Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inskanning av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

pixelbild

Avslutat medlemskap
Jag har enbart skannat in dia bilder förut och det har blivit hur bra som helst ,men knäppte nåra rullar portra 400 och försökte skanna in dom men det blir så brusigt är det kornet i filmen som gör det tro.Någon som har några tips?
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Vad har du för en scanner?

jag är inte alls kunnig i scanning men planerar att köpa en Nikon coolscan 8000ED (eller vad den heter)
Till den finns visst ett program som "mjukar upp" gryniga bilder och gör dem fina!
Är det bökigt att scanna med diascanner?
Min flatbeddscanner, a´2500:-, är inte bra nog.
Jag behöver kunna scanna 6x7 oxo!

adam
 

Pentapix

Aktiv medlem
Thomas, speciellt äldre filmscannrar är svaga på neg. Man får som du säger brus som kan se ut som riktigt grovkornig film och dåliga övergångar i de olika tonerna. Ibland kommer jag förbi problemet genom att scanna positivt och sedan vända bilden i PS. Ju större bildfil vid scanning desto bättre. Vad har du för scanner?
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Den scanner jag använder är en minolta scan dual2
Ska prova som du gör annars får det bli dia film hädanefter.
 

Pentapix

Aktiv medlem
Hmm, en så´n som jag tänkte köpa. Tacksam om du postar ett resultat på hur du fick dina neg här. Skulle vara nyttigt att veta.
 

Liax

Aktiv medlem
Det kan också vara så enkelt att det du upplever är den faktiska skillnaden mellan dia och neg. Jag har själv skannat mycket dia i sommar och när jag vid enstaka tillfällen har skannat in negativ film har jag blivit lika förvånad varje gång över hur stor skillnaden är.

/Joakim
 

ulf

Medlem
bättre negskanning

Du kan pröva med att sänka gammat och ev justera svartpunkten när du skannar negativ. Men jag håller med om att det är svårare att få bra skanningar av neg film. Kodak Supra har jag goda erfarenheter av.
 
Skiktsida!

Vissa filmer blir grymt dåliga om du scannar dem från skiktytan. Kodakfilmer är ganska kända för detta. Så om du inte har testat att vända på diat eller neget… så gör det.

Mvh. Mikael Nyander
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag får ytterst skarpa resultat både från Porta 160 och 400. Dia tycker jag är krångliga att skanna. För mej vill dia ofta bli korniga såvida jag inte justerar in svart och vitpunkt korrekt. Om skannern funkar bra för dia kan det vara idé att skanna in negativ färgfilm också som dia och vända på det i PS. Buckliga filmer brukar jag sätta in med skiktsidan uppåt så att de blir planare. Att detta skulle påverka kornigheten har jag inte märkt.
Porta 400 kan bli lite sämre skärpemässigt om man underexponerar. Det är bättre att överexponera något.
/Harald
 

mange78

Aktiv medlem
Att scanna färgnegativ som positiv, ger inte det färgstick pga den rödbruna ton som finns i negativfilmer? Själv scannar jag bara svart-vit film som positiv, vilket ger ett mycket bättre resultat än negativläget.

Men visst skiljer det en hel del mellan olika filmer, men en allmän regel verkar vara att proffsfilmerna klarar scanning bättre. Det är min erfarenhet. SJälv är jag mest bevandrad i Fujis sortiment och där är Reala en film som lämpar sig mycket väl för scanning. Men negativfilm kräver över lag mer efterbehandling efter scanning än dia. SJälv brukar jag kräma på mer exponering i scanningen på negativfilmer för att få mindre korneffekt på bilderna och det hjälper.
 

Haraldus

Aktiv medlem
”Att scanna färgnegativ som positiv, ger inte det färgstick pga den rödbruna ton som finns i negativfilmer?”
Jovisst men man kan fixa en färgprofil för de negativa färgfilmer man använder. Har gjort det för en gammal Microtek 45t som inte gillade negativ färgfilm. Numera använder jag dia enbart om jag ska visa bilderna på väggen. Att dia skulle ge högre skärpa och mindre korn tror jag är en myt. Dia kan se skarpare ut eftersom kontrasten överdrivs. Kollar man på fabrikanternas kurvor så ser man knappast någon skillnad.
/Harald
 

mange78

Aktiv medlem
Haraldus skrev:
”Att scanna färgnegativ som positiv, ger inte det färgstick pga den rödbruna ton som finns i negativfilmer?”
Jovisst men man kan fixa en färgprofil för de negativa färgfilmer man använder. Har gjort det för en gammal Microtek 45t som inte gillade negativ färgfilm. Numera använder jag dia enbart om jag ska visa bilderna på väggen. Att dia skulle ge högre skärpa och mindre korn tror jag är en myt. Dia kan se skarpare ut eftersom kontrasten överdrivs. Kollar man på fabrikanternas kurvor så ser man knappast någon skillnad.
/Harald
Mindre korn är definitivt ingen myt. Kolla ex. databladen för Realan och Astian. Skärpa är mer otydligt, där har du nog en poäng i kontrasten.
 
ANNONS