Annons

Varma porträtt bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dynax

Ny medlem
har tyvärr ingen ex. bild,
men jag har sett ett antal porträttbilder
med mkt varmt ljus, där modellen ser levande ut.

åstadkommer man detta med filter?
ljus?
någon spec. film kanske?

tips på slutartider och blänadare?

är nybörjare inom foto och vill ha många tips =)


//
Cecilia
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
det finns olika sätt att få en varm ton över bilden. tex finns det filmer som ger varma toner: kodak sw vilket är en diafilm. sen kan man använda sterainljus att belysa motivet vilket ger en varm, gul ton. sen finns det filter också. finns säkert nån mer kunnig än jag här som kan ge dig mer info om detta. :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Kodak Portra 160VC är en bra början. Att labba med stearingljus och glödljus är lite vanskligt eftersom det tenderar att bli alldeles för varm ton. Sen kvällssol likaså.

Så antingen labba med ljus, eller byt film för konsekvent resultat. Mina modebilder är tagna med ovan nämda film. Inomhus, lysrör, strålkastare och blixt är ljuskällor.

Mvh
Maverick
 

theELK

Aktiv medlem
När jag plåtar inomhus gör jag det med Fujifilm Superia 800, denna film i kombination med vanligt glödlampsljus brukar ge en varm (gulstick) bild.

(Detta är ju egentligen ett "problem" som kan rättas till med blåfilter för att få en mer korrekt färgåtergivning)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Du kan ju prova Kodak 100 SW (Saturated/Warm). Den ger en Varm ton med lite högre färgmättnad än vanliga filmer. Vet dock inte hur denna funkar i sterinljus, kan bli förmycket också.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nupp, eller åtminstone väldigt lite. Det förutsätter att du kan ställa in styrkan själv på din blixt. Blixten blir annars väldigt dominant ljuskälla.

Alternativ kan du använda långa slutartider med din blixt, men det ställer ju å andra sidan till med andra problem istället.

Fast jag skulle inte använda Fujis superia filmer. Jag tycker de får ett alldeles för varmt färgstick. Dessutom gillar jag inte de hudtoner som ofta blir med superia. Alla ser antingen jättebleka ut eller också som festat hårt och är alldeles rödblommiga över hela huden. En jämförbar konsumentfilm som jag gillar bättre är kodaks supra filmer som jag tycker har bättre hudtoner. Vet dock inte hur den är med varma färgstick. Fast bäst gillar jag nog trots allt Portra filmerna trots att jag har varit hängiven fujifilmsanvändare.

Mvh
Maverick
 

Dynax

Ny medlem
har ingen "riktig" blixt ännu..
bara den som "sitter fast" på kameran..

men inställningar å så på kameran?
nån som har tips på bra bländare osv?

Ska kika efter sån film.. =)
 

Maverick

Aktiv medlem
Bländaren har inte särskilt stor betydelse för tonen på bilden. Den reglerar enbart skärpedjup och i viss mån skärpan överlag. Blända ner ett par steg från största bländare så får du troligen bäst skärpa. Pröva olika och anteckna.

/Maverick
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Du skriver "porträtt-bilder" så jag antar att det är blider som är ljussatta på ena eller andra viset.

Att använda en film med hög färgmättnad brukar inte funka så bra med hudtoner.

Jag använder studio-blixtar och en neutral film.

För att få varmare toner så använder jag antingen paraplyer som inte är vita utan i en "varm" färg. Men vanligast att jag sätter färgade filter framför blixtar och bouncers. Men jag filtrerar inte hela ljuskällan. I stället använder jag remsor av färgade filter, och kan på så sätt styra hur mycket värme jag vill ha. Sen blandar jag det ljuset med blixtar som är helt ofiltrerade. Så upplever man inte att bilden har ett färgstick. Snarare blir det en bild med olika ljuskällor som har olika färgtemperatur.

Filterfärger.... Rött är ingen bra färg. Varma filter brukar vara svagt rosaaktiga eller ljust bruna med lite gulorange i..... hepp det var svårt att definera varm färg... Men alltså inte för klara färger utan svaga diskreta.

En viss underexponering på rätt ställe i bilden kan också ge en känsla av värme.

Lycka till!

/Jacob vP
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
jag ska fotografera en modell nu i dagarna och har studioblixtrar med paraply och bounser m m.
Har köpt stora filter att täcka för blixtarna för att skapa det där varma ljuset. min fråga nu är
vilket filter ska jag ha på huvudljuset och vilket filter ska vara på effekt ljuset.Är det som jag tror så ska jag ha det mörkaste (varmaste) filtret som huvudljus , stämmer det ??

Mvh Lasse
 

Jacob vP

Aktiv medlem
...Lars-Åke...
Det beror helt och hållet på vilket resultat du vill ha.
Det kan kanske vara ett varmt motljus...eller lite värme på skuggsidan...eller ... ja det beror på.

Men om du använder studioblixtar så har du ju inställningsljus som kan vara till hjälp. Prova dej fram tills du hittar det som du gillar och tror kan passa bra.

/Jacob vP
 
ANNONS