Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-300 >>> skuggkompr

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
I kamerameny nr 2 finns valet "skuggkompr".
Kan någon berätta för mej vad det är för något.

/Jacob vP
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag har inte fått min beställda DSLR men har ändå läst manualen några varv, men då är jag nog lite sjuklig manualbitare också ;-)

//Larsa
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Nytt med f/w 1.2 i E-300 är hantering av vinjettering

Du hittar ingenting i manualen om denna funktion, eftersom den tillkommit genom en firmware uppdatering. Den svenska översättningen är svår att googla på, så jag tog till den engelska "Shading Compensation":

Shading Compensation Control: This new feature replaces the original default setting for shading which was always on, with a user selectable On/Off shading compensation menu. Under some conditions a lens may render images slightly darker around the edges. This new selectable menu option assists with the even dispersion of light to the edges of a captured image, thereby fixing the problem.

Eftersom jag numera tar fotos i RAW+JPG, vid vilken vinjetteringskompenseringen inte är aktiv, så har jag själv inte kollat upp denna funktion i detalj ännu. Programvaran Olympus Studio ger med överförda data från objektiven samma kompenseringsmöjligheter. Hoppas du eller någon annan kan experimentera lite med denna funktion och återkomma med ytterligare kommentarer.

P.S: Välkommen som FourThirds plåtare.

 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Tack så mycket för ett klokt svar.

(Det är mycket riktigt att det inte står något om detta i manualen.)

/Jacob vP
 
ANNONS