Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MTB-Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

wintermania

Aktiv medlem
Jag är nybörjare inom foto och försöker få lite koll på saker och ting. Nu i helgen fotade jag lite mountainbikebilder för första gången och vädret var såklart regnigt å grått så färgerna blev inte de klaraste och jag upplevde även att det var svårt att mäta ljuset så exponeringen blev bra.Ofta blev bilderna jämngråa. Ska man mäta ljuset mot en hand eller mot en person som ställer sig på ett hopp t.ex? Att köra i Rawläge kanske kompenserar en del mindre misstag också?

Det vore även kul att testa att köra några bilder med längre slutartid +blixt på andra ridån och lite panorering. Finns det några tumregler för exponering, slutartid och blixtstyrka?

All hjälp är varmt välkommen, jag vill gärna ha med mig lite bättre bilder från nästa fototillfälle...

Av den (eventuellt) bifogade bilden lärde jag mig iaf att det är bättre att beskära i efterhand än att komponera snävt, så inte åkaren hoppar ut ur bilden
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att mäta manuellt tycker jag oftast är den bästa lösningen för sportbilder. Ofta är ljuset konstant och man vill ju gärna slippa felexponering. Med en digitalkamera kan du ju testa dig fram tills du hittar rätt nivå.

Ljuset är viktigt och är det tråkigt ljus kan man möjligen rädda med ett spännande blixtljus. I övrigt är det bra att plåta på kvällen eller morgonen.

Komposition, vinkel, ansiktsuttryck, fartkänsla är också viktiga faktorer.

Detta är min enda MTB-bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=193488
 

Stiffneck

Aktiv medlem