Tmax 3200 och FX39

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus67

Aktiv medlem
Tänkte exponera Kodak T-max P3200 efter EI 1600 (eller eventuellt 3200) och framkalla i Paterson FX39. Har sökt framkallningstider men blir inte riktig klok på det jag hittar.

Läser man Patersons datablad står det 13 min i 1+9-spädning och 20°C, men det framgår inte vilket EI (exponeringsindex) som använts.
Massive Dev Chart anger man 12,5 min i 1+9 för EI 3200 och 11,5 min för EI 1280. Men där finns även alternativa data som säger 7,5 min för EI 1000 och spädning 1+14, väldigt mycket mindre (jämfört med EI 1280-rekommendation).

Finns det nån som har erfarenhet av denna film/framkallar-kombination som kan komma med kommentarer eller egna rekommendationer?
Visserligen är "lagom framkallning" till viss del personligt, men nämn gärna hur du framkallar "vanlig" film i FX39, så går det väl att översätta till ens egna preferenser.

(Jag skulle ju kunna köra en testrulle först, men dels är jag för lat för det, dels förutsätter jag att jag får kloka tips från fotosidans duktiga medlemmar :) )
 

magnus67

Aktiv medlem
Är detta en så ovanlig kombination att ingen har provat?

Eller är ni bara blyga och inte vågar skriva? :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tycker det blir riktigt med P3200 och T-Maxframkallare enligt standardrekommendationen på flaskan.

FX39 kan jag tyvärr inget om.
 

magnus67

Aktiv medlem
Sådär, då var det exponerat och framkallat.

Körde med EI 1600 och efter en del resonerande med mej själv gjorde jag en kvalificerad gissning. Patersons rekommendation för FX39 och Tmax P3200 (12,5 min, 1+9, 20°C) antog jag vara för EI 3200. Jag hittade även Patersons FX39-tider för Ilfords Delta 1600: 11 min för EI 3200 och 9 min för EI 1600. T-kornsfilm som t-kornsfilm chansade jag och tog den rekommenderade tiden 12,5 min och multiplicerade med 9/11 (kvoten för Deltas 1600 och 3200-tider).

Framkallade således min Kodak Tmax P3200 exponerad efter EI 1600 i 10 min, 20°C och spädning 1+9.

Hur blev det då?
Ingen direkt teckning i skuggorna (men så "ska" det ju bli), kanske att högdagrarna blev lite väl täta. Men eftersom bilderna i sig var svårexponerade vet jag inte om det är framkallningen eller exponeringen som har falerat.
Nåväl det blev bilder och efter skanning och lite nivåjusteringar går de att använda på webben iallafall.

Resultatet finns att se på: http://jazz.falkenberg.net/jazzdagar/bilder.php

(Hur negativen är att kopiera på fotopapper vet jag inte, men de ser ut som om det vore möjligt utan större besvär.)
 
ANNONS