Annons

D76 vs microdol

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
Sökte i forumen och i recensionerna men hittade inget där...

jag kör vanligtvis med d76 men undrar vad microdol har för fördelar och nackdelar...

har hört både bra och dåligt om det...

varför finns inga recensioner om olika kemi till mörkrummet?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Microdol är väl en finornsframkallare med nackdelen att den ger en lägre filmkänslighet, enligt photax. Har själv alltid kört T-max eller T-max RS då den är flytande och jobbar rellativt snabbt (vilket dock är negativt vid minusframkallning).

Problemet med recensioner av film, kemi och papper är att skilnaderna ofta är subtila och det folk ofta tenderar recencera är sina egna handhavanden. Råkar framkallningen bli bra med tillverkarens rekomenderade tider och känslighet tillsammans med den egna ljusmätningen, agiteringstekniken etc då blir det bra betyg och om inte så sågas filmen.

Mvh
Richard (som tar recensioner med en stor nypa salt och som alltid tyckt att Tmax filmerna varit enkla att jobba med medan många påstår att de är svårjobbade)
 

mandi

Avslutat medlemskap
förstår och håller med dig ang recensioner, men man får ändå ngn sotrs uppfattning av en "bra" recension...

funderar också på att gå över till T-max, gillar den, hur funkar den med andra filmer än T-max, typ Tri-X

Tack Galaxens President...
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Vanliga T-max framkallaren funkar för all svartvit filmframkallning (inte C-41 filmerna förståss). Tri-X är inget problem alltså. Dock lär den vanliga T-max framkallaren kunna ge problem med bladfilm tillsammans med vissa vattenkvaliteer. Jag vet ej varför och har därför aldrig testat den till bladfilm utan då kört med T-max RS varianten. Med vissa filmer har dock framkallningstiden blivit lite kort för mig (4min för Efke PL100 i 20 grader, Normalframkallning).

Andra i klubben gillar X-tol för att den har Askorbinsyra (C-vitamin) som aktiv ingrediens och därav är hälsosammare än andra framkallare, dock är dess hållbarhet sämre och det finns rapporter på nätet om att den tvärdött ibland.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Finkornsframkallare "gnager" lite på silverkornen så att de blir mindre och luddigare, och det senare gör att dock att man tappar lite av skärpeintrycket.

Microdol med utspädning 1+1 gör att man förlorar ungefär ett stegs filmkänslighet.

Microdol 1+3 kan man använda för att slippa känslighetsminskningen och samtidigt få bättre skärpa. Men då biter framkallaren inte lika mycket på kornet längre.

Man kan ställa sig frågan om skärpa eller finkornighet är viktigast när man väljer framkallare. D-76 ligger "mitt emellan".

Rodinal är en populär skärpeframkallare men också känd för att ge korn som pingisbollar med vissa filmer.
 

ThomasC

Aktiv medlem
Min erfarenhet från dosframkallning säger att D76 1+1 är en mycket bra lösning, som ger ett relativt jämnt och bra resultat. Microdol fastnade jag aldrig för, eftersom den drog ner känsligheten, och gav ett ojämnt resultat. Vad beträffar TMax-framkallarna är min erfarenhet endast från tankframkallning, och de krävde minutiöst goda förhållanden för att ge bra resultat. Jag fick köra teststrippar en gång i veckan och justera agitering/tid.

Kör D76 1+1, ett klassiskt koncept.
 
ANNONS