Annons

Kamera för undervattensfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

MelinaM

Medlem
Jag funderar på att köpa en digitalkamera med tillhörande undervattenshus (måste klara 40m). Är det någon som har erfarenhet av eller tips på bra kameror? Mitt krav är att den ska vara väldigt snabb, dvs från att man trycker till att bilden sparas (man ligger ju inte direkt still i vattnet...).
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Jag är ingen undervattensfotograf men har snubblat över lite länkar i mina resor på nätet.

Vilken prisklass hade du tänkt att lägga dig i? Kan vara praktiskt om någon ska rekommendera en särskild produkt. Ska du ned till 40m så tror jag tyvärr det är ganska dyra saker man åker på att köpa. Sea & Sea är ett amerikanskt företag som gör undervattenshus till väldigt många kameramodeller. Prislappen saftig men deras katalog får mig nästan att vilja börja dyka bara för att kunna fotografera under vattnet :-D. De har hus till din D70. Titta på deras hemsida under Digital Camera Housings.

Det finns ganska många ställen som tar upp undervattensfoto på nätet. Underwaterphotograpy.com har köp/sälj-forum för begagnad utrustning, kanske kan vara ett alternativ att leta i den änden?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Du har redan en bra kamera, så varför inte köra med den. Om du ska hitta en kamera med lika kort tidsfördröjning, hög kvalitet och tillräckligt med manuella inställningsmöjligheter (vilket krävs under vatten) kan du lika gärna lägga pengarna på ett Ikeliteskal till din D70. Du får fantastiskt mycket mer på det sättet än om du nöjer dig med någon digitalkompakt.

Jag vill varna dig bara. UV-foto är dyrt, svindyrt om du verkligen vill ha kvalitet...
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Dykhjelm skrev:
Har en kamrat som sysslar en del med undervattensfoto [...]
Oj, en riktigt fin och informativ sida där (den länken sparades direkt). En eloge till din kamrat. Nu känner man att man borde tagit dykcert för länge sedan.

Såg på hans sida att det fanns hus till kompaktmodeller som klarar sig ned till 40m så jag drar tillbaka mitt uttalande om att det blir så vansinnigt dyrt.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Kompromiss

Det blir alltid en kompromiss när man väljer utrustning för uv-foto. Om kameran ska vara riktigt snabb så har du nog redan rätt kamera. Problemet är att hus och olika portar samt blixt blir väldigt dyrt och stort. Billigast kommer du undan med hus från www.fantasea.com.
Digital fototeknik utvecklas snabbt och det är fotografens kunskaper som avgör hur bra bilderna blir. Så att köpa bästa möjliga grejer är ofta att "slänga pengarna i sjön". En bra kompromiss är att köpa en bra kompaktkamera med tillhörande uv-hus.
Mest valmöjligheter för kringutrustning och prestanda för pengarna får du otvivelaktigt med Olympus C7070 och Olympus PT-027 uv-hus samt en INON D-2000 blixt. Sea & Sea Sea arm light double är kompakt och lätt och räcker som första armsystem. I den andra armen kan du sätta en fokuslampa, tex Epoque EL-1225, som behövs i svenska vatten. I tillbehörsskon på kameran kan du sätta en extra lampa för nattdyk, tex Fantasea 44LED. För PT-027 finns "våta" vidvinkel och makrolinser från tex Epoque.
Om du enbart håller dig till dagdyk i tropiska vatten så kan du börja utan extern blixt och lampa. I det läget är troligen Fantaseas hus med standardport för Nikon D70 bäst. Om du vill resa lätt så kan en kompakt kamera från Canon vara ett bra val.
Läs mer på min hemsida:
http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/index.html
Du får gärna e-posta frågor via hemsidans adress.
 

MelinaM

Medlem
Hej!

Tack för alla svar!
Jag har absolut inga planer på att gå under vattenytan med D70:n. Undervattenshuset kostar ju ca 15000:- och om det börjar läcka med den kameran i...
Min tanke är att hitta en snabb och bra kompaktkamera med tillhörande undervattenshus. Allt som allt får det max gå på 10000 riksdaler.
Tanken är att jag ska dyka här i Sverige så det måste ju gå att koppla på extern blixt på uv-huset också.
Har tittat lite på Olympus C-5060 som verkar vara bra och snabb, sägs det. Någon som har erfarenhet av den?
 

hrspicar

Aktiv medlem
Olympus C-7070 är en vidareutvecklad och förbättrad version av C-5060. Billigaste blixten med full ttl är Olympus Fl-20 med tillhörande hus. Om du vill snåla så går det att fästa blixten på en kort arm på undervattenshuset för C-7070. En enklare fokuslampa kan du fästa på blixthuset med självhäftande kardborreband. Lågbudget men det fungerar...
 
Senast ändrad:

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag tycker absolut att du ska tänka om när det gäller att dyka med din D70. Ett hus från Ikelite med en port får du för runt 750$ och det är ett riktigt bra hus. Om du skulle dränka kameran (vilket är en bedrift i ett Ikelitehus) kostar det dig 1000:- eller vad du har för självrisk på drulledelen i din vanliga hemförsäkring.

Jag dyker med en EOS 300D och det är en likvärdig kamera med D70. Jag har flera buddys som dyker med Olympus 5050 eller 5060 och jag lovar att de skulle byta med mig utan att tveka. En 5060 med hus kostar mer än ett hus till din D70 och är helt enkelt inte lika bra.

Oavsett vad du väljer så ska du ta med i beräkningen att du kommer behöva köpa minst en lös blixt. Själv använder jag billiga begagnade helt manuella blixtar vilket funkar utmärkt om du har en kamera som ger dig full koll (som tex D70 eller 300D). Om du ska skaffa blixtar till en kompakt kommer du inte undan med det, utan måste lägga mer pengar om de ska funka bra med kameran.

Jag kom hem för en vecka sedan från dykning på västkusten. Du kan titta själv om du vill:
http://www.dykarna.nu/photoAlbum/album.asp?userId=4837&albumId=8587
Alla tagna med 300D i Ikeliteskal.
 

morfius

Aktiv medlem
Henrik L Jonsson skrev:
Om du skulle dränka kameran (vilket är en bedrift i ett Ikelitehus) kostar det dig 1000:- eller vad du har för självrisk på drulledelen i din vanliga hemförsäkring.
Henrik: det gäller då att man har ett försäkringsbolag som anser att läckage på ett undervattenshus skall tänkas av försäkringen. Jag vet av egen bitter erfarenhet att Trygg-Hansa inte anser att deras hemförsäkring tänker en sådan skada. Nu är visserligen inte sista ordet sagt då jag driver ärendet vidare till försäkringsnämnden...

Så jag håller med om att ett läckage i ett hus med en DSLR i inte känns så roligt... I varje fall inte om man har Trygg-Hansa.

Men detta skall även sättas i relation till kvaliteten på bilderna genom att använda en (D)SLR. :eek:)
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Tyvärr minns jag inte mer än att min handläggare hette Fredrik och var från norra sverige, men det var då inga problem för mig att få ersättning för dränkt uv-kamera från just TH. Två gånger till och med.

Hoppas att det löser sig för dig. Det viktiga för att du ska få ersättning är att felet helt är ditt och att det inte på något sätt kan vara fel på huset för då är det inte ditt bolags ansvar, utan ett reklamationsärende.
 

MelinaM

Medlem
oj, oj, oj vad svårt.

Man kan ju alltid teckna extraförsäkring för kameran... ;)
Om jag skulle köpa ett hus från Ikelite vad skulle ni då rekommendera för blixt?
Bara blixten verkar ju vara en hel vetenskap om man tittar på deras hemsida.
 

timofej

Aktiv medlem
Henrik L Jonsson skrev:
Jag tycker absolut att du ska tänka om när det gäller att dyka med din D70. Ett hus från Ikelite med en port får du för runt 750$ och det är ett riktigt bra hus.
Som jag ser på Ikelites hemsida ett hus till D70 utan port kostar $1200-1400, beroende på modellen. Eller menade du ett begagnat hus?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Sorry, jag blandade ihop pund och dollar. I dollar är priset runt 1000 plus ca 100 för port.

Då blir det dyrare än vad jag skrev, men fortfarande ett bra pris jämfört med att köpa en helt ny kamera.

Om du känner dig trygg i kamerans funktioner och hur tid, bländare och blixtljus funkar så kan du skaffa begagnade blixtar utan slavfunktioner, iTTL, eTTL eller vad det heter. Då spelar det egentligen ingen större rolll vad du väljer - jag har använt Sea&Sea-blixtar av olika sorter och de är pålitliga och går att hitta billigt nu. Om du inte känner att måste ha TTL så försvinner hela vetenskapen.

Visst kan det vara skönt med TTL, men det funkar uselt när motivet är mot en svart bakgrund, som en fisk mot vatten, eller när motivet är mörkt i sig, som ett vrak.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Försäkring, flexibilitet och hus för D70

Hos Trygg Hansa krävs det att man köpt tilläggsförsäkringen Hemplus för att få en "drulle-försäkring" som täcker dränkta och tappade grejer. Det finns dock ett maxbelopp på 10000 kr vilket gör att man bör överväga att skaffa en specialförsäkring för dyrare utrustning. Jag har försäkrat grejer för 26000 kr och betalar 83 kr per månad.
"Problemet" med Melinas val av utrustning är att hon redan har en bra kamera. Även om det finns hus för under 10000 kr, tex från http://www.fantasea.com så hamnar slutsumman med blixt, blixtarmar och fokusbelysning på minst 20000 kr. Och då ingår ingen vidvinkeldom... Fördelen med en DSLR är givetvis mindre brus på höga ISO-inställningar och minimal avtryckarfördröjning. Men med begränsad budget så...
Fördelen med Olympus C7070 är att man får ett fungerande system med allt ovanstående för runt 15000 kr. Man får bra makroegenskaper men ingen extrem vidvinkel. Men en brännvidd på 34 mm (under vatten, 27 mm på land) är inte fy skam. Om dessa egenskaper inte räcker till så kan man skaffa "våta" tilläggslinser från Epoque för att få extrem vidvinkel och riktigt bra makro. Utrustningen blir inte heller jättestor eller tung. Till skillnad från dykarna med systemkamera så behöver man inte välja mellan makro eller vidvinkel före dyket. Man kan också använda skärmen som sökare och spela in videosekvenser. Hur mycket ser man i systemkamerans sökare under vattnet? Problemet går att lösa med ett Seacamhus med specialsökare, men då pratar vi om helt andra kostnader.
Man bör absolut satsa på en blixt som ger TTL för det är svårt nog ändå att fotografera under vatten. Med kamerans blixtexponeringskompensation kan man enkelt justera blixtstyrkan om bilden blir felexponerad. Med manuellt inställd bländare och tid för önskat skärpedjup och bakgrundsljus låter man helt enkelt kamerans TTL reglera exponeringen - manuell automatik. Det enda som begränsar är blixtens styrka. Enklare kan det inte bli!
Om man inte lyckas få bra bilder med Olympus C5060 eller C7070 så är det inte kameran det är fel på utan fotografens kunskaper och erfarenhet som begränsar. Kolla i mitt fotogalleri så får ni se vad det går att göra med en kompakt digitalkamera utan extern blixt: http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/index.html
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt varför du känner att du till varje pris måste framhålla att det finns en massa nackdelar med DSLR i skal, när du inte verkar kunna så mycket om ämnet. Om det beror på att du är så nöjd med din egen utrustning och vill att alla ska ha likadan, eller bara att du måste leva upp till ditt eget rykte som du skapat genom din informationssida om resor och dykning vet jag inte.

Några saker vet åtminstone jag, och det är hur det är att fota med DSLR under vattnet. Tack och lov har kameran en riktig sökare där man ser exakt var man lägger skärpeplanet, vilket är omöjligt med en "tv-kamera". Om man inte kan se ordetligt i sökaren med en SLR i skal har man fel mask, fel skal eller fel teknik.

Skillnaden mellan spegelreflex och kompakt är minst lika stor undet vattnet som på land. Nöjer man sig med en kompakt på land kan man göra det under vattnet, men om man valt SLR på land så trodde jag att man ville ha samma möjligheter under vattnet också.

Din beskrivning av hur du använder TTL med kompensation när du dyker låter precis lika enkelt (eller krångligt, välj själv) som när jag fotar utan TTL till SLR.

Du har säkert massor av information att delge när det gäller Olympuskompater i skal, men du kanske inte ska skriva så mycket om DSLR då du inte verkar ha full koll på ämnet. Hur du får ihop att det skulle kosta över 10.000 för blixt(ar?), armar och fokusljus nu när begagnatmarknaden svämmar över av utrustning förstår jag inte.

Skit samma, du får skriva precis vad du vill. Jag låter nog lite väl grinig mot dig i det här inlägget, men jag hoppas att du kan ta det. Det är inget personligt riktat mot dig utan bara mot det du skrivit i tråden här. Förresten gillar jag dina barracudor skarpt.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Henrik L Jonsson skrev:


Skit samma, du får skriva precis vad du vill. Jag låter nog lite väl grinig mot dig i det här inlägget, men jag hoppas att du kan ta det. Det är inget personligt riktat mot dig utan bara mot det du skrivit i tråden här. Förresten gillar jag dina barracudor skarpt.
Du har helt rätt i att jag inte har någon erfarenhet av digitala systemkameror under vattnet. Den utrustning mina dykkompisar i DK Kraken visat mig är jättebra men kostar därefter. Du får gärna visa dina grejer nästa du är vid Västkusten. Det slutar väl antagligen med att även jag köper en DSLR...

Det jag vill ha sagt med mina inlägg är att det inte behöver kosta en förmögenhet att ta bra bilder under vattnet och inte heller behöver vara så svårt.

Begagnatmarknaden har jag heller ingen koll på. Melina blir säkert glad om du hjälper henne hitta grejer till sin kamera.

Jag fattar faktiskt inte vad det är som gör dig så upprörd? Är det för att jag skrev att man också behöver kunskap och erfarenhet för att lyckas med att ta bilder? Du anar inte hur mycket dåliga bilder jag tagit. Och jag hade kul hela tiden.

Jag har inget behov av att leva upp till något rykte. Jag vet inte ens om jag har något. Detta är också första gången jag skriver i något forum på Fotosidan. Hemsidan skrivs för mitt eget höga nöjes skull och för att jag lär mig av det. Om någon vill ta del av det så är det upp till dem... Du är välkommen med förslag till förbättringar.
 

Bent C.

Aktiv medlem
Om man nu vill vara väldigt ekonomisk fungerar en Ewa-Marine plastpåse bra. Har man redan blixt, dslr och objektiv, är det bara påsen som kostar, och den får för en bråkdel av priserna som diskuteras här. Jag tror iofs att ett Ikelite med armar o dubbla blixtar och ett par portar ger större möjligheter, men det väger mycket mer, tar mycket mer plats kostar mycket mer och är inte uppenbart säkrare (även om det alltid är lite läskigt att dyka med en plastpåse runt kameran. Några exempel på bilder med en Ewa-Marinepåse finns på

http://www.pbase.com/borneobent/coral_reefs

Blixten är Ex 550 och objektiven EF 17-40/4 L och EF 100/2,8 macro.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag blir inte upprörd över något, jag blir bara så innerligt trött på alla inlägg på diverse forum där någon framhåller en saks fördel framför något annat, där det visar sig att skribenten bara har erfanhet från det ena. Nu råkade det vara du den här gången som skrivit och jag råkade ha tid över att svara. Det kunde lika gärna "drabbat" någon annan.

Strunt samma, Melinda har säkert slutat läsa för länge sedan och både du och jag har ju redan kamera för uv-bruk.

Jag är på Västkusten rätt ofta, och jag träffar dig gärna för dyk och utrustningstitt. Vem vet, jag kanske är riktigt trevlig i det riktiga livet...

För övrigt har jag fotat en del med Ewa-Marines påse och F-801 och det funkar faktiskt riktigt bra.
 

motionsync

Aktiv medlem
Då många UW fotografer är her jag vill bara fråga om nån är från Malmö omröde

Det skulle vara bra att träffas nån gång & starta rigktig ett avdeling om UW fptp på fotosidan.se

BTW. Jag har fotograferad med enkla cameror & med DSLR

Om man inte vet om blendare, tiden, ljus unter utan etcc. ska man inte köppa ett DSLR.
DSLR är definitiv bättre men det dy måste också bettala för det.

Jag har:
Nikon D70s
Nikon 10.5 mm
Nikon 16 mm
Nexus D70s multifinder housing
Port 120-7 Hemispheric Mineralglas

Bara kamera & objectiver kosta nästa 30000 SEK
UV Huset med ports & extra ca 30000 SEK

Så hella paket kosta ca 60000 SEK

Inte billig :-(
 
ANNONS